Remschakelaar? Kickdownschakelaar?

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
24-05-2007 00:09 #670078 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Remschakelaar? Kickdownschakelaar?

antiekeradio;24497 schreef : deze schakeling is vooral zo gemaakt om:

- te voorkomen dat het remmen op de motor irritant is, als je maar lichtjes remt

- te voorkomen dat bij hard remmen de vario niet helemaal is teruggeschakeld als de auto tot stilstand komt; als dat gebeurt kom je bijna niet meer weg.


dit laatste is dus het risico als je de schakelaar doorverbindt. mocht het een keer gebeuren dat je na een noodstop niet meer van de plaats komt; bergrem inschakelen en de auto 10 meter vooruit duwen :)


Hmmmmm, en wat nu als je vanuit 100km/h met blokkerende wielen tot stilstand komt? (buiten je vierkante banden) Blijft je variobakkie in z'n overdrive staan?
Oppassen dat je je koppeling niet verbrand bij het wegrijden ;)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
24-05-2007 00:45 #670084 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Remschakelaar? Kickdownschakelaar?
je moet wel heel gek doen wil die volledig in overdrive blijven.

maar ook als de riemen nog halverwege staan, kom je bijna niet meer weg!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
22-06-2007 22:00 #673170 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Remschakelaar? Kickdownschakelaar?
Ik lijk dezelfde problemen te hebben als Jeroen in mei.
Na het intrappen van de rem blijven de toeren hoog. Mijn oplossing tot nu toe - gewoon niet meer remmen - begint mijn bijrijders en medeweggebruikers de keel uit te hangen.
Ik neem aan dat ik de remschakelaar moet vervangen.
Is het dat ding dat op de hoofdremcilinder zit? Of moet ik bij het rempedaal zoeken?
Als ik de contacten bij de hoofdremcilinder los- en vastmaak, rijdt mijn vario weer normaal. Een massaprobleem is het dan toch?
Als ik de schakelaar bij de hoofdremcilinder losmaak, moet ik dan letten op remvloeistof die eruit gaat lopen?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
23-06-2007 12:35 #673193 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Remschakelaar? Kickdownschakelaar?
ja, ligt hoogstwaarschijnlijk aan die schakelaar
ja, die zit bij de hoofdremcil.
misschien, soms bij een tikje op de schakelaar springt ie weer in de goede stand. dit is dus niet betrouwbaar meer (eventueel meten met multimeter op 'ohm' en dan iemand anders op de rem laten trappen. niet remmen + zachtjes remmen = 0 ohm, harder remmen = oneindig ohm. na loslaten moet ie meteen terugkomen op 0 ohm)
ja, je moet snel werken en een doek eronder leggen om de lekkende remvloeistof op te vangen. meestal is ontluchten niet nodig.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
23-06-2007 13:18 #673194 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Remschakelaar? Kickdownschakelaar?
Bedankt Wouter,
Ik ga er komende week mee aan de slag!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-06-2007 00:14 #673459 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Remschakelaar? Kickdownschakelaar?
Ik heb nog iets gemerkt nu ik probeer niet al te veel te remmen vanwege die schakelaar.
Mijn vario wil niet meer stil blijven staan, maar blijft zonder gas te geven steeds zachtjes doorrijden als ik hem in D of R laat staan. Dat deed hij eerst niet. Hij heeft 2 maanden stil gestaan. Zat er iets vast en wordt het nu weer soepel, of is er iets versleten en kan hij daarom niet meer gewoon stilstaan?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-06-2007 00:15 #673460 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Remschakelaar? Kickdownschakelaar?
En waarom blijf ik steeds maar **Newbie** terwijl ik V3C-lid ben geworden?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-06-2007 12:57 #673483 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Remschakelaar? Kickdownschakelaar?
Hoi Bas,

wijziging van een forumaccount naar 'v3c lid' moet handmatig gebeuren. ik heb gister pas de update van de ledenlijst ontvangen en nog geen tijd gehad om het forum af te speuren naar de betreffende nieuwe leden :-)

ik zal het zodirect even aanpassen voor je.


over de volvo, hoeveel toeren loopt de motor stationair?

als dit meer is dan ongeveer 1000 toeren is het normaal dat de auto begint te kruipen, dit is echter zeer slecht voor de koppeling!

het kan ook zijn dat de vertanding van de koppelingsplaat op de as is vastgeroest. dit zou door gewoon te rijden weer vanzelf moeten lossen, bij normaal gebruik moet de plaat namelijk ietsje kunnen schuiven op de as.
(o.a. axiale speling vd krukas, en ingrijpen/loskomen van de koppeling)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-06-2007 10:43 #673527 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Remschakelaar? Kickdownschakelaar?
Ik heb weer even opgelet met rijden:
Ik denk dat het aan te hoge toeren ligt. Ik heb geen toerenteller, maar het klinkt wel als meer dan 1000 toeren en als ik hem in N zet gaat het toerental nog wat omhoog.
Het toerental omlaag krijgen, is dat gewoon een kwestie van beter afstellen?
Kan het nog aan de remschakelaar liggen? Ik heb hem eerst maar eens een tik gegegeven en nu lijkt het erop dat hij zich redelijk snel corrigeert als hij weer eens blijft hangen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-06-2007 11:39 #673531 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Remschakelaar? Kickdownschakelaar?

Ovlov 3.6L;25890 schreef : Hmmmmm, en wat nu als je vanuit 100km/h met blokkerende wielen tot stilstand komt? (buiten je vierkante banden) Blijft je variobakkie in z'n overdrive staan?
Oppassen dat je je koppeling niet verbrand bij het wegrijden ;)


De koppeling is gesloten, de motor draait, de vario draait, dat is allemaal mechanisch aan elkaar 'vast' en nog draaiende.

De motor moet dan dus afslaan en direct blokkeren, je vario ook en daarmee je wielen.
De achterremmen horen sowieso niet hard mee te remmen dus ik denk niet dat je dat voor elkaar krijgt.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD