koppelingsplaten vervangen

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
05-01-2009 16:57 #746730 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic koppelingsplaten vervangen
Ben benieuwd! Een 360 met stuurbekrachtiging en een dergelijke kilometerstand is ongelofelijk zeldzaam.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
07-01-2009 19:43 #747001 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic koppelingsplaten vervangen
Ik heb vandaag mijn torque-tube er uit gehaald, en ik ben er achter dat het allerbeste gewoon is om de hele achteras er af te halen. Bladveren voor & achter los, remslang los, schokdempers los en de hele achteras er af pakken.

Daarmee ben je zo klaar, en de torque-tube gaat er veeel sneller uit. Je hebt namelijk totaal geen ruimte om de aandrijving naar achter te schuiven, dus de achterste bladveerophangpunten moeten sowieso los.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
08-01-2009 10:14 #747094 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic koppelingsplaten vervangen
heb je geen werkplaatsboek? daar staat het precies in uitgelegd..

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
08-01-2009 17:08 #747130 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic koppelingsplaten vervangen
Die heb ik wel. Alles loshalen is inderdaad erg handig volgens het boek, maar als je op het punt komt dat de as naar achteren moet, over de Dion-as, dan lukt het niet op de manier zoals beschreven is (bij mij niet iig, misschien "hangen" de schokbrekers door slijtage ofzo, maar ik had iig lang niet genoeg ruimte.
Ik heb dus de achterste veerschommels losgehaald en de schokdempers losgemaakt, toen had ik ruimte genoeg om de as naar achter te halen.
Als je dit doet ben je alleen nog wel aan het kloten met het verschuiven van die as naar voren en achteren, terwijl je 2 bouten (voorste bladveerbouten) verwijderd bent van de complete achteras loshalen, waardoor je ineens een zee van ruimte over hebt.

Bij het inbouwen doe ik dat iig, dan ben ik sneller klaar.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • E. van Oostveen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-01-2009 17:41 #747136 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic koppelingsplaten vervangen
Dat is wel een slimmer en praktischer idee. Bovendien kun je de rubbers van de achteras ook inspecteren. Wat ik je kan adviseren is het plaatwerk rondom de schokbrekers te inspecter. Daar kun je nu mooi bij. Het is ook lekker weer om te schuren en event. te lassen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
08-01-2009 17:52 #747143 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic koppelingsplaten vervangen
:confused::no:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
08-01-2009 18:01 #747148 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic koppelingsplaten vervangen

Erik;83245 schreef : Dat is wel een slimmer en praktischer idee. Bovendien kun je de rubbers van de achteras ook inspecteren. Wat ik je kan adviseren is het plaatwerk rondom de schokbrekers te inspecter. Daar kun je nu mooi bij. Het is ook lekker weer om te schuren en event. te lassen.


Weet jij misschien of die rubbers allemaal nog te krijgen zijn? Dan doel ik op de ophangrubbers van de versnellingsbak aan het subframe, de bladveerophangrubbers, eventueel de tankslangen (allemaal), en natuurlijk bouten en moeren die daarbij horen.
Ook een koppelingskabel heb ik nieuw nodig, inclusief veertje. Die is helaas gesneuveld bij het uitbouwen...

Ik sleutel binnen dus lassen kan toch wel ;) Ik ga eerst even alles rijdend maken voor APK en daarna nog een keer alles uit elkaar halen om de wielophanging achter onder handen te nemen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-01-2009 18:49 #747165 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic koppelingsplaten vervangen

Jos360;83258 schreef : de bladveerophangrubbers, eventueel de tankslangen (allemaal), en natuurlijk bouten en moeren die daarbij horen.


bladveerrubbers kun je dafhobby voor benaderen, kosten 20 euri per stuk en je hebt er 6 nodig. deze rubbers zijn identiek aan die van een volvo 66 (er staat zelfs nog een daf logo + partnummer in)

ik merkte bij het demonteren van mijn rubbers dat vervangen niet nodig is, aan de zijkante is het rubber verweerd, maar binnen het oog waar het rubber z'n werk moet doen is het nog perfect en als nieuw. ik zou de moeite niet nemen (doe het zelf ook niet)

tankslangen lijken me op de vulslang na redelijk universeel, misschien dat als je een losse vulslang meeneemt ze er nog wel een hebben die er heel goed op lijkt, en het beste is een complete set nieuwe slangklemmen, er groeit allerlei roest/vuil en zand op het draadpatroon van de klemmen, zodat ze verrot gaan zodra je ze losdraait.

de trillingdempers voor de versnellingsbakophanging heb ik geen idee van of die nog te krijgen zijn, misschien kan kevin even de volvo-dealer partsbase afspeuren?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
08-01-2009 18:54 #747168 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic koppelingsplaten vervangen
De bladveerrubbers ga ik misschien ook niet vervangen, zeker niet als ik er 120 euro voor uit moet geven. De rest wel.
Sowieso worden ALLE slangklemmen vervangen en alle rubber slangen. Ook de bouten en moeren wil ik zoveel mogelijk nieuw hebben. Benzineslang lijkt me inderdaad ook wel universeel, ik meet de lengtes wel op en dan koop ik dat gewoon per meter.
Die trillingsdemper hoop ik wel nieuw te kopen, die ziet er namelijk nogal gaar uit, en nu alles open ligt wil ik het direct goed doen.
Aandrijfassen L+R vervang ik misschien ook, hoewel, die zien er nog redelijk uit. Zijn daar punten waarop ik slijtage kan herkennen?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-01-2009 18:59 #747171 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic koppelingsplaten vervangen
over de aandrijfassen: hoezen zijn te bestellen bij dafhobby voor een euro of 15 per stuk, heb je er 4 van nodig. is incl vet en klemmen. aandrijfassen kun je volledig demonteren en de lagers zijn op slijtage te controleren. kwestie van helemaal uit elkaar trekken (stelt niets voor) en dan kun je dat ook zandstralen en spuiten etc, als je maar zorgt dat de spline as perfect schoon blijft en niet meegestraald wordt;)..

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD