Trillend stuur

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-08-2011 17:12 #882442 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Trillend stuur
"speling vonden ze niet de moeite waard" = :wtf2:

mijn 345 (ook uit 81) trilt vanaf 120 ook in het stuur, wielen zijn prima uitgelijnd (voor zover mogelijk) en gebalanceerd, maar het wordt TOCH veroorzaakt door speling op een stuur- en een fuseekogel. Deze speling was geen enkel probleem voor de apk -ook geen adviespunt- en is maar zeer beperkt te voelen aan de wielen (als die los van de grond zijn).

Tip: krik je voorwielen een voor een op en probeer het wiel te bewegen (handen op kwart voor drie en daarna op half twaalf, en dan aan het wiel rammelen in alle richtingen). Zit er beweging in?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
01-08-2011 21:53 #882457 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Trillend stuur
Wiellagers kan dus ook, maar uit ervaring weet ik dat het ook aan versleten schokbrekers kan liggen.

En onlangs zat er 'iets' tussen naaf en wiel, waardoor m'n stuur trilde. Na de binnenkant van de velg en rondom de naaf te hebben opgeschuurd, is alles weer zoals het hoort. Geen enkele trilling meer te bekennen.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
01-08-2011 23:31 #882474 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Trillend stuur
Nou ik mocht het nog wel zeggen idd; beetje speling kan sterke trillingen veroorzaken...

Bij mijn daf was ik er bij de vakantie check proefritten achter gekomen dat bij ongeveer 70 km/h een sterke, 'zwabber' in de voortrein ontstond. Wielen omgewisseld met 2 "known good" en nog steeds hetzelfde.. ook een onprettig vaag gevoel in het stuur.

Er bleken 2 stuurkogels te zijn met speling, ??n met een klein beetje, de andere meer dan een mm! Dit was zeer snel gegaan (vorig jaar apk geen opm.) En beide kogels waren dan ook droog en roestig.
Omdat de constructie bij daf zo gekozen is dat het stuurhuis uit elkaar moet om de binnenste kogels te kunnen vervangen heb ik dit ook meteen van nieuwe bussen en smeervet voorzien. De afstelling van de stuurstangen heb ik op nagenoeg dezelfde stand kunnen terugzetten als ze stonden omdat ik de instelling vooraf had gemeten en opgeschreven.

Het stuurt nu in ieder geval een heel stuk strakker en.. geen trilling meer!

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC