Hoe zat het ook al weer? Openluchtfilter

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
16-06-2008 11:55 #713928 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Hoe zat het ook al weer? Openluchtfilter
want; de sproeierbezetting van de carburateur is berekend op de stromingsweerstand + warmtehuishouding van het originele luchtfilter + behuizing.

afwijkingen worden niet automatisch gecompenseerd, in principe dien je bij veranderingen de sproeierbezetting aan te passen (wat -om het goed te doen- uitgebreide metingen/lab onderzoek vereist)

bij een injectiesysteem heeft het systeem wat meer zelfcorrigerende eigenschappen, zodat je van deze wijzigingen geen last hebt.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
16-06-2008 11:59 #713930 door V300 register
Oke,

Bedankt voor de snelle reactie.

Ik had dus totaal niet aan dit soort eventuele probleem gedacht.

Ga dus wel FF twee keer nadenken voordat ik iets in een opwelling wil doen.

Vriendelijk bedankt,

R.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
16-06-2008 16:09 #713961 door V300 register
Dan doen wij het dus niet. Het ging mij in principe ook enkel om het geluid en gemak van vervangen.

Met de injectie was het een duidelijker verhaal en resultaten waren bekend.

Ik moet zeggen dat ik dat filtertje nog wel kan herrinneren op de 1400 motor. Zag het eens bij een sleuteldag.

Maar als we praten over winters en zo, die zijn er bijna niet meer...
Je zou hem dan kunnen omzetten. Als het ?cht koud wordt.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
16-06-2008 16:39 #713963 door V300 register

Frans;58929 schreef : Dan doen wij het dus niet. Het ging mij in principe ook enkel om het geluid en gemak van vervangen.

Met de injectie was het een duidelijker verhaal en resultaten waren bekend.

Ik moet zeggen dat ik dat filtertje nog wel kan herrinneren op de 1400 motor. Zag het eens bij een sleuteldag.

Maar als we praten over winters en zo, die zijn er bijna niet meer...
Je zou hem dan kunnen omzetten. Als het ?cht koud wordt.

Tsja, maar wanneer moet je hem er precies weer afhalen of er terug opzetten. Stel je voor dat je er even geen tijd voor hebt en je komt met een bevroren carburateur te staan...........lastig.

Doet me altijd weer denken aan een oude maat van me. Die had altijd voor de APK een aantal dagen werk om z'n auto APK-klaar te krijg. Niet door een normale "onderhoud" maar puur om al z'n extra verlichting en bull-bar, daklampen, roostertjes voor de koplampen, sidepipe enz eraf te halen en dit te vervangen door het originele spul zodat hij door de APK kan. Na de APK weer een dag nodig om al het spul erop te zetten.
De eerste paar keer is zoiets nog leuk. Maar nu rijdt die gast dus gewoon met een originele auto rond en al het pretspul ligt in de schuur weg te rotte.

Met andere woorden. 't is niet erg praktisch, zo'n sportfiltertje. Geef hem liever doping :+ NOS :)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
16-06-2008 16:56 #713966 door V300 register
De volvo is voor mij dan ook een tweede wagen die ik voor woon werk verkeer gebruik.(Wel 10 minuten rijden)

Of waneer de vrouw met de gezinswagen (Fiat Marea Weekend.)op stap is en ik ergens anders moet zijn.

de volvo is voor mij dan ook een leuk speeltje voor erbij en niet als hoofdvervoersmiddel.

R.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
17-06-2008 15:20 #714082 door V300 register
Wat er gebeurt bij een open luchtfilter is dat de lucht eenige weerstand krijgt bij het aanzuigen. hierdoor ontstaat er een lichte onderdruk in de carb. hier is de venturie en de sproeierbezetting op gemaakt. Alleen een carb die een verbinding heeft tussen de bovenkant van de vlotterkamer en de venturie (laatste type carb.) dan kun je een openluchtfilter plaatsen. deze zijn namelijk niet van de onderdruk in de venturie afhankelijk.
Bevriezing op de snelweg is wel een groot probleem. Bevriezing is niet door rijwind maar omdat het verdampen van benzine een endotherm proces is dat dus de temperatuur verlaagt, op de snelweg verdampt er veel benzine en dus meer temp. verlaging.

Jasper

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-04-2009 22:05 #775330 door V300 register
Ik zal wel een subjectieve waarneming hebben, maar na demontage van de "gereedschapskist" met inlegfilter en montage van een universeel conisch sportfilter op de carburateur, loopt de auto veel lekkerder en gaat hij een stuk vlotter de toeren in. Om over de sound nog nog maar niet te praten.. Ben trouwens nog wel aan het worstelen met de diverse slangen (carter en die andere)....

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-04-2009 22:21 #775337 door V300 register
Laat ons wat meegenieten. Fotootje?
Ik weet nog te herinneren dat het kleine slangetje afgetopt kon worden met een filtertje. Zie oude topics.
Je zit nu waarschijnlijk met het kleine slangetje van carb deksel naar je blok toe. Hoe dit moet.

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-04-2009 22:34 #775348 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Hoe zat het ook al weer? Openluchtfilter
carterontluchtingsfiltertjes is waar ik persoonlijk geen fan van ben, in het begin staat het errug leuk, maar na amper een oliewisselintervalperiode kachelen zit onder dat filter je hele blok onder de smurrie..

oil-catchcan is een optie, maar een olieafscheider is n?g beter;)

voor open luchtfilters geld eigenlijk hetzelfde, als je naar de autostyle achtige troepfilters kijkt ben je zonder filter vaak nog beter af, alle troep dat het filter niet uit de lucht haalt, gaat gewoon de motor in.. origineel filter is weerstand in de luchtweg, maar wel filtratie. dus een filter met zelfde materiaal maar dan groter filteroppervlak is the way to go, max filtratie met minder weerstand. en er zijn zat merken die dergelijke filters leveren:)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-04-2009 22:38 #775351 door V300 register
Het gaat mij om de dikke slang die onderin de originele luchtfilerbak stak (naar carter toe) en de inderdaad de dunne, die van de carb. naar een T-stukje gaat dat aan de binnekant van het spatbord is gemonteerd. ik heb er nog niet al te veel denkwerk aan gespendeerd, omdat binnenkort (zaterdag hopelijk) toch de hete nokkenas erin gaat en na modificatie van het remvloeistofreservoir ook de dubbele solexen gemonteerd worden.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC