Carterontluchting B19A

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-02-2011 21:19 #630994 door 16673-dummy
Carterontluchting B19A is gemaakt door 16673-dummy
Binnenkort ga ik de krukaskeerring van m'n 345 B19A vervangen, maar vandaag viel me op dat niet alleen daar olie weglekt.
Bij de olievuldop zweet 'ie iets, de klepdekselpakking zweet en onderaan bij de peilstok zweet 'ie iets.
Olievuldop is normaal voor z'n leeftijd, klepdekselpakking heb ik verzuimd te vervangen na het stellen van de kleppen, maar de krukaskeerring en peilstok, dat is toch wel toevallig. Temeer omdat het doosje van de carterontluchting (onde rhet inlaatspruitstuk) ook wat vettig is.
Het vermoeden rijst bij mij dus dat de caterontluchting verstopt zit. Ik heb wat gezocht op het forum en wat topics gevonden, maar dat gaat allemaal over injecties met LMM, andere slangetjes erbij etc.
Bij mij gaat er slechts ??n open slang van de carterontluchting naar de luchtfilterbak. In deze slang zitten verder geen restricties o.i.d. Hoort dat zo?
En kan ik "het zwarte doosje" op het blok zomaar losschroeven en open maken? Wat tref ik dan aan? Kan ik dat schoonmaken of moet ik ook met perslucht aansluitingen op het blok gaan doorblazen?

Hoe kan het eigenlijk dat die ontluchting verstopt zit? Komt dat door het jarenlange stilstaan, of door een bepaalde rijstijl?
Tijdens het afstellen van de klepspeling viel me op dat het blok van binnen brandschoon is.

Alvast dank. Ik hoop dat ik de carterdruk wat kan verminderen om n?g meer werk te voorkomen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-02-2011 23:13 #866071 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Carterontluchting B19A
bij warme motor eens de olievuldop lostrekken en kijken of de motor anders gaat lopen.

zoja, dan weet je de oorzaak van je olielekkage: verstopte carterontluchting.

reinigen met bijv diesel of een ander lekker vluchtig en loswekend goedje, wel van het blok demonteren want diezelfde troep wil je niet in je motorolie hebben.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
23-02-2011 10:43 #866097 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Carterontluchting B19A
Joost, misschien kun je bij het 240/260 register iemand vinden die oude redblock carterontluchtings reinigings ervaring heeft ?

meestal is dit soort dingen gewoon een kwestie van aan beginnen en als het niet lukt nog eens in de boeken gaan kijken. meestal staat er dan in de boeken 'demonteer ....' dus dan weet je dat het gewoon iets meer kracht kost....

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-02-2011 14:39 #866125 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Carterontluchting B19A

AvdAkker;169200 schreef : bij warme motor eens de olievuldop lostrekken en kijken of de motor anders gaat lopen.

Dat doe ik eigenlijk standaard bij de "vloeistofronde". Er gebeurt dan vrij weinig, of beter gezegd ik merk geen verschil.

Maar ik zal de zaak eens open trekken/bij de grote Zweedse broers spieken en de bevindingen hier melden.

Ik weet iig wel, dat het blok 100% droog was toen ik 'm kocht. Ook de carterontluchtingsdoos. Het blok roestte zelfs iets. Nu is het rood haast al niet meer zichtbaar.

Edit: alvast een link die ik kreeg
www.ipdusa.com/Volvo-200/Engine/Engine-M...69-258-465-847-3317/
Bij nader inzien bleek mijn 345 idd ook zo'n dun vacuumslangetje te hebben die d.m.v. een Y-stuk samenkomt met de dikke slang naar de luchtfilterbak.
Vanavond ga ik die slangen eens loshalen tot de zwarte doos zelf, om te kijken of er een vlamdover in zit en of die toevallig verstopt zit.

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-02-2011 17:14 #866205 door 16673-dummy
Hmmm... of ze hebben de carterontluchting van de 300-serie veranderd, of er is aan geknutseld want ik kwam geen vlamdover tegen. Ik heb alles losgehaald behalve de zwarte doos zelf, de bouten ervan zaten z? vast dat ik 't ding maar fijn heb laten zitten. Bovendien, de slangen en het Y-stuk waren "open" en er zat geen troep in (behalve vettigheid dan). Hier wat foto's.

Hier heb ik verder niet aan gezeten:

Foto van onderaf, je kijkt hier tegen de onderzijde van het inlaatspruitstuk aan. Zie die oliesporen. Allemaal vrij uitgehard, maar waar komt dat allemaal vandaan? Zou in het verleden de zaak misschien al eens "geploft" zijn?

Benzinepomp. Hier lijkt het iets te zweten. Ik heb deze vorig jaar vervangen en met nieuwe pakkingen geplaatst. Moet ik de bouten misschien nog iets aantrekken?

Als alles gemonteerd zit (slangen zitten klem tegen het spruitstuk)

En los
Het korte stukje dikke slang zit op de zwarte doos aangesloten, verder is het niets dan een Y-stuk

Die dikke slang had wel een vreemde substantie erop

Omdat alles verder aardig schoon en open leek, heb ik geen pogingen meer ondernomen om de zwarte doos alsnog los te halen. Of raadt iemand aan om dat toch nog te doen?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
24-02-2011 18:06 #866218 door V300 register
Ik kan straks wel ff in mijn motorruim kijken, of het er hetzelfde uitziet? Ik heb tenslotte precies dezelfde motor;)

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-02-2011 18:20 #866221 door 16673-dummy
Graag!

Ik meen me te herinneren dat de rode DLS w?l een vlamdover heeft. En dat is 100% hetzelfde blok. Maar dat weet ik niet meer zeker.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
25-02-2011 15:48 #866342 door V300 register
HIer zijn de foto's die ik heb gemaakt, hopelijk kan je d'r wat mee.. anders maak ik nog wel ff meer?

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-02-2011 17:21 #866351 door 16673-dummy
Jaaaaa nu weet ik het weer! Zo zit het bij de rode DLS ook. Ik heb zelf dat tie-wrapje nog doorgeknipt toen :)

Bedankt voor de foto Jos, bij mij is er dus al eens aan geknutseld en de vlamdover is eruit. Maar dat kan niet zoveel kwaad, naar het schijnt (zei een B19-kenner me).

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
25-02-2011 17:27 #866354 door V300 register
Nice! mooi dat ik je heb kunnen helpen.

Bij mij klijkt het op dat zwarte kastje wel heel vochtig... kan dat kloppen?

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC