- Berichten: 4
500 tpm na warme start
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-12-2010 19:30 #630824
door 16673-dummy
500 tpm na warme start is gemaakt door 16673-dummy
Al sinds tijden loopt de 345 slechts 500 tpm na een warme start, maar we moeten wat te doen hebben dus ik wil dit graag oplossen.
Er is al flink wat aan gedaan en hij start snel en soepel, vooral koud. Contactpunten zijn nieuw en correct afgesteld (door Anjo geloof ik). Zelfde geldt voor de overige delen van de ontsteking.
Maar het volgende: het maakt niet uit of de motor net van de choke af is of als ik net 200 km snelweg heb gereden; als de motor eenmaal afgezet is, draait hij bij opnieuw starten slechts 500 tpm. Ik heb van alles geprobeerd en onderzocht, maar ik kan de oorzaak maar niet vinden. Alle membranen van de carb ben ik na gelopen, ik heb de zaak gecontroleerd op valse lucht, lekkage, e.d., maar niets.
Het CO is 3% en de motor draait inmiddels als een naaimachientje keurig op 800 tpm stationair, zonder schudden of trillen. Maar als hij ook maar 10 sec. is afgezet, verrekt hij het om naar die 800 tpm te gaan. Hij krijgt voldoende brandstof want hij slaat niet af. Hij blijft ook heel stabiel op die 500 tpm lopen. Als ik een paar honderd meter gereden heb of hem een minuut heb laten draaien, gaat 'ie weer keurig naar 800 tpm stationair.
Een kik van de startmotor is overigens genoeg om hem aan te laten slaan, maar de motor vindt het totaal niet erg als je door blijft starten; de startmotor gaat dan alleen erg snel rond. Maar het wordt geen tandenpoetsen o.i.d., wat je normaal wel hebt als je blijft doorstarten terwijl de motor al draait. Dat vind ik o.a. erg vreemd.
Wie o wie heeft de verlossende tip?
Er is al flink wat aan gedaan en hij start snel en soepel, vooral koud. Contactpunten zijn nieuw en correct afgesteld (door Anjo geloof ik). Zelfde geldt voor de overige delen van de ontsteking.
Maar het volgende: het maakt niet uit of de motor net van de choke af is of als ik net 200 km snelweg heb gereden; als de motor eenmaal afgezet is, draait hij bij opnieuw starten slechts 500 tpm. Ik heb van alles geprobeerd en onderzocht, maar ik kan de oorzaak maar niet vinden. Alle membranen van de carb ben ik na gelopen, ik heb de zaak gecontroleerd op valse lucht, lekkage, e.d., maar niets.
Het CO is 3% en de motor draait inmiddels als een naaimachientje keurig op 800 tpm stationair, zonder schudden of trillen. Maar als hij ook maar 10 sec. is afgezet, verrekt hij het om naar die 800 tpm te gaan. Hij krijgt voldoende brandstof want hij slaat niet af. Hij blijft ook heel stabiel op die 500 tpm lopen. Als ik een paar honderd meter gereden heb of hem een minuut heb laten draaien, gaat 'ie weer keurig naar 800 tpm stationair.
Een kik van de startmotor is overigens genoeg om hem aan te laten slaan, maar de motor vindt het totaal niet erg als je door blijft starten; de startmotor gaat dan alleen erg snel rond. Maar het wordt geen tandenpoetsen o.i.d., wat je normaal wel hebt als je blijft doorstarten terwijl de motor al draait. Dat vind ik o.a. erg vreemd.
Wie o wie heeft de verlossende tip?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
28-12-2010 21:05 #858662
door V300 register
Nieuwe motor??
Het gaat hier om een 2 liter carburateur motor? B19?
Beantwoord door V300 register in topic 500 tpm na warme start
volvofiel;163970 schreef :
Wie o wie heeft de verlossende tip?
Nieuwe motor??
Het gaat hier om een 2 liter carburateur motor? B19?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
28-12-2010 21:44 #858666
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 500 tpm na warme start
lijkt mij het bimetaaltje van de temperatuurcompensatieklep wat niet meer helemaal goed werkt, en bij herstart blijft kleven ofzo?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 4
28-12-2010 22:01 #858670
door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic 500 tpm na warme start
Is dat die klep die vooraan de luchtinlaat zit? Nog voor het luchtfilter?
In Belgi? rijdt een 242 rond met B19A (zelfde motor als de mijne) die exact dezelfde problemen heeft (gehad) als ik met de mijne, en we hebben elkaar al goed kunnen helpen/aanvullen (dat was toen ook diegene waar ik op de VKB even naartoe moest), maar dit probleem hebben we tot nog toe geen van beide kunnen oplossen.
Zelf vermoedde ik iets met die stationairafsluiter/-boring, maar aan die klep had ik nog niet gedacht.
Er zit ook een koelwatersensor die aan de carb "doorgeeft" of het koelwater warm is en de motor zonder choke kan, misschien dat ik daar nog iets mee kan, maar ik heb geen flauw idee waar die zit.
@ B. Knuif; ja, een jaar geleden was dat mijn idee, maar het bleek dat er toch een heel goede en betrouwbare motor (met een perfecte compressie) verstopt zat onder alle problemen. Na diverse delen gereviseerd, vervangen en correct afgesteld te hebben zou ik de gok best wagen om er mee naar de Noordkaap te rijden.
Dit 'probleem' is ook niet onoverkomelijk, maar ik vind het wat hinderlijk en wil het graag oplossen.
Edit: o, trouwens, ik heb wel eens geprobeerd om volgens het boekje een warme motor te starten door tijdens starten het gas half in te trappen, maar dat is echt een no-go; hij verzoop direct en sloeg ronduit slecht aan, zwart rokend.
In Belgi? rijdt een 242 rond met B19A (zelfde motor als de mijne) die exact dezelfde problemen heeft (gehad) als ik met de mijne, en we hebben elkaar al goed kunnen helpen/aanvullen (dat was toen ook diegene waar ik op de VKB even naartoe moest), maar dit probleem hebben we tot nog toe geen van beide kunnen oplossen.
Zelf vermoedde ik iets met die stationairafsluiter/-boring, maar aan die klep had ik nog niet gedacht.
Er zit ook een koelwatersensor die aan de carb "doorgeeft" of het koelwater warm is en de motor zonder choke kan, misschien dat ik daar nog iets mee kan, maar ik heb geen flauw idee waar die zit.
@ B. Knuif; ja, een jaar geleden was dat mijn idee, maar het bleek dat er toch een heel goede en betrouwbare motor (met een perfecte compressie) verstopt zat onder alle problemen. Na diverse delen gereviseerd, vervangen en correct afgesteld te hebben zou ik de gok best wagen om er mee naar de Noordkaap te rijden.
Dit 'probleem' is ook niet onoverkomelijk, maar ik vind het wat hinderlijk en wil het graag oplossen.
Edit: o, trouwens, ik heb wel eens geprobeerd om volgens het boekje een warme motor te starten door tijdens starten het gas half in te trappen, maar dat is echt een no-go; hij verzoop direct en sloeg ronduit slecht aan, zwart rokend.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
29-12-2010 10:17 #858710
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 500 tpm na warme start
nee, waar ik aan denk betreft een klein dingetje onder een plastic kapje aan de zijkant van de carburateur
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 4
29-12-2010 10:29 #858712
door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic 500 tpm na warme start
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
29-12-2010 10:39 #858714
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 500 tpm na warme start
Het kan ook hetzelfde euvel zijn als dat ie soms te hard stationair loopt. Dan zit die dikke zuiger weer even vast. Geef een dotje gas en dan komt het stationair waarschijnlijk weer normaal uit. Bekend probleem van dit type carb, maar er is prima mee te leven.
Nog maar even een motto: 'je moet niet proberen er een nieuwe auto van te maken'.
Kijken wat Anjo daar van zegt!
Nog maar even een motto: 'je moet niet proberen er een nieuwe auto van te maken'.
Kijken wat Anjo daar van zegt!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 4
29-12-2010 10:49 #858717
door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic 500 tpm na warme start
Ja, een dot gas geven direct na het starten doe ik altijd al, maar daar verandert het stationair toerental niet van helaas...
het zou toch mooi zijn als ik dit probleem(pje) ook nog kan oplossen.
het zou toch mooi zijn als ik dit probleem(pje) ook nog kan oplossen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
29-12-2010 11:11 #858719
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 500 tpm na warme start
dat ding bedoel ik ja. het ziet er in ieder geval behoorlijk pekkig uit!!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-12-2010 12:26 #858727
door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic 500 tpm na warme start
dat ding is de temperatuurcompensator,
als je het plastic dekseltje verwijderd hebt moet je dat pekkig uitziende schroefje indrukken, vervolgens moet die afsluiter in zijn oorspronkelijke positie komen zonder te klemmen.
als je het plastic dekseltje verwijderd hebt moet je dat pekkig uitziende schroefje indrukken, vervolgens moet die afsluiter in zijn oorspronkelijke positie komen zonder te klemmen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Mark Smeets