Achteruitrijden & Remmen
- Doeke Dobma (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-07-2008 13:13 #718708
door Doeke Dobma (GAST)
Beantwoord door Doeke Dobma (GAST) in topic Achteruitrijden & Remmen
Bij mij slipt rechtsachter als eerste bij hard remmen. Lijkt me niet ok. Als ik jullie verhalen lees dan ligt dat meer aan de remkrachtverdeling? Dat zou dan betekenen dan linksachter dan toch mee moet slippen? Of kan de remvoering gewoon op zijn?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- E. van Oostveen
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-07-2008 13:20 #718711
door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Achteruitrijden & Remmen
Remdruk zou wel een oorzaak kunnen zijn. De remdruk gaat door de rechterachtercylinder naar de linkerachtercylinder. Rechtsachter zou lek kunnen zijn, waardoor ie links niet tijdig druk kan opbouwen, bijvoorbeeld. Links kan ook lek zijn, waardoor ie alleen rechts op tijd voldoende druk opbouwd.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
07-07-2008 17:16 #718796
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Achteruitrijden & Remmen
In principe zou je linksachter en rechtsachter evenveel remdruk moeten hebben, da's ook meteen het mooie van een hydraulisch remsysteem.
Wanneer ergens de in de leidingen de doorgang enigzins is vernauwd kan er remdrukverschil optreden. Wanneer je langer doorremt zal dit drukverschil echter oplossen. Tenzij een remleiding nagenoeg helemaal is afgenepen, maar dan remt 1 wiel totaal niet meer.
Aan het remDRUKverschil zal het dus naar mijn mening niet liggen.
Wat weleens voorkomt is dat de ene kant minder remkracht uitoefend als de andere kant. Dit komt meestal door:
1 remvoeringen die op zijn
2 een remcilinder die enigzins zwaar gaat of vast zit
3 scharnierpunten die vast zitten
4 vettige remtrommel of remblokken. Dit kan bijvoorbeeld komen doordat een remcilinder lekt of er vet uit je wiellager is gekomen of door onzorgvuldige sleutelen
5 troep op je remmen.
De voorwielen onderling zijn volgens mij ook parallel aangesloten. Deze hebben dus ook allebei dezelfde remdruk.
Naar mijn mening regelt de remdrukverdeler dus alleen de remdruk tussen voor en achter. Wanneer dit ding z'n werk niet goed meer doet, dan kunnen je achterwielen weleens je voorwielen voorbij komen als je hard moet remmen in een bocht........
Wanneer ergens de in de leidingen de doorgang enigzins is vernauwd kan er remdrukverschil optreden. Wanneer je langer doorremt zal dit drukverschil echter oplossen. Tenzij een remleiding nagenoeg helemaal is afgenepen, maar dan remt 1 wiel totaal niet meer.
Aan het remDRUKverschil zal het dus naar mijn mening niet liggen.
Wat weleens voorkomt is dat de ene kant minder remkracht uitoefend als de andere kant. Dit komt meestal door:
1 remvoeringen die op zijn
2 een remcilinder die enigzins zwaar gaat of vast zit
3 scharnierpunten die vast zitten
4 vettige remtrommel of remblokken. Dit kan bijvoorbeeld komen doordat een remcilinder lekt of er vet uit je wiellager is gekomen of door onzorgvuldige sleutelen
5 troep op je remmen.
De voorwielen onderling zijn volgens mij ook parallel aangesloten. Deze hebben dus ook allebei dezelfde remdruk.
Naar mijn mening regelt de remdrukverdeler dus alleen de remdruk tussen voor en achter. Wanneer dit ding z'n werk niet goed meer doet, dan kunnen je achterwielen weleens je voorwielen voorbij komen als je hard moet remmen in een bocht........
- E. van Oostveen
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-07-2008 20:00 #718822
door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Achteruitrijden & Remmen
Dat is idd. een vollediger antwoord.
Moderators: Mark Smeets