Oil Catch Can en carterventilatie
- V300 register
- Verbannen
-
Wouter;225722 schreef : die watervangers zijn bedoeld voor de behandeling van perslucht, niet voor uitlaatdampen uit je motor. totaal ongeschikt voor dit doel dus.
Dat dacht ik eerst ook maar ik zag een aantal artikelen, zoals deze , over DIY oil catch cans/tanks en daardoor twijfelde ik een beetje.
Ik heb zelfs gelezen dat deze van veel hogere kwaliteit zijn en dat is op zich wel geloofwaardig gezien het feit dat in de automotive tegenwoordig godsvermogens worden gevraagd voor nutteloze prullaria.
@Doeke: Al veel olie gevangen sinds je hem hebt ge?nstalleerd?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mark Smeets
- Moderator
-
brahov;225725 schreef : @Doeke: Al veel olie gevangen sinds je hem hebt ge?nstalleerd?
Ik ben inmiddels in het bezit van de auto van Doeke. Ik heb eerlijk gezegd geen idee, ik heb nog nooit naar het ding gekeken :no_comment:
Teller staat inmiddels op 156200. Ik gok dat het ding er nu een kleine 20 duizend inzit. Zal eens een keer kijken..
- V300 register
- Verbannen
-
v0lv0freak;225729 schreef : Ik ben inmiddels in het bezit van de auto van Doeke. Ik heb eerlijk gezegd geen idee, ik heb nog nooit naar het ding gekeken :no_comment:
Teller staat inmiddels op 156200. Ik gok dat het ding er nu een kleine 20 duizend inzit. Zal eens een keer kijken..
Graag, lijkt me best interessante informatie.

- V300 register
- Verbannen
-
- V300 register
- Verbannen
-
Hierdoor moet je zoveel verloopjes aanschaffen dat je net zo duur uit bent als dat je een dure koopt. Deze heb ik dan ook maar voor mn Golf aangeschaft ( klik ), met inderdaad een inhoud volgens FIA voorschrift van 2 liter

Nu weet ik niet hoe de aansluiting van een Volvo is maar 9mm is een rare maat in de autosport wereld heb ik gemerkt.
Het is alleen wel slim om hem regelmatig te legen, anders heeft hij totaal geen nut!
Zit er ook geen indicator glaasje op?
- V300 register
- Verbannen
-
Een 2 liter can wordt ik in de 360 nergens kwijt en zal voor de gemiddelde eigenaar ook niet nodig zijn.Anders gezegd....als je in een straatauto een catchcan van 2 liter meent nodig te hebben dan wordt het toch tyd om een en ander eens na te kijken.....................................................
Ik ken wel auto's met een 2(of meer)liter inhoud en heb ook het genoegen gehad om daar mee te mogen werken.Je praat dan wel over pur sang lange afstandsracers en dat is hier niet echt van toepassing volgens mij.
Nog even over de installatie.Er zijn open- en gesloten carterventilatiesystemen. Een 1.7 zit....ik gok op gesloten.Dat wil dus zeggen dat de ventilatie op het inlaat traject aangesloten is.Je kunt in die leidding wel een catchtank plaatsen maar die mag dan dus niet in de open lucht ventileren na de catchtank.Als het een open systeem is mag dit wel.Meestal zit er dan op het klepdeksel een filtertje zoals bij DAF 55 en 66.
- V300 register
- Verbannen
-

Zo groot is een 2 liter can niet; klik , in een Golfje past hij ook

De inhoud van 2 liter is wel aan de grote kant voor een straat auto, maar zoals je hierboven al leest wordt er niet vaak (meer) naar omgekeken dus dan is het beter dat hij wat groter is dan dat hij overstroomt

- V300 register
- Verbannen
-
daNpy;225841 schreef : Een catch can kun je aansluiten zoals je wil dus als het niet open mag zijn dan sluit je in plaats van het filtertje een retour aan naar de inlaat
Zo groot is een 2 liter can niet; klik , in een Golfje past hij ook
De inhoud van 2 liter is wel aan de grote kant voor een straat auto, maar zoals je hierboven al leest wordt er niet vaak (meer) naar omgekeken dus dan is het beter dat hij wat groter is dan dat hij overstroomt![]()
Nou.......als je carterventilatie een gesloten systeem is dan moet je de catchcan in dat gesloten systeem plaatsen.Draai bij een(goed werkend) gesloten syteem maar eens de olievuldop er van af bij stationair.Als het goed is zul je merken dat je motor anders gaat lopen. .......
- V300 register
- Verbannen
-
(carterventilatie -> catch can -> inlaat)
Als je een catch can hebt met 3 aansluitingen is het systeem wel open en heb je idd hetzelfde als dat je je vuldop opent.
(Carterventilatie -> catchcan ->
1 -> filtertje
2 -> inlaat)
Dat moet je dan dus niet doen als de motor dat niet leuk vind

(En ik denk dat wij hetzelfde zeggen trouwens :+)
- V300 register
- Verbannen
-