Oil Catch Can en carterventilatie

  • Doeke Dobma (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-01-2009 17:07 #747832 door Doeke Dobma (GAST)
Beantwoord door Doeke Dobma (GAST) in topic Oil Catch Can en carterventilatie
Goed punt, Anjo, zal ik eens overwegen.

@ Erik: Ik solliciteer nergens naar hoor;) Ik zal nooit mijn auto naar voren schuiven, daar ben ik te bescheiden voor. Ik zou het alleen doen als ik ervoor werd gevraagd, wat voor mij dan ook een groot compliment zou zijn. Ik vind mijn wagen zeker VKB waardig, maar ik heb e.e.a. bijvoorbeeld niet zo grondig uitgevoerd als Ronald.... we zien wel!

Overigens is de wagen optisch 99%, en VKB waardig issie pas bij 100%, voor mij althans. Dus, er moet nog wel wat gebeuren...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
12-01-2009 17:12 #747835 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Oil Catch Can en carterventilatie
Mooi potje, wij hebben ong hetzelfde in de race-daf zitten, alleen dan een robustereuitvoering, en een filtertje erop;)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Doeke Dobma (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-01-2009 23:37 #750266 door Doeke Dobma (GAST)
Beantwoord door Doeke Dobma (GAST) in topic Oil Catch Can en carterventilatie

Doeke Dobma;83963 schreef : Maar nu de hamvraag: waar dient dat dunne slangetje voor, tussen de vlamdover en het inlaatspruitstuk? En, kan ik hem weglaten??


Ik wil niet ongeduldig zijn, maar niemand die hier het antwoord op heeft???

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-01-2009 16:08 #750326 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Oil Catch Can en carterventilatie
dat is hetzelfde dunne slangetje als bij de 1.4's

bij stationair kan het anders gebeuren bij een beetje vermoeide motor, dat je luchtfilter vervuilt door oliedampen (omdat de carterontluchting meer druk geeft dan de luchtinlaat wegzuigt)

het dunne slangetje zuigt van achter de gasklep, en heeft dus bij stationair wel voldoende stroming om de dampen op te zuigen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Doeke Dobma (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-01-2009 16:37 #750330 door Doeke Dobma (GAST)
Beantwoord door Doeke Dobma (GAST) in topic Oil Catch Can en carterventilatie
Aha, is al duidelijker. In feite dus een soort beveiliging tegen overdruk vanuit het carter? In dat geval zou ik hem weg kunnen laten, want in de nieuwe situatie stroomt de 'druk' vrij weg door de Oil catch tank, en daarna de open lucht in...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Doeke Dobma (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-01-2009 14:58 #750684 door Doeke Dobma (GAST)
Beantwoord door Doeke Dobma (GAST) in topic Oil Catch Can en carterventilatie

Doeke Dobma;83949 schreef :



Vanmorgen de nippels en haakse verbinding met het kannetje eens losgehaald. De nippels hebben een binnendiameter van 5 mm, wel erg klein. De originele slang is 15mm dia van binnen. Het bleek echter dat de haakse verbinding tussen de nippels en de kan maar een piepklein gaatje hadden, misschien 3 mm, dat was nooit goed gekomen. Dus op zoek naar grotere nippels, en gevonden. De nippels zoals te zien op de volgende foto zijn 12mm dia van binnen. Dit is wel ok, want de binnendiameter van de originele nippels is ook ongeveer 12mm. Ik moest voor deze 2 nippels overigens wel 10 euro betalen, heel veel! Daarna naar een metaalbewerkingsbedrijf gegaan(wat is het gaaf wat ze daar allemaal doen!) en voor 20 euro 2 schroefdraden van 20 mm laten tappen. Wel groot, maarja zo waren de nippels nou eenmaal. Nu zit alles er goed op en aan, nu kan het feest beginnen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-01-2009 21:13 #750754 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Oil Catch Can en carterventilatie
told ya:D

nee goed bezig doeke, liever wat extra geld uitgegeven als een blok met overdruk op het carter:)

het gaat volgens mij echt n?t goed met dat linkernippel teeering..

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
15-01-2009 21:40 #750761 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Oil Catch Can en carterventilatie
iets te vast aandraaien = krak idd.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-02-2014 21:45 #942153 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Oil Catch Can en carterventilatie
Oud topic ik weet het maar ik wil ook graag een oil catch can installeren en ben over onderstaande dingen niet zeker:
- Moet het "automotive" zijn? Werkt iets als dit of dit niet precies hetzelfde?
- Voor de zekerheid: de oil catch can komt rechtstreeks aan de carteraansluiting te zitten toch? De OEM ontluchting hoeft er niet voor te blijven zitten?

Bedankt voor eventuele antwoorden :worship:

Edit: Het gaat hier natuurlijk om de 1700 (carb) motor :)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-02-2014 23:38 #942156 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Oil Catch Can en carterventilatie
die watervangers zijn bedoeld voor de behandeling van perslucht, niet voor uitlaatdampen uit je motor. totaal ongeschikt voor dit doel dus.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD