Klakkend geluid bij klinkerweg

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-08-2011 16:47 #883641 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Klakkend geluid bij klinkerweg
lijkt me dat je eerst moet kijken waar de speling precies zit, kan van alles zijn.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Laurens Post
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-08-2011 19:19 #883651 door Laurens Post
Beantwoord door Laurens Post in topic Klakkend geluid bij klinkerweg
Met dit soort geluiden moet je het iemand laten horen voor een betere diagnose, advies sleuteldag. Alles kan rammelen aan een auto.

• Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-08-2011 20:05 #883655 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic Klakkend geluid bij klinkerweg
Uiteraard moet je eerst zeker weten waar de speling zit, niet zomaar dingen gaan wisselen als het niet nodig is, al adviseer ik iedereen om dempers van onbekende leeftijd direct te vervangen door een setje goede. Een wereld van verschil, zelfs bij gewone, goedkope dempers.

Wat er bij mij speelde en voelbaar was:
Als ik mijn auto opgekrikt had kon ik de veerpoot als geheel bewegen. Het draadeind bovenop de demper bewoog duidelijk de andere kant op als de veerpoot. Hieruit bleek dat de demper los in de veerpoot zat. Er was speling ontstaan na enkele duizenden kilometers hobbelen. De speling was nog geen milimeter, maar wel hoorbaar en voelbaar.

Lucluc;182436 schreef : EDIT: Jeroen, hoezo ??n geheel? De veerpoot is toch altijd gevuld met een schokbreker?

De dempers die er bij mij uit kwamen gebruikten de buis van de veerpoot zelf als buitenmantel van de demper zelf. Er kwam dus een losse zuigerstang, een hoop rubbertjes en ringetjes en een plons olie uit. Hierna stop je er een op zich zelf staande demper terug in, aangevuld met olie/koelvloeistof.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
18-08-2011 20:23 #883658 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Klakkend geluid bij klinkerweg
Nee, ik zal geen dingen vervangen waarvan ik niet weet of ze niet goed zijn. Heb hier geen geld voor ;).

Ik zal binnenkort eens de veerpoot en alle rubber beter bekijken. De vorige keer leek er nergens merkbaar speling te zitten. Mogelijk dat het toch ook gezocht moet worden in het stuurhuis. Lastig dergelijke zaken...

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
18-08-2011 20:39 #883660 door V300 register

Lucluc;182436 schreef : Schokbrekers vernieuwen van een bijna 25 jaar oude auto is sowieso een goed idee. Je wegligging verbetert enorm. Overhellen en deinen vermindert, je stuurt veel strakker. Er zijn zeer veel mogelijkheden, van comfortabel tot sportief. Je kan oliegevulde of gasgevulde dempers krijgen, verstelbare, etc. Bij Dafhobby zijn ze verkrijgbaar, o.a. ook verstelbaar voor de achterzijde. Ook dure Monroe's kan je soms voor een habbekrats krijgen via marktplaats of Ebay. Alleen Koni's is lastiger.

Je kan de veerpoot demonteren, de veer spannen en dan de 'dop' van de veerpoot losdraaien en daar de schokbreker uit halen. Een andere terugplaatsen, weer in elkaar zetten en klaar is Kees. Achter heb je alleen schokbrekers en ben je in een half uur klaar met vervangen.

EDIT: Jeroen, hoezo ??n geheel? De veerpoot is toch altijd gevuld met een schokbreker?

Even los van de eventuele oorzaak. Als ik een schokdemper vervang, dient de auto dan opnieuw te worden uitgelijnd, of blijft dit deel onveranderd?

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-08-2011 20:44 #883661 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Klakkend geluid bij klinkerweg
is afhankelijk van de persoon die de schokbrekers vervangt, je kunt in de demontage de afstelling namelijk veranderen als je niet goed oplet.
desalniettemin is af en toe uitlijnen ook geen straf.

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-08-2011 20:53 #883663 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Klakkend geluid bij klinkerweg
zoek eerst eens op waar de speling zit, zoals al gezegd. Ter illustratie: de 850 van mijn broer rammelde ook bij oneffenheden; dit waren de reactiestangetjes. De Toyota van mijn vader rammelt ook bij oneffenheden (grindweg bijvoorbeeld), daar is het het stuurhuis. Het kunnen dus totaal verschillende onderdelen zijn.

Trilt het stuur als je op de snelweg rijdt?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
23-08-2011 15:23 #883928 door V300 register
Vandaag, tijdens het reviseren van de remklauw de wielophanging nog eens goed bekeken. Na eerdere post ook de stabilisatorstang en aansluitingen nagelopen.

Nu lijken de onderste rubbers van de verticale pen, die de verbinding vormt tussen de stabilisatorstang en de wieldraagarm, redelijk ingedroogd en kan ik mij zo voorstellen dat hier metaal op metaal mogelijk is als er wordt gereden over een klinkerweg.

Weet iemand waar ik deze rubbers voordelig kan halen (los van de volvo dealer). Ook Dafhobby heeft ze niet op de site staan als ik het goed zie.

• Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-08-2011 00:22 #883992 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic Klakkend geluid bij klinkerweg
Wellicht bij Funs? Www.performance-parts.nl !
Ik weet niet of hij ze al.heeft, maar dan kun je meteen je hele voorwielophanging verbeteren!

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
01-09-2011 21:55 #884393 door V300 register
Hoe kun je testen / controleren of je taatslagers nog goed zijn?

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC