Contactpunten vs. elektronische ontsteking

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-06-2009 18:26 #629186 door 16673-dummy
Contactpunten vs. elektronische ontsteking is gemaakt door 16673-dummy
Wat zijn de voordelen van elektronische ontsteking t.o.v. contactpuntjes als ik dat toe zou passen op de 345 (B19A)?

Neemt de betrouwbaarheid toe? Neemt het verbruik af?

Een groot nadeel vind ik dat het niet origineel is, maar er zijn misschien wel vele voordelen?

Even een citaatje van een webshop, kwam ik vandaag op school toevallig tegen:

Internep schreef : Hot-Spark electronische ontsteking kits B18/20/30 en B19/21/23 Prijs: slechts ?49,50 !

Voor strooomverdeler van de B18/20/30 en van de B19/B21/B23 (types A en E) zijn Hot-Spark ontstekingkits leverbaar. Deze upgrade set bestaat uit een Hall-sensor ter vervanging van de oude contactpunten en condensator, en is een perfecte upgarde van de ontstekingen die technisch verder nog in goede staat zijn. Deze upgrade zorgt voor een krachtigere en nauwkeurigere vonk, (ook bij zeer hoge toerentallen) en zorgt voor een betere koude start. Daarnaast behoort het afstellen van de contactpunten en vervangen van de condensator definitief tot het verleden.
-Let op: deze kit past all??n op de verdelers waar geen scharnierpin achterblijft op de ontstekingsplaat na verwijderen van de contactpunten (zie evt. ook www.hot-spark.eu ).

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
23-06-2009 19:03 #785461 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Contactpunten vs. elektronische ontsteking
mjah, kan wel voordeel bieden, maar vooral vanwege het onderhoudsvrije karakter van deze systemen.

de vonk zou ook krachtiger zijn, het zal wel.. volgens mij is dat bij het gemiddelde 2-liter tractorblok geen issue (lage toerentallen, niet al te hoge compressie, etc)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
23-06-2009 23:06 #785556 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Contactpunten vs. elektronische ontsteking

antiekeradio;110567 schreef : de vonk zou ook krachtiger zijn, het zal wel.. volgens mij is dat bij het gemiddelde 2-liter tractorblok geen issue (lage toerentallen, niet al te hoge compressie, etc)

Hoho... ik leer snel. ;D

Juist dan is het van belang dat wanneer de zuiger eindelijk boven is, dat er dan een 'kneiter van een vonk' ontstaat!

• Mark Smeets
  • Moderator
  • Moderator
Meer
23-06-2009 23:08 #785557 door Mark Smeets
Beantwoord door Mark Smeets in topic Contactpunten vs. elektronische ontsteking
voor 50 euro wil ik hetnwel uitproberen, maar ik denk niet dat ik er veel van moet verwachten idd.

(tenslotte, als het voor die prijs een merkbaar verschil zou opleveren, hadden anderen dit allang gebruikt...)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
23-06-2009 23:23 #785562 door V300 register

Volvo Jan;110665 schreef : Hoho... ik leer snel. ;D

Juist dan is het van belang dat wanneer de zuiger eindelijk boven is, dat er dan een 'kneiter van een vonk' ontstaat!

een vette "lightning strike" is inderdaad makkelijk, maar vooral omdat je dan meer slijtage/lekkage tolerantie op andere delen van de ontsteking hebt.

bij motoren met een hogere compressie, hogere vullingsgraad en helemaal bij super-of turbocharging is de benodigde vonkspanning een heel stuk hoger dan bij de gewone atmosferische Volvo 2 Liter.

boven het punt "de vonk is goed genoeg" geldt dat:
hoe krachtig de vonk zelf ook is; het draagt niet bij aan de kracht van de verbranding.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
23-06-2009 23:23 #785563 door V300 register
jij zeker niet Mark, aangezien jouw B200E al een Renix heeft :+

• Mark Smeets
  • Moderator
  • Moderator
Meer
23-06-2009 23:27 #785567 door Mark Smeets
Beantwoord door Mark Smeets in topic Contactpunten vs. elektronische ontsteking

Niels;110672 schreef : jij zeker niet Mark, aangezien jouw B200E al een Renix heeft :+

Ik was al bang voor zo iets :woops:
Maaaaaar in die ad stond voor B200 A en E.... :wtf2:

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-06-2009 23:31 #785571 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Contactpunten vs. elektronische ontsteking

v0lv0freak;110676 schreef : Maaaaaar in die ad stond voor B200 A en E.... :wtf2:

ja, net als de advertenties dat je een 360 injectie kan chiptunen:+

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
23-06-2009 23:48 #785582 door V300 register

antiekeradio;110671 schreef : boven het punt "de vonk is goed genoeg" geldt dat:
hoe krachtig de vonk zelf ook is; het draagt niet bij aan de kracht van de verbranding.

Is dat echt zo, Wouter?. Het lijkt mij wat kort door de bocht, ja... in theorie misschien?
De vonk is wel een onderdeel van de ontbrandings kracht in z'n totaal.
Toch?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
24-06-2009 00:26 #785595 door V300 register

AvdAkker;110680 schreef : ja, net als de advertenties dat je een 360 injectie kan chiptunen:+

Dat kan ook prima....

Als je zin hebt om met megasquirt/KdfI/dergelijke systemen aan de slag te gaan....
Niet echt een optie voor de meesten, maar het kan wel :crock:

Volvo Jan;110693 schreef : Is dat echt zo, Wouter?. Het lijkt mij wat kort door de bocht, ja... in theorie misschien?
De vonk is wel een onderdeel van de ontbrandings kracht in z'n totaal.
Toch?

Nope.
Vonk moet krachtig genoeg zijn, maar krachtiger dan krachtig genoeg is gewoon krachtiger dan krachtig genoeg, en niet extra verbrandingspowerrrr... Het mengsel moet ontstoken worden, en of je dat nou met een lucifer die lang genoeg brandt doet, of met zo'n extra lange lucifer die wel 3x zo lang brandt.... boeje. Het mengsel brandt dan toch al.
Dan moet je meer gaan denken aan high-performance motoren, en dan ga je denken aan twinspark technologieen, waarbij het mengsel op meerdere plaatsen wordt ontstoken voor een mooier gelijkmatige verbranding.
Die paar W (hooguit) die een "ekstra kragtige" vonk kan opleveren ga je echt niet merken in je vermogen.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC