variomatic wil niet meer in zijn D of R

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
19-02-2008 19:54 #627050 door V300 register
variomatic wil niet meer in zijn D of R is gemaakt door V300 register
Hallo iedereen,

Ik heb een probleem met mijne variomatic.
de laatste 6 maand heb ik ondervonden bij het schakelen (2 ? 3 keer) soms de variomatic moeilijk in D of R gaat, met het bijhoorend tanden geknars, maar nu vandaag is het volledig gedaan. Ik reed achteruit en wilde daarna in D zetten en ik geraak er niet meer in. Als de motor stil ligt lukt het wel maar wel stroef en soms moet ik de auto een paar centimeters naar voor of achter duwen en dan lukt het. Wat kan ik doen of uittesten om dit probleem op te lossen. Graag duidelijke info want ben maar beginend mechanieker. Mijn wagen is een 340 van 1987, 1400 automaat.
Alvast bedankt op voorhand.
Groetjes Patrick

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• E. van Oostveen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-02-2008 00:30 #698403 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic variomatic wil niet meer in zijn D of R
Kijk eerst op de schalstang goed bevestigd zit (onder de auto boven de centrale aandrijfas) onder de schakelpook, rechts langs aandrijfas en wat moeilijker achter de riem op het voorste deel van de versnellingsbak. Pak de stang beet en voel of er ruimte op zit.
Controleer alle slangetjes in motorruimte en op de vario. Blaas van voor naar achteren in een slangetje lopend van motorruimte naar vario terwijl je het tweede slangetje met je duim dichthoud. Wat ervaar je?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
20-02-2008 08:23 #698408 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic variomatic wil niet meer in zijn D of R
Hoi Eric,
bedankt voor de snelle reaktie zal dit zeker nazien, maar onder de motorkap zitten veel slangetjes? kan je mij helpen met een foto of schets? en ook van de vario

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
20-02-2008 09:03 #698412 door V300 register
het blazen is om te kontroleren of je membramen nog goed zijn...altijd goed om te weten....

heb je beschikking over een kuil of brug, doe dan als volgt.

de wagen omhoog en de vario kap er af ( alleen het deksel ) , neem aan de zijkant van de primaire vario ( de voorste het meest aan de motorkant) de slangetjes los bij het chassis en niet bij de vario , blaas in een van de slangetjes hard en als er bij de ander lucht uit komt is het membraam stuk..
doe bij de andere kant het zelfde...

maar....
het probleem dat jij beschrijft ....klinkt mij als een primaire waarvan de bak al een tijdje zonder olie staat en dus te heet is geworden...en de lagers er geen zin meer in hebben, met als gevolg...een kapotte primaire.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
20-02-2008 15:55 #698438 door V300 register
vanuit de TC moet ik helaas meededelen dat de tot nu toe gegeven adviesen niet veel zullen helpen;

het probleem ligt naar mijn idee eerstens ter hoogte van de koppeling.

als je de motor in N laat draaien met stationair toerental, draait dan de aandrijfas tussen motor en aandrijving (grote aluminium as midden onder de auto) ????

(als je tandengeknars hebt bij het schakelen van N naar D of R moet dit zowat wetmatig een "JA" zijn..)

Als de knop bovenop de pook ingedrukt wordt, verandert dit iets aan het draaien?

2e test; motor stil en pook in N.

Is de aluminium as eenvoudig te verdraaien, of 'haakt' en blokkeert deze?

controleer tot slot de 'vacuumbalg' en de hefboom bij het koppelingshuis.

blazen in vacuumslangen is vooralsnog niet nodig.
laat maar weten wat het resultaat van de onderzoekingen is.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
20-02-2008 18:01 #698452 door V300 register
Hoi antiekradio,
als je de motor in N laat draaien met stationair toerental, draait dan de aandrijfas tussen motor en aandrijving (grote aluminium as midden onder de auto) ????
op deze vraag: neen ze draaid niet

2e test
de aluminium as is eenvoudig te verdraaien:Ja

de rest heb ik nog niet nagekeken.

ik vindt het wel raar, daarjuist probeer ik opnieuw en wel in R maar niet in D,
zet de pook in N en de auto wil niet starten na 3x proberen start hij wel en ik kan de pook terug in D zetten en kan weer rijden. heb nog een paar maal geprobeerd en iedere keer lukt het. Maar in N start hij toch soms niet.
Nu ben ik toch een beetje bang dat dit nog eens zal gebeuren als ik op verplaatsing ben, nu was ik nog thuis als het gebeurde. Wat kan ik nog kontroleren voor toch een ooorzaak te vinden dat ik dit in de toekomst liefst niet meer tegen kom.

Bedankt alvast
groeten Patrick

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
20-02-2008 19:04 #698462 door V300 register
"de auto wil niet starten"

--> bedoel je dat de startmotor niet draait, m.a.w. er gebeurt niets als je de sleutel omdraait?

in dat geval moet je de elektrische contacten bij de pook nakijken. controleer of het middelste relais in de zekeringkast klikt als je de pook verzet.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
20-02-2008 19:49 #698469 door V300 register
Yep, alle lichtjes lichten op maar voor de rest niets,dus ook de startmotor draait niet (startmotor 3 maand geleden vervangen door een nieuwe, ter info)

dus door een slecht contact kan ik deze problemen allemaal hebben (niet kunnen starten en in R of D niet geraken?)

en wat is de funtie van de relais dan?

Groeten Patrick

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
20-02-2008 19:56 #698471 door V300 register
Volgens mij zorgt dat relais ervoor dat je de auto niet kan starten met de pook in P of R. Voor de veiligheid dus, om te voorkomen dat je wegschiet als je de sleutel omdraait. Dat relais wordt aangestuurd door een schakelaar bij de versnellingspook, en als die blijft hangen kan het inderdaad gebeuren dat de startmotor niet aangeschakeld kan worden terwijl de pook toch in de N of P staat.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
20-02-2008 20:48 #698487 door V300 register
correct Tjeerd.

problemen met de schakelaars bij de pook kunnen zorgen dat:

- de startmotor niet in werking gaat in N of P
- bij verhoogd toerental (hoger dan stationair) je de pook niet kunt verzetten/tandengeknars hebt.

het fysiek niet goed van N naar D of R schakelen heeft hier echter niets mee te maken. bij stilstand (auto + motor) moet je de pook evt met wat duwen, eenvoudig in en uit de D en R kunnen halen.
Als hier problemen mee zijn kun je het beste eerst de schakelstangen nakijken op speling en andere problemen.

Overigens is het mogelijk het "startblokkeringsrelais" te overbruggen met een draadje. Je kunt dan ook in R en D starten.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC