Zelf de variobak regelen
- V300 register
- Verbannen
-
Ik wou namelijk zelf de variobak gaan aansturen. Eigenlijk heel simpel met wat pneumatische kraantjes.
Ik hoor jullie al denken:"Je hebt toch niet altijd vaccuumdruk tot je beschikking?"
Stel je voor: ik wil opschakelen terwijl ik het gas intrap. Zal niet gaan, want je hebt dan geen vaccuum in je spruitstuk. Dan zou ik dus vaccuum kunnen verkrijgen via venturi-werking (hetzelfde als waar de onstekingsvervroeger gebruik van maakt).
Misschien wil ik zelfs nog wel veel verder gaan in de problematiek, namelijk: Alles elektrisch aansturen.
Dit alles omdat ik net zo denk als iedereen die voor de eerste keer in m'n 343tje stapt: "Wat maakt dat ding veel toeren en een takkeherrie!"
Zodoende wou ik het beestje wat minder toeren laten maken en misschien wel wat zuiniger laten worden.
Wat denken jullie ervan? (Ben ik aan het doordraven?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
antiekeradio;25898 schreef : ik denk dat als mensen zeggen dat ie veel toeren maakt, er iets niet goed is met het originele vacuumsysteem
Nee, er is helemaal niks mis met m'n vaccuum systeem.
Ik vindt namelijk het originele regelsysteem er al voor zorgt dat 't motortje veel toerent draait; zodoende.
Bovendien leek het me een leuk project.......
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
En je motor zou helemaal niet veel toeren moeten maken als je niet als een achterlijke optrekt. Of, zoals Wouter reeds zei, je huidige EMVK/tacho/vacuum systeem is niet in orde.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Ik ben alleen bang dat minder toeren op de snelweg niet zo'n haalbaar verhaal gaat worden, omdat de vario dan waarschijnlijk toch al maximaal opgeschakeld is.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-
Elektrisch inschakelbare overdrive inbouwen tussen koppeling en bak...?lucluc;26066 schreef : Ik ben alleen bang dat minder toeren op de snelweg niet zo'n haalbaar verhaal gaat worden, omdat de vario dan waarschijnlijk toch al maximaal opgeschakeld is.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Gewoon heel simpel: met een hendel. Hendel vooruit is opschakelen, hendel achteruit is terugschakelen.
Ik weet niet of iemand toevallig verstand heeft van tractoren? De vario-bak zoals die Fendt is ontworpen heeft hetzelfde bedieningsprincipe. (de bak zelf berust wel totaal op een ander principe!).
Ik denk wel dat ik een soort buffervat zal moeten gaan gebruiken. Dit zorgt ervoor dat de vaccuumdruk enigzins gelijk blijft. Dit om ervoor te zorgen dat de reactiesnelheid van de bak altijd gelijk blijft.
Ook daar zullen weer nadelen aan verbonden zijn.
Een ander nadeel bij de besturing zal zijn: de centrifugaalgewichten in de variobak (die werken het terugschakelen natuurlijk weer tegen).
Hmmm, toch nog eens effe verder over nadenken.
Minder toeren op de snelweg zal inderdaad niet zomaar haalbaar zijn. Dit omdat inderdaad de bak helemaal in zijn overdrive-stand staat.
Ik wil gewoon dat bij het optrekken de motor wat minder toerendraait en dus harder moet werken.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- E. van Oostveen
- Nieuw lid
-
- Berichten: 10
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.