schurend geluid achterin auto
- V300 register
- Verbannen
-
Dutchie;24489 schreef : G????n idee, maar dat staat vast wel ergens op het forum. Wat ik wel weet is dat ze langer meegaan als je er rustig mee rijdt, dus niet zoals Frits Hendrikx
Frits verslijt sneller een hele variomatic, dan iemand anders normaliter met varioriemen doet. haha
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Onze V66 heeft nog steeds de origenel Volvo riemen erop (km-stand ongeveer 60 .000 toen wij hem kregen en hij heeft nu ongeveer 140.000 gelopen). De banden zijn nu na 60.000 km af dus bij ons zelfs nog iets meer als factor 2...
Het scheelt waarschijnlijk dat de auto elke dag wordt gebruikt (geen uitgedroogde riemen) en dat de auto langere afstanden rijdt (100 km/dag).
Maar ja met 1108 cc en LPG hebbben we ook niet zoeveel pk 's aan de wielen

- V300 register
- Verbannen
-
Nu zijn wel afgelopen april mijn riemen vervangen. Ik heb ze besteld bij DAF-hobby voor ca 140 euro, maar ik weet dus niet of dat Roflex-riemen zijn. Jammer is dat ik me dus niet meer kan herinneren of dit schurende geluid daarv??r al aanwezig was of niet. Is het misschien nog een kwestie van bijstellen o.i.d. of is er verder niets te doen aan het geluid? Kan het ook geen kwaad als het geluid meer wordt en het langer duurt voordat het ophoudt?
- E. van Oostveen
- Nieuw lid
-
- V300 register
- Verbannen
-
Rebecca;63327 schreef : Superhandig toch, dit forum! Ik had laatst bij de APK al aangegeven dat mijn auto 's ochtends bij het wegrijden zo'n schurend geluid maakte en dat het idd na zo'n 100 a 200 mtr ophield. En dat het raar genoeg bij vochtig weer erger leek te worden. Hij dacht toen ook aan de achterremmen kon liggen, maar kon toen niet echt iets vinden en daarna werd het ook minder (mooier weer). Maar de laatste weken wordt het juist weer erger, het geluid houdt langer aan en is harder. Dus ik ging hier nog eens zoeken en dan zie je je vraag al exact beschreven, dat is toch wel super. En helemaal goed om te lezen dat het geen kwaad kan natuurlijk.
Nu zijn wel afgelopen april mijn riemen vervangen. Ik heb ze besteld bij DAF-hobby voor ca 140 euro, maar ik weet dus niet of dat Roflex-riemen zijn. Jammer is dat ik me dus niet meer kan herinneren of dit schurende geluid daarv??r al aanwezig was of niet. Is het misschien nog een kwestie van bijstellen o.i.d. of is er verder niets te doen aan het geluid? Kan het ook geen kwaad als het geluid meer wordt en het langer duurt voordat het ophoudt?
Ik meen te weten dat Dafhobby ook alleen de Roflex verkoopt. Er zijn ook riemen met kevlar geweest maar die waren en veel duurder en volgens mij niet meer op voorraad. Nieuwe riemen moeten zeker nagesteld worden dus misschien is daar ook nog iets aan te doen. Maar het schuren blijft bij sommige weertypen. Mijn 46 met roflex (wel met een 66 vario) heeft er geen last van als die in de garage slaapt maar omdat er op het moment een 66 ter restauratie in staat en dus de 46 buitenslaapt, heb ik dus ook het schuren bij de eerste 100 meter. Ik heb hele aardige gepensioneerde buren en die zijn blij als er iemand vroeg vertrekt om de kost te verdienen zodat hun van hun welverdiende rust kunnen blijven genieten:humor:

- V300 register
- Verbannen
-
Dat product schijnt het 'kreunen' van de koude riemen wat te verminderen.
Roflex riemen hebben wel de neiging om flink te rekken na eerste montage, maar zolang ze niet doorslippen maakt dit voor het geluid niet uit.
opnieuw afstellen na 1000 km is bij nieuwe varioriemen dus een goed idee.
secundaire schijfafstand minimaal 0,5 maximaal 1,5 (officieel 2 mm, maar dat is erg ruim hoor)
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
Rebecca;63327 schreef : Superhandig toch, dit forum! Ik had laatst bij de APK al aangegeven dat mijn auto 's ochtends bij het wegrijden zo'n schurend geluid maakte en dat het idd na zo'n 100 a 200 mtr ophield. En dat het raar genoeg bij vochtig weer erger leek te worden. Hij dacht toen ook aan de achterremmen kon liggen, maar kon toen niet echt iets vinden en daarna werd het ook minder (mooier weer). Maar de laatste weken wordt het juist weer erger, het geluid houdt langer aan en is harder. Dus ik ging hier nog eens zoeken en dan zie je je vraag al exact beschreven, dat is toch wel super. En helemaal goed om te lezen dat het geen kwaad kan natuurlijk.
Hoi Rebecca,
ik ben de jongen die toendertijd je riemen heeft vervangen, en ik heb je toen ook volgens mij al verteld dat je deze roflex riemen "hoort" bij het wegrijden, niets aan de hand dus. het is misschien wel raadzaam om de riemspanning een keertje te controleren binnenkort.
- V300 register
- Verbannen
-