vario geluid
- V300 register
- Verbannen
-
Ik ben een autootje aan het opknappen, en daar liggen de wel bekende roflex riemen onder...
Er zat genoeg olie in allebei de automaten. Echter, maakt hij wel herrie.
Ik zag dat de riemen er onwijs strak omheen zaten. Je kun ze onmogelijk in drukken. Nu heb ik deze auto gehad, dus je kunt niet alles hebben. (na gekeken in oude documenten (bonnen garage) dat die riemen al 2 jaar er zo strak om heen gezeten moeten hebben, echter in het begin toen ik die auto net had maakt die dat geluid niet)
Vario heb ik hier liggen en zaterdag gaat hij er onder gezet worden met een maat van mij die autotechniek op de roc heeft gedaan. Die kon dat wel zei die haha...
Mijn vraag, als ik een kilometer gereden heb met die roflex riemen en ga dan mn auto aanduwen, hoor ik nog geluid wat niet helemaal goed is. Een licht geluid als kapotte lager. Heb de olie vervangen en zag er nog goed uit. Wel splinters in de primair, maar dat had die wel eens meer gehad.
Hoort die stil te zijn na 1 km, dus als ik hem dan met de hand aanduw, zou ik dus de automaat NIET mogen horen???? Let op roflex riemen! (duwen gaat niet hard en dan hoor je al iets van mmm, dat zit niet goed, niet echt hard maar ook niet zacht)
Anders gaat er zaterdag gewoon een ander onder, zal eerst de riemen eraf halen, kan ik zo die wielen draaien als ik dan iets hoor weet ik zeker dat het niet goed zit.
Tips, voor het vervangen? Hij zei zelf dat hij eerst de kap er helemaal af zou halen ook de zijkanten, dan de schakelstang los, dan de rest lost ding er onder uit nieuwe in.
Probleem: krijg je de riemen los, zonder het greedschap van meneer volvo? Of kun je dat wel vergeten? Heeft daar iemand tips voor. Zonder assenspreider of hoe dat ding heet. Kan het ook ergens anders mee?
Dat moet haast wel wat die riemen heb ik ook bij andere garages vroeger er op laten leggen, en die hadden echt niet zo,n dingen liggen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- E. van Oostveen
- Nieuw lid
-
Succes.
Let wel op het juist op spanning brengen van de riemen. Zie boekje.
- V300 register
- Verbannen
-
als de motor loopt hoor je dat niet.
- V300 register
- Verbannen
-
josvandervelden;29527 schreef : Probleem: krijg je de riemen los, zonder het greedschap van meneer volvo? Of kun je dat wel vergeten? Heeft daar iemand tips voor. Zonder assenspreider of hoe dat ding heet. Kan het ook ergens anders mee?
Dat moet haast wel wat die riemen heb ik ook bij andere garages vroeger er op laten leggen, en die hadden echt niet zo,n dingen liggen.
Volgens mij kun je de schijven ook spreiden door er een oude riem overheen te trekken.
- V300 register
- Verbannen
-
Met die stel schroef, die de twee automaten vast houd draai je los, druk je naar voren toch? appeltje eitje.... En dan de riemen eraf gooien. Klinkt makkelijk.
Maar als ik de riemen er af heb, en draai dan de schijven, dan moet de voorste toch zeker stil zijn!!! (de secundair zal wel wat geluid maken vanwege de homikinieten en, de wielen die mee driaaen) Anders maak ik wel die hominokieten los weet ik het zeker.
Als ik dan nog een of ander geluid hoor in zn n, en ik draai onder de auto de wielen van de primair is die stuk, toch? Als daar dan een of ander geluid uit komt! Want die andere doen dat niet, die ik nu heb als reserve.
Wel raar, dat die dingen stuk gaan er zat exact even veel olie in als zou moeten.... Hoe kan dan een lager of wat dan ook eruit lopen! En de olie was goed van kleur die erin zat.
Dus, als ik de riemen eraf gooi, de hominkneten losmaak, en draai de wielen, zou ik (netzoals bij die reserve die ik nu heb) niks mogen horen. Hoor ik dan een of ander piepend geluid (niet dat je er moeite voor moet doen om het te horen, duidelijk waarneembaar) dan heeft die zn beste tijd gehad toch?
Of zie ik dat verkeerd?
- V300 register
- Verbannen
-
zonder de speciale schijvenspreider is het VECHTEN.
Groetjes Wouter
- V300 register
- Verbannen
-
- V300 register
- Verbannen
-
- V300 register
- Verbannen
-
@ Wouter: Bij uitleg lijkt het idd makkelijk, maar ik ben blij dat ik het nog nooit zelf heb moeten doen

- V300 register
- Verbannen
-
Ben er 2 uur mee bezig geweest en nog steeds geen beweging. Wel 2 blauwe vingers... Tja het is ook wat. Moet ik iets tussen de schijven van de secundair zetten?