Looprichting riemen
- Ted Bogers
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-10-2007 13:16 #686122
door Ted Bogers
Beantwoord door Ted Bogers in topic Looprichting riemen
Ik ga toch Anton binnenkort eens bellen, ik laat horen
Ted
Ted
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Erick Janssen (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-10-2007 20:04 #686222
door Erick Janssen (GAST)
Beantwoord door Erick Janssen (GAST) in topic Looprichting riemen
Ik heb de montage handleiding van de riemen, die ik laatst heb gemonteerd, gevonden en daar staat niets in van loop richting en dat zijn origineel Volvo riemen, ik krijg mijn scanner [net als mijn beide printers] niet ge?nstallerd [komt door winshit XP], anders deed ik het even inscannen.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
08-10-2007 00:54 #686232
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Looprichting riemen
volvo schreef voor om riemen na 80.000 km preventief te vernieuwen en ging er dus ook niet vanuit dat eenmaal gedemonteerde riemen nog als bruikbaar gezien zouden worden.
dat er niets over in staat is dus begrijpelijk.
de verklaring van de looprichting zit hem in de mechanische verandering van de rubberstructuur door de kracht en warmte die erop wordt uitgeoefend. je ziet ook bij oude riemen aan het patroon van de haarscheurtjes etc dat ze een bepaalde kant op gelopen hebben.
als je zo'n riem de andere kant op laat draaien, komen de krachten ongeveer haaks op de oude scheurtjes en is er ineens kans om nieuwe scheuren te vormen, die vaak meteen groter en dieper worden omdat het materiaal al ouder is.
dat er niets over in staat is dus begrijpelijk.
de verklaring van de looprichting zit hem in de mechanische verandering van de rubberstructuur door de kracht en warmte die erop wordt uitgeoefend. je ziet ook bij oude riemen aan het patroon van de haarscheurtjes etc dat ze een bepaalde kant op gelopen hebben.
als je zo'n riem de andere kant op laat draaien, komen de krachten ongeveer haaks op de oude scheurtjes en is er ineens kans om nieuwe scheuren te vormen, die vaak meteen groter en dieper worden omdat het materiaal al ouder is.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
08-10-2007 16:36 #686245
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Looprichting riemen
V-snaren en distributieriemen mag je (meestal) ook niet zomaar omdraaien
- Erick Janssen (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-10-2007 20:17 #686262
door Erick Janssen (GAST)
of om de 4 jaar
Beantwoord door Erick Janssen (GAST) in topic Looprichting riemen
antiekeradio;37649 schreef : volvo schreef voor om riemen na 80.000 km preventief te vernieuwen
of om de 4 jaar
Moderators: Mark Smeets