Hoe merk je dat hij gaat pingelen ?
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
18-02-2012 17:11 #900364
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Hoe merk je dat hij gaat pingelen ?
Ik heb nog geen hele tank gereden met 98, iets van 20L getankt, en het was stervenskoud toen + alleen maar korte ritten, dus het verbruik was dramatisch te noemen...wat mij vooral opviel is dat de motor na het starten de toeren beter oppikte en sneller stabieler liep.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
19-02-2012 20:27 #900423
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Hoe merk je dat hij gaat pingelen ?
Zonder de ontsteking of de injectie af te stellen is het verschil tussen 95, 98 en NL V-power volgens mij zeer beperkt.
Een 360 heeft in bijna alle gevallen geen lambdasonde. Je hoeft dus geen beter verbruik te verwachten.
Een 360 (en 340) vervroegt de ontsteking niet bij het gebruik van een andere brandstof (niet automatisch). Meer vermogen krijg je dus ook niet.
(bij jongere auto's met een slimmer motormanagement is dat wat anders)
Volgens mij zit de winst in vermogen en verbruik in het geval van een 340/360 vaak tussen de oren. Mensen gaan er ook naar rijden. Hiermee bedoel ik dat je vaak zonder het in de gaten te hebben je rijstijl iets aanpast en daardoor een beter verbruik behaalt.
Goed onderhoud, correct afgestelde ontsteking, CO en klepspeling doet waarschijnlijk meer. Ook voor mooiere motorloop.
Bij de 360 merk ikzelf geen verschil tussen 95/98 of E10. Duitse V-power is wel wat beter. Ik rijd zonder problemen op E10. Als het iets minder koud is stap ik weer over naar E85. Dat levert wel een behoorlijke vermogenswinst op. Verbruik is dan wel aanzienlijk slechter (ongeveer 25%).
Wat betreft het detoneren, ik heb het gelukkig nooit met mijn eigen auto meegemaakt. Ik heb het wel eens gehoord, het lijkt wel alsof er knikkers in je motor zitten. Bij hoge toerentallen hoor je het vaak niet eens door de motor, banden, wind etc. De motor loopt tijdens pingelen of als hij daar wat tegenaan hikt vaak ook een stuk ruwer.
Een 360 heeft in bijna alle gevallen geen lambdasonde. Je hoeft dus geen beter verbruik te verwachten.
Een 360 (en 340) vervroegt de ontsteking niet bij het gebruik van een andere brandstof (niet automatisch). Meer vermogen krijg je dus ook niet.
(bij jongere auto's met een slimmer motormanagement is dat wat anders)
Volgens mij zit de winst in vermogen en verbruik in het geval van een 340/360 vaak tussen de oren. Mensen gaan er ook naar rijden. Hiermee bedoel ik dat je vaak zonder het in de gaten te hebben je rijstijl iets aanpast en daardoor een beter verbruik behaalt.
Goed onderhoud, correct afgestelde ontsteking, CO en klepspeling doet waarschijnlijk meer. Ook voor mooiere motorloop.
Bij de 360 merk ikzelf geen verschil tussen 95/98 of E10. Duitse V-power is wel wat beter. Ik rijd zonder problemen op E10. Als het iets minder koud is stap ik weer over naar E85. Dat levert wel een behoorlijke vermogenswinst op. Verbruik is dan wel aanzienlijk slechter (ongeveer 25%).
Wat betreft het detoneren, ik heb het gelukkig nooit met mijn eigen auto meegemaakt. Ik heb het wel eens gehoord, het lijkt wel alsof er knikkers in je motor zitten. Bij hoge toerentallen hoor je het vaak niet eens door de motor, banden, wind etc. De motor loopt tijdens pingelen of als hij daar wat tegenaan hikt vaak ook een stuk ruwer.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
19-02-2012 20:59 #900426
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Hoe merk je dat hij gaat pingelen ?
@Ruben,
De meeste dingen die je zegt kloppen ook voor mij ook met de 1700, alleen dat het verbruik tussen de oren zit, daar ben ik het niet helemaal mee eens.
Ik heb het voordeel echt ondervonden. De vorige eigenaar deed er 98 in, waarna ik er na 2 keer tanken 95 in deed. Het verbruik ging van 1/13 richting 1/10,5. Na een beurt en afstellen ging het verbruik naar 1/12,5. Na weer een paar tankbeurten ging ik over op de E98, het verbruik ging nu naar 1/13,5. Het scheelt dus wel, maar een beurt doet inderdaad veel meer dan de soort benzine.
Er naar gaan rijden kun je bij mij wel wegstrepen. Optrekken doe ik op de econometer (niet in het rood), en ik rem echt nooit op de motor.
De meeste dingen die je zegt kloppen ook voor mij ook met de 1700, alleen dat het verbruik tussen de oren zit, daar ben ik het niet helemaal mee eens.
Ik heb het voordeel echt ondervonden. De vorige eigenaar deed er 98 in, waarna ik er na 2 keer tanken 95 in deed. Het verbruik ging van 1/13 richting 1/10,5. Na een beurt en afstellen ging het verbruik naar 1/12,5. Na weer een paar tankbeurten ging ik over op de E98, het verbruik ging nu naar 1/13,5. Het scheelt dus wel, maar een beurt doet inderdaad veel meer dan de soort benzine.
Er naar gaan rijden kun je bij mij wel wegstrepen. Optrekken doe ik op de econometer (niet in het rood), en ik rem echt nooit op de motor.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
19-02-2012 21:49 #900431
door V300 register
toen ik die van mij kocht had hij enige tijd stil gestaan en liep hij rond de 1 op 8 /(met 95)
en met 98 was het niet minder , bij normale temperaturen haal ik 1op10
en in de winter iets minder met een home made winter grill (rijd ik zomers ook mee)
Beantwoord door V300 register in topic Hoe merk je dat hij gaat pingelen ?
punkazz;194765 schreef : Ik merk wel dat mijn gle de eerste km beter loopt op 98...ik weet niet of jij die ervaring ook hebt, Jan?
[youtube]qdABsm0Vyl4[/youtube]
toen ik die van mij kocht had hij enige tijd stil gestaan en liep hij rond de 1 op 8 /(met 95)
en met 98 was het niet minder , bij normale temperaturen haal ik 1op10
en in de winter iets minder met een home made winter grill (rijd ik zomers ook mee)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 4
19-02-2012 21:55 #900433
door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Hoe merk je dat hij gaat pingelen ?
dan zal het bij de injectie niet (veel) uitmaken
Bij mijn 345 met carb merk ik echt, maar dan ook ?cht verschil, vooral in het verbruik. En dat ligt niet aan mij want ik rijd altijd op dezelfde manier :+
Bij mijn 345 met carb merk ik echt, maar dan ook ?cht verschil, vooral in het verbruik. En dat ligt niet aan mij want ik rijd altijd op dezelfde manier :+
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Mark Smeets