Carterontluchting B19A
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-02-2011 17:30 #866357
door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Carterontluchting B19A
Haal het zaakje maar eens los, kun je zien of het verstopt zit of niet.
Bij mij is het doosje iets vetter dan bij jou, maar het slangenwerk juist minder en er blijkt weinig aan de hand te zijn. Maar het kan nooit kwaad om de vlamdover eens schoon te maken.
Bij mij is het doosje iets vetter dan bij jou, maar het slangenwerk juist minder en er blijkt weinig aan de hand te zijn. Maar het kan nooit kwaad om de vlamdover eens schoon te maken.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
25-02-2011 17:43 #866360
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Carterontluchting B19A
Ik zal het ff checken!
Misschien een n00bie vraag.. maar wat doet het precies? :$
Misschien een n00bie vraag.. maar wat doet het precies? :$
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-02-2011 18:16 #866362
door 16673-dummy
Ontluchten/ventileren van het oliecarter, zodat daar niet teveel druk op komt.
De oliedampen die eruit komen worden meeverbrand met de benzine, vandaar die slang naar het inlaatspruitstuk.
Als de carterventilatie verstopt zit, ontstaat er teveel druk op het oliesysteem zodat keerringen/pakkingen eruit "klappen".
Maar bij mij is het toeval, geloof ik.
De oliedampen die eruit komen worden meeverbrand met de benzine, vandaar die slang naar het inlaatspruitstuk.
Als de carterventilatie verstopt zit, ontstaat er teveel druk op het oliesysteem zodat keerringen/pakkingen eruit "klappen".
Maar bij mij is het toeval, geloof ik.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
25-02-2011 19:06 #866370
door V300 register
Aahw juistem! ik snap 't 
Maar wat is die vlamdover waar je het over hebt?

Maar wat is die vlamdover waar je het over hebt?
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-02-2011 19:18 #866375
door 16673-dummy
Een soort zeefje. Die zit bij jou in het y-stuk (waar de dikke slang en de dunne vacu?mslang bij elkaar komen).
Je kunt dat y-stuk van het zwarte doosje af trekken en zodoende alles even inspecteren/schoonblazen.
Je kunt dat y-stuk van het zwarte doosje af trekken en zodoende alles even inspecteren/schoonblazen.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
25-02-2011 19:31 #866380
door V300 register
Ahww prima verhaal! Thanks Joost, zo leer je elke dag wat

- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
26-02-2011 10:27 #866422
door V300 register
Joost, als je de box een keer wilt vervangen. Vervang hem dan door die van een B230. Oudere generatie redblocks hebben 9 van de 10 keer een kleinere box. Nieuwer type blok is voorzien van een verbeterde versie box (is iets groter).
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
27-02-2011 21:23 #866588
door V300 register
mooi verhaal over die vlamdover is dat van de eerste daf 66's die met de 1300 motor (1289cc) geleverd werden.
die werden dus in elkaar gesleuteld en de eerste meters die er mee gemaakt werd was vaak van de parking op een auto oplegger. dus even volgas om de rijplaat op te komen. Bij sommige exemplaren ontstond er in de gloedjenieuwe motor (= nog geen goede zuigerveer afdichting) zoveel brandbaar gas in het carter dat er een "plof" gebeurde bij het sluiten van de gasklep. gevolg was dan dat aan beide kanten van de krukas de oliekeerring er compleet uitgeblazen werd (verse montage, dus nog lekker soepel)
ofwel, veel herstelwerk wat vervolgens compleet ge?limineerd werd door het plaatsen van een extra vlamdover in het carter ontluchtings traject.
die werden dus in elkaar gesleuteld en de eerste meters die er mee gemaakt werd was vaak van de parking op een auto oplegger. dus even volgas om de rijplaat op te komen. Bij sommige exemplaren ontstond er in de gloedjenieuwe motor (= nog geen goede zuigerveer afdichting) zoveel brandbaar gas in het carter dat er een "plof" gebeurde bij het sluiten van de gasklep. gevolg was dan dat aan beide kanten van de krukas de oliekeerring er compleet uitgeblazen werd (verse montage, dus nog lekker soepel)
ofwel, veel herstelwerk wat vervolgens compleet ge?limineerd werd door het plaatsen van een extra vlamdover in het carter ontluchtings traject.
Moderators: Mark Smeets