Oil Catch Can en carterventilatie

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-02-2014 06:56 #942159 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Oil Catch Can en carterventilatie

Wouter;225722 schreef : die watervangers zijn bedoeld voor de behandeling van perslucht, niet voor uitlaatdampen uit je motor. totaal ongeschikt voor dit doel dus.

Dat dacht ik eerst ook maar ik zag een aantal artikelen, zoals deze , over DIY oil catch cans/tanks en daardoor twijfelde ik een beetje.

Ik heb zelfs gelezen dat deze van veel hogere kwaliteit zijn en dat is op zich wel geloofwaardig gezien het feit dat in de automotive tegenwoordig godsvermogens worden gevraagd voor nutteloze prullaria.

@Doeke: Al veel olie gevangen sinds je hem hebt ge?nstalleerd?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Mark Smeets
  • Moderator
  • Moderator
Meer
14-02-2014 12:10 #942162 door Mark Smeets
Beantwoord door Mark Smeets in topic Oil Catch Can en carterventilatie

brahov;225725 schreef : @Doeke: Al veel olie gevangen sinds je hem hebt ge?nstalleerd?

Ik ben inmiddels in het bezit van de auto van Doeke. Ik heb eerlijk gezegd geen idee, ik heb nog nooit naar het ding gekeken :no_comment:
Teller staat inmiddels op 156200. Ik gok dat het ding er nu een kleine 20 duizend inzit. Zal eens een keer kijken..

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-02-2014 12:23 #942163 door V300 register

v0lv0freak;225729 schreef : Ik ben inmiddels in het bezit van de auto van Doeke. Ik heb eerlijk gezegd geen idee, ik heb nog nooit naar het ding gekeken :no_comment:
Teller staat inmiddels op 156200. Ik gok dat het ding er nu een kleine 20 duizend inzit. Zal eens een keer kijken..

Graag, lijkt me best interessante informatie. :)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
15-02-2014 22:38 #942224 door V300 register
Een oilcatch is op een een auto die alleen maar voor normaal gebruik bedoeld is een nuteloze voorziening, maar als je dr dan toch een wil installeren ...pak dan een can die daarvoor bedoeld is.Bij de diverse webshops zijn er genoeg te koop.En iets goeds heb je al voor 4 a 5 tientjes.Dr zijn ook veel duurdere te koop maar die zijn vaak ook veel groter en hebben dan ook vaak een inhoud van 1 liter of nog meer..iets wat je op jou auto echt niet nodig hebt.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
16-02-2014 13:14 #942244 door V300 register
Daar ben ik wel van terug gekomen Bart... die goedkope van een paar tientjes hebben een aansluiting van 9mm.
Hierdoor moet je zoveel verloopjes aanschaffen dat je net zo duur uit bent als dat je een dure koopt. Deze heb ik dan ook maar voor mn Golf aangeschaft ( klik ), met inderdaad een inhoud volgens FIA voorschrift van 2 liter :)
Nu weet ik niet hoe de aansluiting van een Volvo is maar 9mm is een rare maat in de autosport wereld heb ik gemerkt.

Het is alleen wel slim om hem regelmatig te legen, anders heeft hij totaal geen nut!
Zit er ook geen indicator glaasje op?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
16-02-2014 15:33 #942247 door V300 register
Heb fff zitten snuffelen bij de fia...ik kan het niet vinden maar ik wil je best geloven.Zo'n niveau aanduiding is idd wel een must!
Een 2 liter can wordt ik in de 360 nergens kwijt en zal voor de gemiddelde eigenaar ook niet nodig zijn.Anders gezegd....als je in een straatauto een catchcan van 2 liter meent nodig te hebben dan wordt het toch tyd om een en ander eens na te kijken.....................................................
Ik ken wel auto's met een 2(of meer)liter inhoud en heb ook het genoegen gehad om daar mee te mogen werken.Je praat dan wel over pur sang lange afstandsracers en dat is hier niet echt van toepassing volgens mij.

Nog even over de installatie.Er zijn open- en gesloten carterventilatiesystemen. Een 1.7 zit....ik gok op gesloten.Dat wil dus zeggen dat de ventilatie op het inlaat traject aangesloten is.Je kunt in die leidding wel een catchtank plaatsen maar die mag dan dus niet in de open lucht ventileren na de catchtank.Als het een open systeem is mag dit wel.Meestal zit er dan op het klepdeksel een filtertje zoals bij DAF 55 en 66.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
16-02-2014 20:03 #942267 door V300 register
Een catch can kun je aansluiten zoals je wil dus als het niet open mag zijn dan sluit je in plaats van het filtertje een retour aan naar de inlaat :)

Zo groot is een 2 liter can niet; klik , in een Golfje past hij ook :)
De inhoud van 2 liter is wel aan de grote kant voor een straat auto, maar zoals je hierboven al leest wordt er niet vaak (meer) naar omgekeken dus dan is het beter dat hij wat groter is dan dat hij overstroomt :D :D

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
16-02-2014 21:14 #942274 door V300 register

daNpy;225841 schreef : Een catch can kun je aansluiten zoals je wil dus als het niet open mag zijn dan sluit je in plaats van het filtertje een retour aan naar de inlaat :)

Zo groot is een 2 liter can niet; klik , in een Golfje past hij ook :)
De inhoud van 2 liter is wel aan de grote kant voor een straat auto, maar zoals je hierboven al leest wordt er niet vaak (meer) naar omgekeken dus dan is het beter dat hij wat groter is dan dat hij overstroomt :D :D

Nou.......als je carterventilatie een gesloten systeem is dan moet je de catchcan in dat gesloten systeem plaatsen.Draai bij een(goed werkend) gesloten syteem maar eens de olievuldop er van af bij stationair.Als het goed is zul je merken dat je motor anders gaat lopen. .......

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
16-02-2014 22:15 #942281 door V300 register
Als je een catch can hebt met 2 aansluitingen is het systeem niet open, dus maakt het geen hol uit behalve dat hij de troep opvangt en de dampen worden weer afgezogen.

(carterventilatie -> catch can -> inlaat)

Als je een catch can hebt met 3 aansluitingen is het systeem wel open en heb je idd hetzelfde als dat je je vuldop opent.

(Carterventilatie -> catchcan ->
1 -> filtertje
2 -> inlaat)
Dat moet je dan dus niet doen als de motor dat niet leuk vind :)

(En ik denk dat wij hetzelfde zeggen trouwens :+)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
16-02-2014 22:36 #942282 door V300 register
fijn dat we het eens zijn met elkaar.........................:humor:

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC