Nieuws over goedkope banden
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
volvofiel 2;206793 schreef : Overigens zou ik niet weten welke banden het beste zijn. 4 jaar geleden zijn er op de 345 van Joost nieuwe Interstates gelegd (huismerk van Profile) en die zien er nog prima uit, worden alleen wat sneller vierkant van het stilstaan.
Even inhaken dan maar

Nu, na 25.000 km / 4 jaar met die banden, kan ik niet anders dan concluderen dat dit echt PRIMA banden zijn.
Ik heb een rustige/normale rijstijl (hoewel de laatste tijd wat minder rustig) en ik heb nooit meegemaakt dat de achterkant plotseling uitbrak. Nooit grip verloren, ook bij stevig remmen op nat asfalt. En dan te bedenken dat er hier regelmatig modder, olie, gras en andere zut op de weg ligt.
Voor de gemiddelde bestuurder die geen ingrijpende upgrades aan z'n wagen uitvoert raad ik deze banden aan. Er zit nu zelfs nog tussen 6 en 7 mm profiel op de banden! Ze staan bekend om hun slijtvastheid, lage geluidsniveau en lage rolweerstand.
Maar ik moet toegeven dat op een veel nieuwere auto die een dito wegligging heeft (zoals m'n 740), wat meer gaat meespelen hoeveel grip de banden hebben. Die interstates zou ik niet gauw op de 740 willen, dan doe mij de Falken maar

Conclusie: voor een hobby-auto die je binnen de grenzen van de auto gebruikt, zijn die Interstates echt meer dan voldoende.
(overigens rijd ik in de winter op winterbanden omdat ik nou eenmaal veel in Duitsland rijd).
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Op zich kan ik tot op zekere hoogte meekomen met Joosts betoog dat de gemiddelde bestuurder van een 340 best uit kan met een band van een 'B-merk'. De wegligging van een standaard 300-serie is niet zodanig dat je extreem hoge eisen aan de banden hoeft te stellen.
Genoeg grote namen trouwens die er een budgetmerk op na houden. Maloya en Barum bijvoorbeeld zijn dependances van respectievelijk Vredestein en Continental.
Aan de andere kant: als uit vrijwel alle tests van bladen en consumentenorganisaties telkens weer een duidelijk prestatieverschil naar voren komt tussen de bekende merken en de budgetbanden, dan ga ik toch echt gewoon ondubbelzinnig voor een goed merk. Je zult ongetwijfeld een klein deel van de prijs voor alleen het merk betalen, maar toch ook voor research. Ik denk niet dat ik ernaast zit als ik beweer dat Michelin daar toch echt iets meer werk van maakt dan een Interstate of een Nankang.
Uiteindelijk hangt een deel af van wat voor persoonlijke voorkeur je stelt (slijtvastheid vs. grip etcetera) en ook zullen de resultaten uit de tests weer verschillen afhankelijk van de gebruikte auto's en bandenmaten, maar als zo'n beetje elke keer blijkt dat de kritieke grens bij de goeikope banden opvallend lager ligt, de remweg langer is en de slijtage soms zelfs hoger, dan lijken me die paar tientjes in de aanschaf (ZEKER als je vijf jaar met een set banden kunt doen) een besparing op de verkeerde plek.
- V300 register
- Verbannen
-
- V300 register
- Verbannen
-

- V300 register
- Verbannen
-
Ja, ze trillen wat. Maar ja, als ik op de rem trap, dan vertraagd de auto prima. Als ik op nat wegdek aan het stuur draait, volgt de auto prima. Als ik op het gas trap in een bocht op nat wegdek dan gaat de auto driften, op droog wegdek ga ik alleen maar sneller de bocht door. En dat voor 28 euro per band.
Levensgevaarlijk..
- Floris Schropp
- Nieuw lid
-
- V300 register
- Verbannen
-
Met mijn huidige banden heb ik tot op heden nog geen aquaplaning gehad en ze ploegen heerlijk door de sneeuw. Meer heb ik niet nodig omdat mijn woon/werk route toch geen getimede run is.
- V300 register
- Verbannen
-
- V300 register
- Verbannen
-
Voor de Panda heb ik een set Sava Eskimo winterbanden een redelijke en relatief goedkope set die redelijk goed uit een Duitse test kwamen.
Waarschijnlijk komt er een set Bridgestone Blizzak's onder de 340.
Voor de zomerbanden ben ik best tevreden met Vredestein T-track die ik onder de Panda heb liggen. Door het lage gewicht en de brede banden hebben ze alleen wat minder grip in bochten op nat wegdek. 165 banden onder een auto waar 135 - 145 onder hoort is toch wat veel

Voor de Vredesteins lag er een goedkoop merk onder en daarbij was het onderstuur en de remweg echt verschrikkelijk, al helemaal met nat weer. (Merk weet ik zo niet meer, lagen er al op bij aanschaf)
- Floris Schropp
- Nieuw lid
-