Zelf de variobak regelen

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
24-05-2007 00:20 #625941 door V300 register
Zelf de variobak regelen is gemaakt door V300 register
Aangezien ik een controlfreak ben en eigenlijk stiekem liever schakel zat ik aan het volgende te denken:
Ik wou namelijk zelf de variobak gaan aansturen. Eigenlijk heel simpel met wat pneumatische kraantjes.
Ik hoor jullie al denken:"Je hebt toch niet altijd vaccuumdruk tot je beschikking?"
Stel je voor: ik wil opschakelen terwijl ik het gas intrap. Zal niet gaan, want je hebt dan geen vaccuum in je spruitstuk. Dan zou ik dus vaccuum kunnen verkrijgen via venturi-werking (hetzelfde als waar de onstekingsvervroeger gebruik van maakt).

Misschien wil ik zelfs nog wel veel verder gaan in de problematiek, namelijk: Alles elektrisch aansturen.

Dit alles omdat ik net zo denk als iedereen die voor de eerste keer in m'n 343tje stapt: "Wat maakt dat ding veel toeren en een takkeherrie!"
Zodoende wou ik het beestje wat minder toeren laten maken en misschien wel wat zuiniger laten worden.

Wat denken jullie ervan? (Ben ik aan het doordraven? ;))

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
24-05-2007 00:46 #670085 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Zelf de variobak regelen
ik denk dat als mensen zeggen dat ie veel toeren maakt, er iets niet goed is met het originele vacuumsysteem :)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
24-05-2007 12:27 #670118 door V300 register

antiekeradio;25898 schreef : ik denk dat als mensen zeggen dat ie veel toeren maakt, er iets niet goed is met het originele vacuumsysteem :)

Nee, er is helemaal niks mis met m'n vaccuum systeem.
Ik vindt namelijk het originele regelsysteem er al voor zorgt dat 't motortje veel toerent draait; zodoende.
Bovendien leek het me een leuk project.......

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
24-05-2007 19:50 #670189 door V300 register
Zoals ik het nu lees sta je met je 'schakeling' na 100 meter stil omdat je vario in opgeschakelde stand niet meer weg komt.
En je motor zou helemaal niet veel toeren moeten maken als je niet als een achterlijke optrekt. Of, zoals Wouter reeds zei, je huidige EMVK/tacho/vacuum systeem is niet in orde.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
25-05-2007 00:06 #670248 door V300 register
Toch wil ik deze zomer, als ik eindelijk eens wat tijd heb, aan de slag willen gaan met wat aanpassingen aan het tachorelais. Met name het moment waarop het tachorelais de emvk activeert van ca. 1800 toeren terugbrengen naar laten we zeggen 1400 toeren. Gewoon eens proberen met een extra tachorelais, dus als het niet werkt het goed werkende tachorelais weer terugplaatsen.

Ik ben alleen bang dat minder toeren op de snelweg niet zo'n haalbaar verhaal gaat worden, omdat de vario dan waarschijnlijk toch al maximaal opgeschakeld is.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
25-05-2007 00:31 #670254 door V300 register
yep.... dat is het probleem zo'n beetje in een notendop :)

• Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-05-2007 08:21 #670262 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic Zelf de variobak regelen

lucluc;26066 schreef : Ik ben alleen bang dat minder toeren op de snelweg niet zo'n haalbaar verhaal gaat worden, omdat de vario dan waarschijnlijk toch al maximaal opgeschakeld is.

Elektrisch inschakelbare overdrive inbouwen tussen koppeling en bak...?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
25-05-2007 11:52 #670268 door V300 register
Het moet wel makkelijk blijven. Ik heb er ook vrede mee als de vario zo blijft rijden als hij doet. Het is apart, het maakt veel toeren, maar toch houd ik er wel van.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
25-05-2007 12:30 #670274 door V300 register
Ik wou de bak dan eigenlijk iets variabeler regelbaar maken.
Gewoon heel simpel: met een hendel. Hendel vooruit is opschakelen, hendel achteruit is terugschakelen.
Ik weet niet of iemand toevallig verstand heeft van tractoren? De vario-bak zoals die Fendt is ontworpen heeft hetzelfde bedieningsprincipe. (de bak zelf berust wel totaal op een ander principe!).
Ik denk wel dat ik een soort buffervat zal moeten gaan gebruiken. Dit zorgt ervoor dat de vaccuumdruk enigzins gelijk blijft. Dit om ervoor te zorgen dat de reactiesnelheid van de bak altijd gelijk blijft.
Ook daar zullen weer nadelen aan verbonden zijn.

Een ander nadeel bij de besturing zal zijn: de centrifugaalgewichten in de variobak (die werken het terugschakelen natuurlijk weer tegen).
Hmmm, toch nog eens effe verder over nadenken.

Minder toeren op de snelweg zal inderdaad niet zomaar haalbaar zijn. Dit omdat inderdaad de bak helemaal in zijn overdrive-stand staat.
Ik wil gewoon dat bij het optrekken de motor wat minder toerendraait en dus harder moet werken.

• E. van Oostveen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-05-2007 12:36 #670276 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Zelf de variobak regelen
Misschien hebben ze bij Van Doorne's transmissie nog personeel nodig........

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC