Klakkend geluid bij klinkerweg
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Laurens Post
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-
Wat er bij mij speelde en voelbaar was:
Als ik mijn auto opgekrikt had kon ik de veerpoot als geheel bewegen. Het draadeind bovenop de demper bewoog duidelijk de andere kant op als de veerpoot. Hieruit bleek dat de demper los in de veerpoot zat. Er was speling ontstaan na enkele duizenden kilometers hobbelen. De speling was nog geen milimeter, maar wel hoorbaar en voelbaar.
De dempers die er bij mij uit kwamen gebruikten de buis van de veerpoot zelf als buitenmantel van de demper zelf. Er kwam dus een losse zuigerstang, een hoop rubbertjes en ringetjes en een plons olie uit. Hierna stop je er een op zich zelf staande demper terug in, aangevuld met olie/koelvloeistof.Lucluc;182436 schreef : EDIT: Jeroen, hoezo ??n geheel? De veerpoot is toch altijd gevuld met een schokbreker?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-

Ik zal binnenkort eens de veerpoot en alle rubber beter bekijken. De vorige keer leek er nergens merkbaar speling te zitten. Mogelijk dat het toch ook gezocht moet worden in het stuurhuis. Lastig dergelijke zaken...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Lucluc;182436 schreef : Schokbrekers vernieuwen van een bijna 25 jaar oude auto is sowieso een goed idee. Je wegligging verbetert enorm. Overhellen en deinen vermindert, je stuurt veel strakker. Er zijn zeer veel mogelijkheden, van comfortabel tot sportief. Je kan oliegevulde of gasgevulde dempers krijgen, verstelbare, etc. Bij Dafhobby zijn ze verkrijgbaar, o.a. ook verstelbaar voor de achterzijde. Ook dure Monroe's kan je soms voor een habbekrats krijgen via marktplaats of Ebay. Alleen Koni's is lastiger.
Je kan de veerpoot demonteren, de veer spannen en dan de 'dop' van de veerpoot losdraaien en daar de schokbreker uit halen. Een andere terugplaatsen, weer in elkaar zetten en klaar is Kees. Achter heb je alleen schokbrekers en ben je in een half uur klaar met vervangen.
EDIT: Jeroen, hoezo ??n geheel? De veerpoot is toch altijd gevuld met een schokbreker?
Even los van de eventuele oorzaak. Als ik een schokdemper vervang, dient de auto dan opnieuw te worden uitgelijnd, of blijft dit deel onveranderd?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
desalniettemin is af en toe uitlijnen ook geen straf.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
- Berichten: 4
Trilt het stuur als je op de snelweg rijdt?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Nu lijken de onderste rubbers van de verticale pen, die de verbinding vormt tussen de stabilisatorstang en de wieldraagarm, redelijk ingedroogd en kan ik mij zo voorstellen dat hier metaal op metaal mogelijk is als er wordt gereden over een klinkerweg.
Weet iemand waar ik deze rubbers voordelig kan halen (los van de volvo dealer). Ook Dafhobby heeft ze niet op de site staan als ik het goed zie.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-
Ik weet niet of hij ze al.heeft, maar dan kun je meteen je hele voorwielophanging verbeteren!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.