niet "opschakelen" - tachorelais
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
20-03-2007 11:17 #625714
door V300 register
niet "opschakelen" - tachorelais is gemaakt door V300 register
2 maanden geleden heb ik een volvo 340 DL automaat gekocht. Op zich prima auto, echter inmiddels heeft hij af en toe kuren.
Als ik optrek, wil mijn auto soms niet meer opschakelen, waardoor 50 km/u het maximum is, met veel geluid. Om dit te verhelpen moet ik mijn auto op nieuw starten, meestal gaat het dan goed. Alleen gebeurt dit redelijk vaak en lijkt het me niet goed voor de auto.
Na druk gezocht te hebben op de verschillende forums, verdenk ik het tachorelais ervan niet meer goed te werken.
Wat denken jullie, en mocht het waarschijnlijk aan het tachorelais liggen, hoe haal ik die er netjes en repareer ik deze. Of kan ik beter een nieuwe/gebruikte kopen.
Als ik optrek, wil mijn auto soms niet meer opschakelen, waardoor 50 km/u het maximum is, met veel geluid. Om dit te verhelpen moet ik mijn auto op nieuw starten, meestal gaat het dan goed. Alleen gebeurt dit redelijk vaak en lijkt het me niet goed voor de auto.
Na druk gezocht te hebben op de verschillende forums, verdenk ik het tachorelais ervan niet meer goed te werken.
Wat denken jullie, en mocht het waarschijnlijk aan het tachorelais liggen, hoe haal ik die er netjes en repareer ik deze. Of kan ik beter een nieuwe/gebruikte kopen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
20-03-2007 11:56 #661534
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic niet "opschakelen" - tachorelais
Waar woon je?
Je kan het printplaatje eruit halen en dan het relais opnieuw vastsolderen. 99% kans dat het probleem dan is verholpen.
Je kan het printplaatje eruit halen en dan het relais opnieuw vastsolderen. 99% kans dat het probleem dan is verholpen.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
20-03-2007 12:40 #661535
door V300 register
heb even geregistreerd, ik woon in Rotterdam, echter heb weinig verstand van auto's, ik heb net nog even verder gezocht het kan volgens mij ook de remsensor, de emvk of de bergremschakelaar zijn.
kan iemand mij misschien in lekentaal uitleggen hoe dit te checken?!
kan iemand mij misschien in lekentaal uitleggen hoe dit te checken?!
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
20-03-2007 15:37 #661539
door V300 register
Ik heb nu even niet zoveel tijd om het uit de doeken te doen, maar als jouw auto af en toe die kuren heeft van niet willen opschakelen, dan ligt het hoogstwaarschijnlijk aan het relais gedeelte van het tachorelais dat los komt.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
20-03-2007 21:07 #661560
door V300 register
Zoek maar eens op tachorelais inderdaad, met een beetje mazzel hebben de foto's de servercrash overleefd.
Kan je een beetje solderen?
Kan je een beetje solderen?
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
21-03-2007 15:03 #661598
door V300 register
Hoi Bauke, sinds je nu een account hebt:
[mod] topic verplaatst naar Techniek CVT/Variomatic[/mod]
de eenvoudigste check die ik kan bedenken of het allemaal goed zit met die remsensor, de bergremschakelaar, EN de "kickdown schakelaar" (die was je nog vergeten te noemen, en doet ook mee in dit spel); gaat als volgt:
[mod] topic verplaatst naar Techniek CVT/Variomatic[/mod]
de eenvoudigste check die ik kan bedenken of het allemaal goed zit met die remsensor, de bergremschakelaar, EN de "kickdown schakelaar" (die was je nog vergeten te noemen, en doet ook mee in dit spel); gaat als volgt:
- haal het tachorelais los en maak een testdraad in de stekker, op punt 6.
- pak een tweede testdraad vanaf de pluspool van de accu.
- hou de 2 testdraden tegen de uiteinden van een buislampje (zoals van de binnenverlichting)
- lampje brandt; alle schakelaars OK. Lampje brandt niet; genoemde sensors + bedrading gaan doormeten met een multimeter.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
21-03-2007 15:07 #661600
door V300 register
als het lampje dus w?l brandt, maar je hebt nog steeds teveel toeren, moet het wel aan het tachorelais zelf liggen.
eventueel kun je de betrouwbaarheid van de schakelaars nog checken door het lampje aangesloten te houden, en dan door iemand anders achter elkaar:
eventueel kun je de betrouwbaarheid van de schakelaars nog checken door het lampje aangesloten te houden, en dan door iemand anders achter elkaar:
- volgas geven (bij volgas gaat lampje uit, bij loslaten moet het meteen weer aan gaan)
- met flinke pedaaldruk remmen (bij remmen gaat lampje uit, bij loslaten moet het meteen weer aan gaan)
- de bergremschakelaar laten aan-en-uit zetten. schakelaar aan = lampje uit, en andersom (moet meteen weer gaan branden)
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
21-03-2007 15:08 #661601
door V300 register
wat vaak voorkomt is dat bij volgas geven of flink remmen, daarna het lampje uit blijft. bij de kickdown schakelaar helpt schoonmaken en eventueel contactspray altijd wel, bij de remschakelaar geldt dat je deze moet vervangen of doorverbinden.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
28-07-2007 17:34 #678293
door V300 register
Topic-kick...
Even een vraagje over het doorverbinden van de remschakelaar: blijven dan de remlichten niet continue branden?
Even een vraagje over het doorverbinden van de remschakelaar: blijven dan de remlichten niet continue branden?
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
18-08-2007 15:38 #680037
door V300 register
tachorelais
hallo ik heb ook opschakel problemen met mijn 340 automaat vraag:waar in de auto kan ik het tachorelais vinden ?
hallo ik heb ook opschakel problemen met mijn 340 automaat vraag:waar in de auto kan ik het tachorelais vinden ?
Moderators: Mark Smeets