Motor stopt er ineens mee

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-01-2008 22:08 #626973 door V300 register
Motor stopt er ineens mee is gemaakt door V300 register
Hallo,

Ik heb me hier ooit eens eerder aangemeld vorig jaar, maar helaas ben ik de inloggegevens kwijt en mijn e-mail adres is inmiddels veranderd, dus even opnieuw ingelogd.

Ik heb een raar probleem. Ik heb een Volvo 360 GL sedan, 2.0 injectie. Fijne auto, zeker zo in de wintermaanden. De afgelopen tijd had hij helaas wel wat kuren. Wanneer de motor 's ochtends gestart werd, sputterde hij best tegen. Starten en stationair lopen ging prima, maar zodra je het gas intrapte, hield hij heel erg in.. In eigenlijk elke versnelling, wat mij duidelijk maakt dat het niet aan de versnellingsbak ligt. Eerst was het maar heel even, maar het duurde steeds langer. Vaak als hij warm was hield het wel op, maar soms ook niet. Als hij dan eenmaal hoog in toeren zat, reed hij prima, maar zodra je onder de 2000 tpm kwam, stotterde hij weer. Alsof hij een tekort aan brandstof had in die regionen.

Afgelopen vrijdag had ik een stuk gereden, ging even wat langsbrengen bij mijn ouders en wilde wegrijden. Hij wilde gewoon niet meer aan. De startmotor werkt, bougies vonken maar hij wil gewoon niet meer aanslaan. Aan de accu ligt het ook niet, ik had nog een nieuwe liggen, die opgeladen en erin gezet maar ook daarmee was het euvel niet verholpen.

Nu had ik wel al een tijdje last van dat kastje dat aan de binnenkant van het zijscherm links voor, zo tussen het scherm en de accu bevestigd is. Tenminste, dat denk ik. De vorige eigenaar had mij dit ook verteld, dat de contactpuntjes daarvan niet meer helemaal goed waren. Af en toe even schoonmaken en wat contactspray erop en hij deed het weer. Dit gebeurde eens in de zoveel-duizend km, en had daar eigenlijk maar 1 of 2 keer na aankoop last van gehad. De keren dat hij niet wilde starten, even wat spray erop en hij deed het meteen weer. Geen diee wat voor kastje het is eigenlijk. Heb geen verstand van dit type motor, tot nu toe alleen aan Jappen gesleuteld :)

Misschien dat het laatste euvel wel het hele probleem is, maar misschien ook niet. Ik dacht zelf misschien dat de brandstofpomp ermee gekapt is. Ik ruik ook geen benzinelucht als ik hem probeer te starten.

Kan iemand mij hier verder mee helpen? Heb de tijd en ruimte om zelf aan de auto te sleutelen, dus als iemand mij iets op weg helpt met vertellen wat het zou kunnen zijn, dan ga ik er zo snel mogelijk mee aan de slag!

Groet,

Christopher

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-01-2008 22:56 #696657 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Motor stopt er ineens mee
Christopher,

Volgens mij ben je al een heel eind met de diagnose.
Dat kastje daar tussen de accu en het spatscherm, daar zit namelijk een zekering in van de de brandstofpomp. Waarschijnlijk zit daar dan het euvel. Waar de andere zekering ook alweer van is, dat weet ik niet.

Ik heb zelf ook problemen met die zekering gehad en volgens mij nog een aantal anderen. Zorg er ook voor dat de accuklemmen goed contact maken, dat is bij mij ook weleens een probleem geweest.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
29-01-2008 09:56 #696661 door V300 register
De accuklemmen maken goed contact. Kan het echt alleen die zekering zijn? Dan ga ik ermee aan de slag!

• Doeke Dobma (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-01-2008 11:12 #696669 door Doeke Dobma (GAST)
Beantwoord door Doeke Dobma (GAST) in topic Motor stopt er ineens mee
Zou goed kunnen hoor. Het zekeringkastje (of eigenlijk: houder) tussen accu en voorscherm is een zwakke plek van de 360's. Het zal dus niet de eerste keer zijn dat je het daar moet zoeken :)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
29-01-2008 12:02 #696670 door V300 register
Dat zou ook goed kunnen verklaren waarom hij even daarvoor wel gewoon goed reed.

Wanneer ik vanmiddag weer thuis ben ga ik het direct uitproberen.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
29-01-2008 18:09 #696692 door V300 register
Ik heb het uitgeprobeerd, en het werkte!!! De zekeringen zagen er nog goed uit, maar eentje was wat verroest aan 1 kant. Dus even wat schoongemaakt en contactspray erop gespoten. Kapje weer dicht, accu weer verbonden en starten en lopen. Liep heel netjes, dus ik dacht dat hij het weer deed!

... maar helaas is hij er nu weer mee gekapt :( Na een rondje in het dorp te hebben gereden om er zeker van te zijn dat hij het weer goed deed, ging ik naar Amersfoort om mijn vrouw op te halen. Ging allemaal prima. Op de terugweg, nog geen 500 meter van mijn huis moesten we bij een kruispunt stoppen. Hij sloeg af, en wilde niet meer aan. Het zwarte doosje weer opengemaakt, maar alles zag er nog hetzelfde uit. Weer de truc met contactspray geprobeerd, maar het wilde niet lukken. Ik heb mijn vader gebeld, die mij naar huis gesleept heeft. Tijdens het rijden liet ik de koppeling opkomen en de motor draaide meteen, maar reageerde niet op het gaspedaal. Ik vermoed dus nog steeds dat ergens in de benzinetoevoer een fout zit.

Iemand nog een ander idee? Iemand die in de buurt woont (Soest/omgeving Amersfoort) die misschien wel zin en tijd heeft om er even naar te kijken? Ik heb morgen en overmorgen vrij, dus genoeg tijd om eraan te werken :)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
29-01-2008 19:33 #696694 door V300 register
Ik heb ook weleens problemen gehad met de benzinepomp. Die was namelijk ver aan het einde van z'n latijn. Je hoorde hem duidelijk zoemen en de originele zekering klapte er zo nu en dan uit. Ik heb toen op gegeven moment maar een zwaardere zekering gebruikt en het kastjes eens goed afgekit met siliconekit (wel vantevoren de boel goed ingespoten met contactspray). Sindsdien had ik er geen problemen meer mee.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
29-01-2008 20:27 #696713 door V300 register
Ik denk alleen niet dat het aan de zekering ligt, aangezien de zekeringen gewoon nog heel zijn.

Zijn er verschillende benzinepompen? Ik had namelijk via marktplaats een mailtje gestuurd naar een aanbieder van onderdelen voor de Volvo 360, maar toen kreeg ik deze reactie terug:

Geachte aspirant koper,

Allereerst bedankt voor de reactie op mijn advertentie.

De pomp die gezochte wordt is dat de pomp die bij de achteras gemonteerd is?

mvg.
William

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
29-01-2008 20:29 #696714 door V300 register
Een injectiemotor (welke je dus hebt) heeft 'm inderdaad bij de benzinetank zitten.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
29-01-2008 21:33 #696725 door V300 register
En dat is dus een electrische pomp, die niet op de carburateurmodellen zit?

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC