Bergversnelling werkt niet
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
23-11-2007 16:40 #626741
door V300 register
Bergversnelling werkt niet is gemaakt door V300 register
Hoi,
Ik heb uitgebreid gezocht op het forum, maar kan geen antwoord voor mijn probleem vinden.
Ik heb kortgeleden een 340 1.4 CVT gekocht die niet goed leek te schakelen. Na het nodige testen blijkt het systeem echter uitstekend te werken, maar niet helemaal op de manier die je zou verwachten: het systeem is uitgeschakeld als de schakelaar op de console in de aanstand staat (en het lampje brand :S)
Zo te zien is de EMVK kortgeleden vervangen (hij ziet er splinternieuw uit) en is er bij het aansluiten iets mis gegaan. Ik kan echter nergens een fatsoenlijk electrisch schema vinden. Kan iemand mij vertellen hoe de bedrading aangelsoten hoord te zitten?
Bij voorbaat dank,
Leo
Ik heb uitgebreid gezocht op het forum, maar kan geen antwoord voor mijn probleem vinden.
Ik heb kortgeleden een 340 1.4 CVT gekocht die niet goed leek te schakelen. Na het nodige testen blijkt het systeem echter uitstekend te werken, maar niet helemaal op de manier die je zou verwachten: het systeem is uitgeschakeld als de schakelaar op de console in de aanstand staat (en het lampje brand :S)
Zo te zien is de EMVK kortgeleden vervangen (hij ziet er splinternieuw uit) en is er bij het aansluiten iets mis gegaan. Ik kan echter nergens een fatsoenlijk electrisch schema vinden. Kan iemand mij vertellen hoe de bedrading aangelsoten hoord te zitten?
Bij voorbaat dank,
Leo
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
23-11-2007 16:42 #689223
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Bergversnelling werkt niet
Ehm.... misschien begrijp ik het verkeerd, maar zo hoort het toch te werken? Bergversnelling aan = niet opschakelen. Of bedoel je wat anders? :no_comment:
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
23-11-2007 17:02 #689227
door V300 register
Hoi Dutchie,
Bij mijn Volvo werkt het precies andersom: bergversnelling aan = wel opschakelen :hmmz:
Waarschijnlijk is het een cosmetisch probleem, maar ik wil er toch graag het fijne van weten.
Bij mijn Volvo werkt het precies andersom: bergversnelling aan = wel opschakelen :hmmz:
Waarschijnlijk is het een cosmetisch probleem, maar ik wil er toch graag het fijne van weten.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
23-11-2007 17:04 #689230
door V300 register
Owzo... Ik zou het zo niet weten. Op het ledenmenu staat veel documentatie, maar dan moet je eerst lid zijn
Misschien is hier op het forum wel iemand die het uit z'n blote hoofd weet.

- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
23-11-2007 21:32 #689244
door V300 register
lampje aan: veeltoeren,lampje uit weinig toeren,is het anderesom dan is meest waarschijnlijk dat de slangen verwisselt zijn
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
24-11-2007 12:59 #689275
door V300 register
yep, ze hebben dan ofwel de draadjes ofwel de slangetjes links/rechts verwisseld.
een elektrisch schema heb je niet zoveel aan, je kunt beter een foto zoeken van dat deel vd motorruimte.
een elektrisch schema heb je niet zoveel aan, je kunt beter een foto zoeken van dat deel vd motorruimte.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
24-11-2007 15:33 #689284
door V300 register
Ik heb inmiddels een elektrisch schema (er stond een Kluwer bij de Bibliotheek) en ben er achter wat er aan de hand is.
Wat blijkt: normaal gesproken is er een stroomkring van het tachorelais (pool 6) via (vermoedelijk) een door onderdruk gestuurde schakelaar, de schakelaar in de middenconsole en de kick-down schakelaar naar massa. Wordt door een van deze schakelaars de stroomkring verbroken dan wordt er een klep in de EMVK bediend en schakelt de CVT op.
Bij mijn Volvo blijkt de kick-down schakelaar niet goed te werken waardoor er soms maar 0,12 V i.p.v. 12 V door de stroomkring loopt en de CVT niet opschakelt. Om dit te verhelpen heeft een of andere snoodaard bij de Volvo dealer (yep, hij is altijd dealer onderhouden) de slangen op de EMVK omgewisseld.
Helaas voor hem (en voor mij) doet de schakelaar het af en toe wel waardoor zijn plan wordt tegengewerkt: de CVT schakelt (wederom) niet op! :grr:
Vraagje: is er aan die kick-down schakelaar nog iets te repareren of moet ik de hele gaskabel vervangen?
Wat blijkt: normaal gesproken is er een stroomkring van het tachorelais (pool 6) via (vermoedelijk) een door onderdruk gestuurde schakelaar, de schakelaar in de middenconsole en de kick-down schakelaar naar massa. Wordt door een van deze schakelaars de stroomkring verbroken dan wordt er een klep in de EMVK bediend en schakelt de CVT op.
Bij mijn Volvo blijkt de kick-down schakelaar niet goed te werken waardoor er soms maar 0,12 V i.p.v. 12 V door de stroomkring loopt en de CVT niet opschakelt. Om dit te verhelpen heeft een of andere snoodaard bij de Volvo dealer (yep, hij is altijd dealer onderhouden) de slangen op de EMVK omgewisseld.
Helaas voor hem (en voor mij) doet de schakelaar het af en toe wel waardoor zijn plan wordt tegengewerkt: de CVT schakelt (wederom) niet op! :grr:
Vraagje: is er aan die kick-down schakelaar nog iets te repareren of moet ik de hele gaskabel vervangen?
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
25-11-2007 17:07 #689422
door V300 register
contactvlakje opschuren met zeer fijn schuurpapier. (korrel 1200 ofzo)
compleet vervangen hoeft alleen als het veertje kapot is of iets anders geks.
compleet vervangen hoeft alleen als het veertje kapot is of iets anders geks.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
27-11-2007 21:35 #689630
door V300 register
af en toe wel, kan ook nog de schakelaar zijn die in de hoofdremcylinder zit , maar dan is het vaak mis na afremmen,je kunt deze makkelijk doorverbinden.
is al es vaker aan d orde geweest,
is al es vaker aan d orde geweest,
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
20-12-2007 21:18 #693733
door V300 register
Vandaag (eindelijk) tijd gevonden om het probleem aan te pakken.
Wat bleek: de kickdownschakelaar zat muurvast, de gaskabel stond niet strak genoeg en de contacten van de schakelaar op de remcylinder waren flink gecorodeerd (de 340 had bijna 2 jaar stil gestaan toen ik hem kocht)
Alles gangbaar gemaakt, slangen omgewisseld en voila, hij rijd als een nieuwe.
Bepaald geen miskoop geweest, een roest en schade vrije 340 met 99000 km voor 350 euro
En voor ik het vergeet: iedereen hartelijk bedankt voor de geboden hulp :y:
Wat bleek: de kickdownschakelaar zat muurvast, de gaskabel stond niet strak genoeg en de contacten van de schakelaar op de remcylinder waren flink gecorodeerd (de 340 had bijna 2 jaar stil gestaan toen ik hem kocht)
Alles gangbaar gemaakt, slangen omgewisseld en voila, hij rijd als een nieuwe.
Bepaald geen miskoop geweest, een roest en schade vrije 340 met 99000 km voor 350 euro

En voor ik het vergeet: iedereen hartelijk bedankt voor de geboden hulp :y:
Moderators: Mark Smeets