Speling aandrijflijn vario
- V300 register
- Verbannen
-
Ik ben heel blij met mijn recent aangeschafte '88 340DL vario en daarom ook lid geworden van jullie club. Pas naar Hamburg geweest en diverse keren van Arnhem naar Tilburg. Auto rijdt perfect. Alleen....maakt iets in de aandrijflijn "klik/klak" (metaal) geluiden. Dit geluid hoor je vooral bij parkeersnelheden en dan bij gas geven en gas loslaten. Dit geluid hoor je ook als hij in P staat en dan nog net een paar centimeter door rolt. Weten jullie wat dit is en kennen jullie een garage in de buurt van Arnhem waar ik met dit probleem terecht kan? Iemand noemde mij de garage van Chris v/d Peijl in Nijmegen? Of is dit iets voor de sleuteldag? Alvast bedankt voor de reacties!
Rene Arnhem
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Dit geluid (als hij in zn p staat en je duwt er tegen) is dus volstrekt normaal.
Alleen dat geluid (als het echt dat zelfde geluid is!!) zou je niet mogen horen bij wegrijden. Wat ik niet snap is dat de moter zelf ook lawaai maakt, je in een kooi zit (auto) dus dat het geluid wat je hoort dus behoorlijk hard moet zijn, anders zou je het niet horen!
Weet je wel zeker dat het geluid van de automaat komt? Het kan ook toevallig hetzelfde geluid zijn. Je zou je achterwielen op kunnen tillen, met asteuntjes eronder. Dan die flenzen eens goed rondraaien en kijken of je dan iets hoort ja al den nee. Hoor je dan iets, hetzelfde geluid klik klak dus, dan betekend het dat je je vario wel kunt vervangen. Het beste is het om het te controleren door je riemen er af te halen als je in het begin niks hoort, omdat je zo vooral de primair heel makkelijk kunt controleren op geluiden die er niet in thuis horen.
Als het een klik klak geluid is wat hetzelfde is als dat van die p stand, vermoed ik de primair maar, het kan ook iets heel anders zijn dan de automaat. Dat het toevallig hetzelfde klinkt dus,
- V300 register
- Verbannen
-
- V300 register
- Verbannen
-
Offtopic: ga je op vakantie J-L? Zoja; fijne vakantie!
- V300 register
- Verbannen
-
- E. van Oostveen
- Nieuw lid
-
- V300 register
- Verbannen
-
eventueel ook nog de tandwielspeling van de variomatic.
tot op zekere hoogte is het normaal maar met een slecht afgestelde koppeling hoor je het v??l duidelijker dan met een 'strakke' koppeling.
(dat geldt vooral voor jouw auto Harry)
- V300 register
- Verbannen
-
Daar willen de veertjes van de centrifugaal-schoentjes(?) wel eens kapot zijn, waardoor deze schoentjes bij wegvallen van belasting kunnen gaan rammelen.
En dan krijg je het effect van gerammel in een trommel, bevestigd aan een stalen kooi = luid geluid.
Ik heb me daar nooit echt zorgen over gemaakt.
- V300 register
- Verbannen
-
- V300 register
- Verbannen
-
antiekeradio;31541 schreef : tot op zekere hoogte is het normaal maar met een slecht afgestelde koppeling hoor je het v??l duidelijker dan met een 'strakke' koppeling.
(dat geldt vooral voor jouw auto Harry)
Ik dacht dat we dit onder de pet zouden houden, nu weet iedereen het!