Zelf de variobak regelen
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-
Zo'n overdrive is "niet z? moeilijk" hoor. (het blijft natuurlijk een flinke klus...) Eentje van een 740 er tussen zetten.lucluc;26087 schreef : Het moet wel makkelijk blijven. Ik heb er ook vrede mee als de vario zo blijft rijden als hij doet. Het is apart, het maakt veel toeren, maar toch houd ik er wel van.
Ingaande as en uitgaande as passend maken is de grootste uitdaging.
Daarna kun je hem gewoon aan en uit zetten. Alle elektronica kun je uit 50% van de 740's op de sloop halen.
Naar mijn idee is dat de enige manier om de snelwegtoeren omlaag te krijgen zonder met de vario zelf te klooien.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
En er was toch iemand ook bezig om de EMVK eerder te laten schakelen en dit toerental ook traploos te verstellen kunnen?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
veel meer invloed op het schakelgedrag kun je krijgen door de gewichten van de primair en de veren in de secundair te wijzigen. dit alles heeft echter alleen zin als je een andere motorkarakteristiek (toerenblok) erin legt.
wat ook wel gedaan wordt om m??r toeren te krijgen is een luchtpompje aansturen op 12 volt, en dit precies andersom aan te sluiten als je met vacuum zou doen. je kunt dan een regeling bouwen die onafhankelijk is van het motorvacuum.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Kan, met vacuum, maar dan loop je tegen de grenzen aan die je zelf al opnoemde.Ovlov 3.6L;26093 schreef : Ik wou de bak dan eigenlijk iets variabeler regelbaar maken.
Gewoon heel simpel: met een hendel. Hendel vooruit is opschakelen, hendel achteruit is terugschakelen.
Ja, zo vernaai je je motor dus goed. Een motor heeft niet voor niets een werkgebied en af-fabriek is de versnellingsbak daarop afgestemd.Ik wil gewoon dat bij het optrekken de motor wat minder toerendraait en dus harder moet werken.
Maarja, moeten we iemand die "vario-bak" zegt serieus nemen :S
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-
Eigenlijk niet, maar ik moet toegeven dat ik ook wel eens zo iets zeg... :woops:danpy;26441 schreef : Maarja, moeten we iemand die "vario-bak" zegt serieus nemen :S
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
danpy;26441 schreef : Kan, met vacuum, maar dan loop je tegen de grenzen aan die je zelf al opnoemde.
Ja, zo vernaai je je motor dus goed. Een motor heeft niet voor niets een werkgebied en af-fabriek is de versnellingsbak daarop afgestemd.
Maarja, moeten we iemand die "vario-bak" zegt serieus nemen :S
Waarom niet?
Iedereen snapt toch wat ik bedoel? Tuurlijk is de benaming "vario-bak" niet perfect, maar ik ben dan ook geen 1 of andere TE hoog opgeleide arrogante pief die alleen maar in onbegrijpbare vakjagon kan praten.
Misschien is het wel zo dat ik de bak meer vern**k dan dat ik hem beter maak. 't gaat mij eigenlijk meer om de techniek en zelf iets maken. Iets leuks; weer eens een extraatje in je auto. Het gaat erom dat ik er wat van leer (iets wat ik sowieso al heel belangrijk acht).
Bovendien vernaai je je motor er niet zomaar mee. Ik snap wel wat je bedoelt. Er zijn namelijk veel mensen die TE vroeg schakelen. Nadeel hiervan is dat de oliepomp relatief een te lage opbrengst heeft en de stoten op de big-end-lagers worden zo hoog dat de oliefilm de kracht niet op kan vangen. Hierdoor verslijten de drijfstanglagers nogal snel.
Maar nee, je hebt ook altijd nog zoiets als een centrifugaalkoppeling. Deze grijpt pas aan bij een bepaald toerental. Beneden dit toerental kan de koppeling geen kracht overbrengen.
Je hebt wel gelijk dat ik dat de koppeling op zou kunnen branden. Uitkijken dat dit niet gebeurd dus.
Goeie tip, dat wel!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
het punt van het toerental waarop de emvk ingeschakeld wordt, en de begrenzing van het vacu?m, werden destijds niet alleen door comfort overwegingen vastgesteld, maar dit had ook te maken met de uitstoot vereisten.
een motor die lekker laag in zn toeren door de stad tokkelt is tegenwoordig met volledig digitaal geregelde injectie systemen niet zo'n punt, maar onze carburateur blokjes hebben dan toch de neiging wat meer koolmonoxide/ koolwaterstoffen uitstoot te krijgen. in de praktijk zal dit reuze meevallen maar voor de ontwikkelingsafdeling was dit een punt waar rekening mee gehouden moest worden.
het maximale sliptoerental van de koppeling is trouwens in de regio 2500/2600 toeren. dit haal je alleen als je volgas geeft in de P, tijdens het rijden zal de vario door het hoge koppel altijd terugschakelen voordat de koppeling de kans krijgt om te gaan slippen. bergop kan de snelheid dus heel ver terugzakken (en de vario gaat in de laagste versnelling) voordat de koppeling zou beginnen te slippen.
waar je wel aan moet denken is de goede afstelling van de koppeling. ik zie heel vaak koppelingen met een enorme luchtspleet, waar maximaal 0,5 mm is voorgeschreven. bij teveel luchtspleet klopt er van het aangrijptoerental niet veel meer (daardoor makkelijk schokkerig aangrijpen) maar ook het maximale slip toerental komt gevaarlijk hoog te liggen.
De koppeling gaat erg snel slijten als ie ook na het wegrijden zachtjes blijft slippen. dat is hetzelfde effect als bij een handbak de hele tijd met je voet half op de koppeling rijden. op die manier krijg je met een handbak de koppeling binnen de 30.000 km naar zn grootmoeder. indien niet nagesteld haalt een CVT koppeling ook de ton meestal niet.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Als je gewoon het beestje bij de naam wordt je echt wel begrepen.Ovlov 3.6L;26527 schreef : Waarom niet?
Iedereen snapt toch wat ik bedoel? Tuurlijk is de benaming "vario-bak" niet perfect, maar ik ben dan ook geen 1 of andere TE hoog opgeleide arrogante pief die alleen maar in onbegrijpbare vakjagon kan praten.
Je motor die niet in zijn werkgebied draait gaat gewoon niet lang mee.Misschien is het wel zo dat ik de bak meer vern**k dan dat ik hem beter maak. 't gaat mij eigenlijk meer om de techniek en zelf iets maken. Iets leuks; weer eens een extraatje in je auto. Het gaat erom dat ik er wat van leer (iets wat ik sowieso al heel belangrijk acht).
Bovendien vernaai je je motor er niet zomaar mee. Ik snap wel wat je bedoelt. Er zijn namelijk veel mensen die TE vroeg schakelen. Nadeel hiervan is dat de oliepomp relatief een te lage opbrengst heeft en de stoten op de big-end-lagers worden zo hoog dat de oliefilm de kracht niet op kan vangen. Hierdoor verslijten de drijfstanglagers nogal snel.
Maar nee, je hebt ook altijd nog zoiets als een centrifugaalkoppeling. Deze grijpt pas aan bij een bepaald toerental. Beneden dit toerental kan de koppeling geen kracht overbrengen.
Je hebt wel gelijk dat ik dat de koppeling op zou kunnen branden. Uitkijken dat dit niet gebeurd dus.
Goeie tip, dat wel!
Je hebt wel gelijk mbt de koppeling en de olie, zowel opwarming als circulatie.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
antiekeradio;26553 schreef : waar je wel aan moet denken is de goede afstelling van de koppeling
Dus dat zou ook een probleem kunnen opleveren. Ik ga eens rustig alle voors en tegens op een rijtje zetten en dan een plan opstellen. Voor de zomervakantie.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.