Kapotte veerpoot(Schotel)
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
- V300 register
- Verbannen
-
Heeft er iemand ervaring met 1.4 veren en dempers op een 360?
(Er worden nu L+R complete 1.4 veerpoten met schokdempers en veren geplaatst)
- V300 register
- Verbannen
-
desgewenst in een kek kleurtje. Dan ben je voor langere tijd van dit
roestprobleem af. Als je budget het toelaat meteen nieuwe veren (360)
en dempers erin (laten) zetten.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
easydriver;183579 schreef : Het zou dus beter zijn om de oude GLS veren en dempers over te zetten op de nieuwe (gebruikte) 1.4 veerpoten?
Beste optie is alles nieuw (360 veren + dempers), als dat niet lukt kun je het beste het oude zaakje van de GLS overzetten (als dat nog goed is)
easydriver schreef : Heeft er iemand ervaring met 1.4 veren en dempers op een 360?
(Er worden nu L+R complete 1.4 veerpoten met schokdempers en veren geplaatst)
dat gaat deinen en hellen als een gek vermoed ik
- V300 register
- Verbannen
-
volvofiel;183581 schreef : Beste optie is alles nieuw (360 veren + dempers), als dat niet lukt kun je het beste het oude zaakje van de GLS overzetten (als dat nog goed is)
dat gaat deinen en hellen als een gek vermoed ik
We zullen zien, heb de garage gebeld en volgens hen zal het niet veel uitmaken. Misschien zat er al een 1.4 veer onder (links) omdat de linker poot
in 2009 is vervangen. Vraag me niet waarom ze ook niet meteen de rechter gedaan hebben...
Wellicht valt er hier een mythe op te lossen

Het is nu te laat en budgetair onverstandig om alsnog te veren en dempers over te zetten maar ik zal ze bewaren.
- V300 register
- Verbannen
-
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
AvdAkker;183577 schreef : zowel veren als schokbrekers altijd per paar (L+R) vervangen, als je voor die GLS nieuwe veren moet hebben dan zou ik nieuwe 360-veren (ook 2-liter) monteren en geen nieuwe 340 veren.
zoals ik al zei...
er is overigens een zeer dringende reden waarom je altijd schokbrekers en veren per paar vervangt, dat is doordat schokbrekers en veren gelijk slijten als het onder de auto zit. van een veer die oorspronkelijk 50kg/cm veert is er na 10 jaar onder een 340 bijv maar 30kg/cm van over en het geheel word dus wat slapper, zelfde met kilomteres; oude veer en veel kilometers maakt een veer al slapper als een net zo oude veer met minder kilometers etc.. bij garages lijken tegenwoordig wel alleen maar vervangingsmonteurtjes te werken (uitzonderingen uiteraard daargelaten), terwijl als ze ook maar 10% verstand hebben van wat er werkelijk met de auto gebeurd een klant absoluut niet meer dat soort dingen aan zullen raden.
als je dus aan 1 kant een veer vernieuwd heb je aan de ene kant 50kg/cm demping, en aan de andere kant 30kg/cm dat geeft een onstabiel en vreemd rijgedrag (dansen/hobbelen/scheeftrekken bij een noodstop etc)
dan de kwestie gewicht, je 345gls is dan wellicht maar 45kg zwaarder als eenzelfde 345 met 1.4tje; de gewichtsbalans tussen de voor en achterwielen is anders; dit geeft bij het remmen een andere kracht die de neus omlaag drukt als de massa naar voren komt (en de veren dus samendrukt) dus... 340 veren zijn niet voor niets voor een 340
- V300 register
- Verbannen
-
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Misschien kun je twee veerpoten van een sloper afhalen, dus links en rechts, gewoon compleet met veren en schotels. Dat is dan nog de beste low-budget oplossing.
Probeer gebruiker 'elpee' eens een mailtje te sturen, die woont in de buurt en heeft een voorraad onderdelen.
Anders kun je misschien sloperij Elferink nog eens proberen.