Help!

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
06-09-2009 00:14 #629457 door V300 register
Help! is gemaakt door V300 register
Er heeft zich iets heel raars voorgedaan. Juist nu ik dacht dat de probleempjes er uit waren en ik een heerlijke auto heb. (EGR afgesloten wegens stotteren bij koude motor).

Vandaag moest ik even het e.e.a. halen. De auto reed gewoon normaal. Maar toen ik weer vertrok hield de auto verschrikkelijk in bokken-stoten-rare geluiden etc. Daarna even met mijn vader gereden, toen leek het weg alleen toen we bijna thuis waren begon hij weer even.
Ik dacht iets met brandstof o.i.d. dus heb ik de zekeringen getest. Een was er kapot (nr.10) ook iets met brandstof dus maar meteen vervangen.
Vanavond had ik een feestje. Op de heenweg over de snelweg geen probleem. Alleen net weer verschrikkelijk inhouden enz.

Heel typisch en nog nooit meegemaakt. Ook op de vakantie naar Belgi? geen problemen.

Het gaat om een B200 EA (injectie). Iemand een suggestie wat het zou kunnen zijn.....?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
06-09-2009 09:25 #796188 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Help!
Ik denk dat je de 3 beruchte stekkers van de zekeringenkast moet checken.
Die stekkers kun je met enige moeite bereiken als je het onderste afdekpaneel
bij het voeteneind van de bijrijder (onderkant dashboard) verwijdert.
Controleer op inbranding, eventueel schoonmaken en inspuiten.
Check tevens andere posts op dit forum over dit onderwerp.
Er schijnt 1 beruchte draad te zijn die van je contactslot naar de zekeringen-
kast gaat. Die draad is eigenlijk te dun.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
06-09-2009 15:06 #796205 door V300 register
Bedankt voor je snelle reactie.
Ik heb even gekeken maar kon zo gauw niets vinden bij de stekkers, ik kreeg ze ook niet los. Maar op het oog zagen ze er goed uit.

Als er een probleem zou zijn met de stekkers zou hij het dan niet constant doen?

Ook heb ik even de bougies gecontroleerd. Mijn vader heeft destijds in zijn 240 Polar iets soortgelijks meegemaakt.
In mijn heb ik even de kabels er af gehaald. Bij sommige kwam wat zwart poeder, ik denk roet er uit. Ook was het ijzertje bij de bougie die het meest naar de motorkap toe zit verbogen en een beetje zwart van binnen. Heb het maar even schoongemaakt en terug vast gedraaid.... Zou dit het kunnen zijn?

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-09-2009 15:11 #796206 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Help!
stekkers moet je loshalen om uberhaupt iets te kunnen zien; er zitten boven en onder 2 verende clips die je in moet drukken om vervolgens de stekker zelf los te trekken.

als er een connectortje slecht contact maakt (verende werking uit de connector) dan gaat hij schroeien en dan wordt de hele zooi heet waardoor hij nog slechter contact gaat maken; door trilling e.d. kan het zo zijn dat hij af en toe wel en af en toe niet contact maakt.

ik zou ook de bougies en kabels voor de grap eens vervangen:)

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-09-2009 17:22 #796214 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Help!
Neem dan meteen de rotor en verdelerkap mee, heb je gelijk "de hele mikmak" gehad en kun je er weer even tegenaan.

Vergeet niet om ook de stekkers die aan de binnenkant (interieurzijde van de zekeringkast) zitten los te halen en in te spuiten met contactspray.
Is een reutelwerkje, maar dan heb je ook wat (gedaan).

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
06-09-2009 18:06 #796232 door V300 register
Nou de stekkers zaten echt ontiegelijk vast! Maar ik heb ze allemaal, binnen en buiten los gehad. Gelukkig niets te zien. Alle contacten even schoongeborsteld. (Ik heb helaas geen contactspray.)
Ook de bougies even er uitgedraaid. Deze zien er toch wel erg goed uit. De ijzertjes even in de kabel goed vastgeknepen zodat ze voorlopig niet losschieten. Ik zal binnenkort maar nieuwe bestellen hoewel de kabels er eigenlijk praktisch nieuw uitzien. Morgen moet ik weer een stuk rijden dus ik hoop dat het probleem zich dan niet meer voordoet....

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
10-09-2009 15:07 #796569 door V300 register
'T is gelukt hoor!
Maandag op 3 cilinders gereden... Bah bah. Na een telefonisch consult met Erik wist ik waar nog meer kan zoeken. Jammergenoeg heb ik er niet zoveel verstand van dus maar even een spoed afspraak geregeld met mijn oom.
Twee bougiekabels waren aan het einde van hun leven gekomen door ik denk mishandeling want ze waren praktisch nieuw. Een daarvan was er dus helemaal mee opgehouden waardoor de auto op drie cilinders liep... Die hebben we even vervangen zodat ik op een redelijke manier toch kon rijden.
Ook de verdelerkap was niet goed. Hij leek er veel op maar je kon hem rond draaien en dat scheen niet de bedoeling te zijn.
Dus meteen een nieuwe rotor+verdelerkap+bougiekabels besteld. (Bougies zijn praktisch nieuw dus die hoefden niet.) Vandaag was alles binnen. Dus heb ik meteen alles vervangen. En de auto loopt weer top!
Ik heb ook maar meteen een nieuw benzinefilter besteld. Dit zit er al 4 jaar dus die was zeker aan vervanging toe. En ook maar meteen een luchtfilter gekocht. Dus we kunnen er weer helemaal tegen aan! Jullie bedankt voor de tips!

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
10-09-2009 15:09 #796571 door V300 register
Goed bezig Sid! Welke bougiekabels heb je nu?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
10-09-2009 15:23 #796573 door V300 register
Kijk, dat is weer netjes. Al die wijzigingen schelen waarschijnlijk ook behoorlijk in je brandstofverbruik. Dat verdien je binnen de kortste keren terug!

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
10-09-2009 16:38 #796579 door V300 register
Ja hij reed echt heerlijk. Zelfs beter dan hij ooit gedaan heeft, maarja dat kan ook psychisch zijn ;)
Zelf koop ik mijn automaterialen altijd bij Bebber in Nijmegen. Omdat ze daar echt de meest fijne service hebben. Het zijn ook hele vriendelijke meedenkende mensen.
De bougiekabels zijn van Commercial Ignition, de verdelerkap en rotor zijn van Hans Pries Topran.

@ Jos, ja dat hoop ik zeker! Maar omdat te meten moet ik mijn tellertje nog vervangen, die kilometer en de dagteller werken nog steeds alleen maar als ze er zin in hebben.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC