Kapotte veerpoot(Schotel)

  • 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-09-2011 16:37 #884706 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Kapotte veerpoot(Schotel)
er zit zowel verschil in de schokdempers (origineel, nu sommige nieuwe aftermarket niet meer) als in de veren, dus daar moet je mee uitkijken

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-09-2011 16:41 #884707 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Kapotte veerpoot(Schotel)
zowel veren als schokbrekers altijd per paar (L+R) vervangen, als je voor die GLS nieuwe veren moet hebben dan zou ik nieuwe 360-veren (ook 2-liter) monteren en geen nieuwe 340 veren.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
07-09-2011 16:48 #884709 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Kapotte veerpoot(Schotel)
Het zou dus beter zijn om de oude GLS veren en dempers over te zetten op de nieuwe (gebruikte) 1.4 veerpoten?

Heeft er iemand ervaring met 1.4 veren en dempers op een 360?

(Er worden nu L+R complete 1.4 veerpoten met schokdempers en veren geplaatst)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
07-09-2011 16:58 #884710 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Kapotte veerpoot(Schotel)
Voor montage de gebruikte veerpoten laten stralen en poedercoaten,
desgewenst in een kek kleurtje. Dan ben je voor langere tijd van dit
roestprobleem af. Als je budget het toelaat meteen nieuwe veren (360)
en dempers erin (laten) zetten.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-09-2011 17:01 #884711 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Kapotte veerpoot(Schotel)

easydriver;183579 schreef : Het zou dus beter zijn om de oude GLS veren en dempers over te zetten op de nieuwe (gebruikte) 1.4 veerpoten?


Beste optie is alles nieuw (360 veren + dempers), als dat niet lukt kun je het beste het oude zaakje van de GLS overzetten (als dat nog goed is)

easydriver schreef : Heeft er iemand ervaring met 1.4 veren en dempers op een 360?

(Er worden nu L+R complete 1.4 veerpoten met schokdempers en veren geplaatst)


dat gaat deinen en hellen als een gek vermoed ik

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
07-09-2011 17:25 #884712 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Kapotte veerpoot(Schotel)

volvofiel;183581 schreef : Beste optie is alles nieuw (360 veren + dempers), als dat niet lukt kun je het beste het oude zaakje van de GLS overzetten (als dat nog goed is)



dat gaat deinen en hellen als een gek vermoed ik


We zullen zien, heb de garage gebeld en volgens hen zal het niet veel uitmaken. Misschien zat er al een 1.4 veer onder (links) omdat de linker poot
in 2009 is vervangen. Vraag me niet waarom ze ook niet meteen de rechter gedaan hebben...
Wellicht valt er hier een mythe op te lossen ;-) Verschil tussen een 1.4 en 2.0 GLS (beide 5-deurs) is 46 kilo volgens RDW.

Het is nu te laat en budgetair onverstandig om alsnog te veren en dempers over te zetten maar ik zal ze bewaren.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
07-09-2011 18:50 #884718 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Kapotte veerpoot(Schotel)
Je kunt natuurlijk altijd even langs Anjo rijden.............

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-09-2011 19:15 #884722 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Kapotte veerpoot(Schotel)

AvdAkker;183577 schreef : zowel veren als schokbrekers altijd per paar (L+R) vervangen, als je voor die GLS nieuwe veren moet hebben dan zou ik nieuwe 360-veren (ook 2-liter) monteren en geen nieuwe 340 veren.


zoals ik al zei...

er is overigens een zeer dringende reden waarom je altijd schokbrekers en veren per paar vervangt, dat is doordat schokbrekers en veren gelijk slijten als het onder de auto zit. van een veer die oorspronkelijk 50kg/cm veert is er na 10 jaar onder een 340 bijv maar 30kg/cm van over en het geheel word dus wat slapper, zelfde met kilomteres; oude veer en veel kilometers maakt een veer al slapper als een net zo oude veer met minder kilometers etc.. bij garages lijken tegenwoordig wel alleen maar vervangingsmonteurtjes te werken (uitzonderingen uiteraard daargelaten), terwijl als ze ook maar 10% verstand hebben van wat er werkelijk met de auto gebeurd een klant absoluut niet meer dat soort dingen aan zullen raden.

als je dus aan 1 kant een veer vernieuwd heb je aan de ene kant 50kg/cm demping, en aan de andere kant 30kg/cm dat geeft een onstabiel en vreemd rijgedrag (dansen/hobbelen/scheeftrekken bij een noodstop etc)

dan de kwestie gewicht, je 345gls is dan wellicht maar 45kg zwaarder als eenzelfde 345 met 1.4tje; de gewichtsbalans tussen de voor en achterwielen is anders; dit geeft bij het remmen een andere kracht die de neus omlaag drukt als de massa naar voren komt (en de veren dus samendrukt) dus... 340 veren zijn niet voor niets voor een 340

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
07-09-2011 21:26 #884731 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Kapotte veerpoot(Schotel)
Het belangrijkste is nu even dat ie door de APK komt. Als ik meer geld heb kijk ik nog wel een keer naar verlagen, schokbrekers etc. Ik heb nog wel even tot m'n apk datum en van de garage mocht ik ook kijken wanneer ik terug kwam voor de herkeuring. Het is nu dus zaak om een goede veerpoot te vinden in de buurt van Enschede of op de weg van Enschede naar Rotterdam. Is het eigenlijk veel werk om de veer en de schokbreker over te zetten naar een kale veerpoot?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-09-2011 21:37 #884733 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Kapotte veerpoot(Schotel)
schokbreker overzetten, hmm, moet je wel een schokdemperpatroon hebben die eruit kan. Sommige hadden de veerpoot zelf als schokdemperhuls, waardoor er dus vrij weinig over te zetten is.

Misschien kun je twee veerpoten van een sloper afhalen, dus links en rechts, gewoon compleet met veren en schotels. Dat is dan nog de beste low-budget oplossing.

Probeer gebruiker 'elpee' eens een mailtje te sturen, die woont in de buurt en heeft een voorraad onderdelen.
Anders kun je misschien sloperij Elferink nog eens proberen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD