Zelf de variobak regelen

• Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-05-2007 12:55 #670280 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic Zelf de variobak regelen

lucluc;26087 schreef : Het moet wel makkelijk blijven. Ik heb er ook vrede mee als de vario zo blijft rijden als hij doet. Het is apart, het maakt veel toeren, maar toch houd ik er wel van.

Zo'n overdrive is "niet z? moeilijk" hoor. (het blijft natuurlijk een flinke klus...) Eentje van een 740 er tussen zetten.
Ingaande as en uitgaande as passend maken is de grootste uitdaging.
Daarna kun je hem gewoon aan en uit zetten. Alle elektronica kun je uit 50% van de 740's op de sloop halen.

Naar mijn idee is dat de enige manier om de snelwegtoeren omlaag te krijgen zonder met de vario zelf te klooien.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
25-05-2007 13:04 #670282 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Zelf de variobak regelen
Een vacuumbuffer (accumulator) in de opschakelzijde van de EMVK, om zo het vacuum constanter te houden is toch al eens toegepast?
En er was toch iemand ook bezig om de EMVK eerder te laten schakelen en dit toerental ook traploos te verstellen kunnen?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
25-05-2007 13:23 #670285 door V300 register
het probleem is alleen dat je heel gauw tegen de grenzen aanloopt van wat je met vacuumdruk kunt bereiken. er zijn vele factoren die een rol spelen in de overbrengingsverhouding, waarvan vacuum maar een relatief kleine is.

veel meer invloed op het schakelgedrag kun je krijgen door de gewichten van de primair en de veren in de secundair te wijzigen. dit alles heeft echter alleen zin als je een andere motorkarakteristiek (toerenblok) erin legt.

wat ook wel gedaan wordt om m??r toeren te krijgen is een luchtpompje aansturen op 12 volt, en dit precies andersom aan te sluiten als je met vacuum zou doen. je kunt dan een regeling bouwen die onafhankelijk is van het motorvacuum.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
29-05-2007 09:59 #670593 door V300 register

Ovlov 3.6L;26093 schreef : Ik wou de bak dan eigenlijk iets variabeler regelbaar maken.
Gewoon heel simpel: met een hendel. Hendel vooruit is opschakelen, hendel achteruit is terugschakelen.

Kan, met vacuum, maar dan loop je tegen de grenzen aan die je zelf al opnoemde.

Ik wil gewoon dat bij het optrekken de motor wat minder toerendraait en dus harder moet werken.

Ja, zo vernaai je je motor dus goed. Een motor heeft niet voor niets een werkgebied en af-fabriek is de versnellingsbak daarop afgestemd.

Maarja, moeten we iemand die "vario-bak" zegt serieus nemen :S

• Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-05-2007 10:08 #670595 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic Zelf de variobak regelen

danpy;26441 schreef : Maarja, moeten we iemand die "vario-bak" zegt serieus nemen :S

Eigenlijk niet, maar ik moet toegeven dat ik ook wel eens zo iets zeg... :woops:

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
29-05-2007 13:51 #670676 door V300 register

danpy;26441 schreef : Kan, met vacuum, maar dan loop je tegen de grenzen aan die je zelf al opnoemde.

Ja, zo vernaai je je motor dus goed. Een motor heeft niet voor niets een werkgebied en af-fabriek is de versnellingsbak daarop afgestemd.

Maarja, moeten we iemand die "vario-bak" zegt serieus nemen :S

Waarom niet?
Iedereen snapt toch wat ik bedoel? Tuurlijk is de benaming "vario-bak" niet perfect, maar ik ben dan ook geen 1 of andere TE hoog opgeleide arrogante pief die alleen maar in onbegrijpbare vakjagon kan praten.

Misschien is het wel zo dat ik de bak meer vern**k dan dat ik hem beter maak. 't gaat mij eigenlijk meer om de techniek en zelf iets maken. Iets leuks; weer eens een extraatje in je auto. Het gaat erom dat ik er wat van leer (iets wat ik sowieso al heel belangrijk acht).

Bovendien vernaai je je motor er niet zomaar mee. Ik snap wel wat je bedoelt. Er zijn namelijk veel mensen die TE vroeg schakelen. Nadeel hiervan is dat de oliepomp relatief een te lage opbrengst heeft en de stoten op de big-end-lagers worden zo hoog dat de oliefilm de kracht niet op kan vangen. Hierdoor verslijten de drijfstanglagers nogal snel.

Maar nee, je hebt ook altijd nog zoiets als een centrifugaalkoppeling. Deze grijpt pas aan bij een bepaald toerental. Beneden dit toerental kan de koppeling geen kracht overbrengen.
Je hebt wel gelijk dat ik dat de koppeling op zou kunnen branden. Uitkijken dat dit niet gebeurd dus.
Goeie tip, dat wel!

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
29-05-2007 14:04 #670680 door V300 register
De koppeling pakt op ongeveer 1150 toeren aan en de emvk schakelt pas bij 1850 toeren in. Dat betekend dat je bij rustig rijden, denk aan 30/40 km/u, toch al zo'n 2000 toeren maakt, terwijl bij 60 km/u ook nog zo'n 2000 toeren wordt gedraaid. Mijn idee is dat je het moment dat de emvk inschakelt kan verlagen naar 1400 toeren en dat de auto dan rustiger in de (drukke) stad rijdt. Ik wil dat van de zomer eens gaan proberen.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
29-05-2007 15:30 #670702 door V300 register
zou inderdaad moeten kunnen.

het punt van het toerental waarop de emvk ingeschakeld wordt, en de begrenzing van het vacu?m, werden destijds niet alleen door comfort overwegingen vastgesteld, maar dit had ook te maken met de uitstoot vereisten.

een motor die lekker laag in zn toeren door de stad tokkelt is tegenwoordig met volledig digitaal geregelde injectie systemen niet zo'n punt, maar onze carburateur blokjes hebben dan toch de neiging wat meer koolmonoxide/ koolwaterstoffen uitstoot te krijgen. in de praktijk zal dit reuze meevallen maar voor de ontwikkelingsafdeling was dit een punt waar rekening mee gehouden moest worden.

het maximale sliptoerental van de koppeling is trouwens in de regio 2500/2600 toeren. dit haal je alleen als je volgas geeft in de P, tijdens het rijden zal de vario door het hoge koppel altijd terugschakelen voordat de koppeling de kans krijgt om te gaan slippen. bergop kan de snelheid dus heel ver terugzakken (en de vario gaat in de laagste versnelling) voordat de koppeling zou beginnen te slippen.

waar je wel aan moet denken is de goede afstelling van de koppeling. ik zie heel vaak koppelingen met een enorme luchtspleet, waar maximaal 0,5 mm is voorgeschreven. bij teveel luchtspleet klopt er van het aangrijptoerental niet veel meer (daardoor makkelijk schokkerig aangrijpen) maar ook het maximale slip toerental komt gevaarlijk hoog te liggen.

De koppeling gaat erg snel slijten als ie ook na het wegrijden zachtjes blijft slippen. dat is hetzelfde effect als bij een handbak de hele tijd met je voet half op de koppeling rijden. op die manier krijg je met een handbak de koppeling binnen de 30.000 km naar zn grootmoeder. indien niet nagesteld haalt een CVT koppeling ook de ton meestal niet.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
29-05-2007 16:13 #670726 door V300 register

Ovlov 3.6L;26527 schreef : Waarom niet?
Iedereen snapt toch wat ik bedoel? Tuurlijk is de benaming "vario-bak" niet perfect, maar ik ben dan ook geen 1 of andere TE hoog opgeleide arrogante pief die alleen maar in onbegrijpbare vakjagon kan praten.

Als je gewoon het beestje bij de naam wordt je echt wel begrepen.

Misschien is het wel zo dat ik de bak meer vern**k dan dat ik hem beter maak. 't gaat mij eigenlijk meer om de techniek en zelf iets maken. Iets leuks; weer eens een extraatje in je auto. Het gaat erom dat ik er wat van leer (iets wat ik sowieso al heel belangrijk acht).

Bovendien vernaai je je motor er niet zomaar mee. Ik snap wel wat je bedoelt. Er zijn namelijk veel mensen die TE vroeg schakelen. Nadeel hiervan is dat de oliepomp relatief een te lage opbrengst heeft en de stoten op de big-end-lagers worden zo hoog dat de oliefilm de kracht niet op kan vangen. Hierdoor verslijten de drijfstanglagers nogal snel.

Maar nee, je hebt ook altijd nog zoiets als een centrifugaalkoppeling. Deze grijpt pas aan bij een bepaald toerental. Beneden dit toerental kan de koppeling geen kracht overbrengen.
Je hebt wel gelijk dat ik dat de koppeling op zou kunnen branden. Uitkijken dat dit niet gebeurd dus.
Goeie tip, dat wel!

Je motor die niet in zijn werkgebied draait gaat gewoon niet lang mee.
Je hebt wel gelijk mbt de koppeling en de olie, zowel opwarming als circulatie.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
29-05-2007 19:46 #670770 door V300 register

antiekeradio;26553 schreef : waar je wel aan moet denken is de goede afstelling van de koppeling

Dus dat zou ook een probleem kunnen opleveren. Ik ga eens rustig alle voors en tegens op een rijtje zetten en dan een plan opstellen. Voor de zomervakantie.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC