Zijdelings slepen wielen

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
01-02-2011 18:10 #630922 door V300 register
Zijdelings slepen wielen is gemaakt door V300 register
Beste allemaal,

Een vraag. Wanneer ik met mijn Volvo 360 met volledig ingestuurde wielen rustig achteruit of vooruit rijd, dan "slepen" de wielen zijdelings over de straat. Dit gaat gepaard met behoorlijke schokken in de voortrein.

Het betreft een Volvo 360 GLS. Oorspronkelijk horen hier de stalen velgen met chromen ringen onder. De vorige eigenaar heeft deze wielen vervangen voor de lichtmetalen GLT velgen.

Ik heb de lagers en de stuur- en fuseekogels gecontroleerd op speling (zijn spelingsvrij) en het stuurhuis zit goed vast. Nadat ik van de zomer 1 van de beide toplagers van de veerpoten vernieuwd heb, zijn ook deze weer in goede conditie.

Ik zou even niet weten wat het nog meer kan zijn? Het lijkt me veel teveel om op te lossen met simpel uitlijnen. Ik haal een redelijk verbruik van 1:11 op de snelweg en van overmatige bandenslijtage is geen sprake. Echt reden om de uitlijning in twijfel te trekken is er volgens mij niet...

Iemand ideen?

Alvast bedankt!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
01-02-2011 18:34 #861482 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Zijdelings slepen wielen
Als het alleen bij ingestuurde positie is kan het zijn dat ooit een van je spoorstangen krom is gereden op het stuurhuis en daarmee je auto is uitgelijnd in de garage. Zo heb je bij rechtuit geen probleem maar bij insturen loopt 1 van de wielen uit het spoor en gaat slepen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
01-02-2011 18:51 #861487 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Zijdelings slepen wielen
Volgens mij, maar roep het als ik fout zit, is het normaal dat de wielen gaan 'happen' als je helemaal instuurt en langzaam rijdt. De voorwielen sturen met het Ackerman-principe; in een bocht legt het buitenste wiel een iets grotere afstand af dan het binnenste wiel. De laatste maakt als het ware een kleinere cirkel.

Het Ackerman-principe passen ze toe om extra bandenslijtage tegen te gaan. Het nadeel is dat het bij volledig ingestuurde wielen niet zo goed werkt, omdat de draaicirkel eigenlijk te klein is om de juiste verhouding tussen binnenste en buitenste wiel goed te krijgen.

Als je 10 mannetjes naast mekaar zet die een bocht moeten maken, moeten de buitenste mannetjes harder lopen. Als ze eerst rechtuit lopen en dan een bocht maken, gaat dat soepeler dan wanneer ze eerst allemaal stilstaan en d?n de bocht maken. Het binnenste mannetje staat dan stil, en moet op de plaats draaien. Nou, 1 + 1, als je het binnenste mannetje met een autoband vergelijkt, dan moet de band dus ook op de plaats draaien, dat kan niet = wringen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
01-02-2011 18:58 #861491 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Zijdelings slepen wielen
Plaatje bij het praatje:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
01-02-2011 19:11 #861495 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Zijdelings slepen wielen
De armen die aan de fusees zitten zijn aan de spoorstangen zo bevestigd dat je juist die toespoor en uitspoor in de bocht krijgt. Hoek A wordt dus ook gewoon gerealiseerd bij een stuurbeweging.
Ze lopen dus allemaal rondom het middelpunt (D) van de cirkel en je zou dus geen wringen moeten krijgen.
Plaatje:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
01-02-2011 20:32 #861507 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Zijdelings slepen wielen
Jullie vergeten dat onze 300 nooit aan het Ackermann-principe kan voldoen,
omdat de stuurarmen naar voren wijzen. Daardoor kunnen de denkbeeldige
stippellijnen die je door de stuurarmen moet trekken, nooit in een punt
samenkomen dat op de lijn ligt die de achteras voorstelt. Dat denkbeeldige
punt ligt voor de vooras, zowel bij rechtuit rijden als in bochten.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Laurens Post
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-02-2011 20:55 #861512 door Laurens Post
Beantwoord door Laurens Post in topic Zijdelings slepen wielen
De volvo 360 die wringt als je maximaal instuurt. Heb het zelf ook met de 360.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
01-02-2011 23:02 #861546 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Zijdelings slepen wielen
Same here. Vooral als de banden koud zijn. En nu al helemaal met de ijzel. Levensgevaarlijk!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
02-02-2011 12:20 #861570 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Zijdelings slepen wielen
Levensgevaarlijk lijkt me niet.
Irritant, wel.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
02-02-2011 13:00 #861574 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Zijdelings slepen wielen
Standaard lopen de banden van een 360 (met laat type stabilisatorstang) met 175-13 banden aan bij maximum stuuruitslag.

Althans, mijn 340 1.7 (ook laat type stabi-stang) en 2 360's deden dat met originele stalen velgen met 175-50/13 erop.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD