Maximale snelheden per versnelling
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
03-12-2007 16:42 #689975
door V300 register
(wat denk je zelf?)
Beantwoord door V300 register in topic Maximale snelheden per versnelling
nee hoor kan geen enkele kwaad, die begrenzer zit er voor jan doedel op.Kan het kwaad om zulke toerentallen te draaien?
(wat denk je zelf?)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Doeke Dobma (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-12-2007 21:48 #690022
door Doeke Dobma (GAST)
Beantwoord door Doeke Dobma (GAST) in topic Maximale snelheden per versnelling
Nou, zo bedoel ik het ook weer niet:(
Ik bedoel, met mijn ex 340-heb ik de 6500rpm ook wel eens aangetikt, bij het optrekken. Dat was een 1400. Ik mag verwachten dat een 2 liter blok wel iets meer kan hebben. Ik ga natuurlijk niet continu op 6500rpm rijden, al ben ik wel benieuwd naar het bekijks wat je dan krijgt:+
Het zou m.i. net even het laatste zetje geven bij een sprintje, als je kortstondig 7500rpm draait:)
Ik bedoel, met mijn ex 340-heb ik de 6500rpm ook wel eens aangetikt, bij het optrekken. Dat was een 1400. Ik mag verwachten dat een 2 liter blok wel iets meer kan hebben. Ik ga natuurlijk niet continu op 6500rpm rijden, al ben ik wel benieuwd naar het bekijks wat je dan krijgt:+
Het zou m.i. net even het laatste zetje geven bij een sprintje, als je kortstondig 7500rpm draait:)
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
04-12-2007 09:43 #690032
door V300 register
Het is heel goed mogelijk dat ik de plank volledig mis sla, maar ik heb ooit eens begrepen dat het o.a. te maken heeft met de centrifugaalkrachten op de krukas. Hoe meer toeren de motor draait, hoe sneller die as draait, en hoe groter de krachten zijn die de drijfstangen en zuigers door het snelle ronddraaien uitoefenen op de krukas. Doordat de krukas zo hard draait trekken de zuigers met een enorm gewicht aan dat ding, en hoe hoger het toerental, hoe groter die krachten. Op een gegeven moment zit er natuurlijk wel een keer een max aan wat dat ding kan hebben, en de ingenieurs van Volvo hebben blijkbaar berekend dat het maximaal verantwoorde toerental (voor kortstondig gebruik, niet voor niks een rood streepje) op 6500 zit.
Verder kan ik me ook voorstellen dat onderdelen als de oliepomp niet optimaal meer functioneren bij hogere toerentallen, of iig dat buiten bepaalde marges niet voldoende smering gegarandeerd is. En juist onder zware belasting wordt die smering natuurlijk belangrijk.
Ik zie overigens ook niet in waarom een 2l-blok meer zou moeten kunnen hebben dan de 1400. E?n en ander zou te maken moeten hebben met het gewicht van de zuigers en de stevigheid van de krukas, en ik denk juist dat de zuigers van de 2l zwaarder zijn dan die van de 1400, en dat de slag ook een stukje groter is. Maar dit is dus allemaal mijn idee als ehm... leek
Ben benieuwd naar de uitleg van experts
Verder kan ik me ook voorstellen dat onderdelen als de oliepomp niet optimaal meer functioneren bij hogere toerentallen, of iig dat buiten bepaalde marges niet voldoende smering gegarandeerd is. En juist onder zware belasting wordt die smering natuurlijk belangrijk.
Ik zie overigens ook niet in waarom een 2l-blok meer zou moeten kunnen hebben dan de 1400. E?n en ander zou te maken moeten hebben met het gewicht van de zuigers en de stevigheid van de krukas, en ik denk juist dat de zuigers van de 2l zwaarder zijn dan die van de 1400, en dat de slag ook een stukje groter is. Maar dit is dus allemaal mijn idee als ehm... leek

- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
04-12-2007 13:09 #690045
door V300 register
klopt, het heeft ook veel te maken met de samenloop van trillingen etc, die bij elkaar een verwoestend effect krijgen boven bepaalde toerentallen.
een ander punt is het 'zweven' van de kleppen. motoren die voor hoge toerentallen zijn ontwikkeld, hebben vaak extreem zware klepveren zodat de kleppen ook bij die hoge toerentallen nog op tijd dichtgetrokken worden.
de begrenzer die meneer volvo erop heeft gezet is bedoeld om ook de motoren aan de slechte kan van het tolerantie gebied van gewichtsverschil tussen zuigers, onbalans in de krukas, beetje tacky afstelling van de carburateur/ontsteking, bij dat toerental (kortstondig!) heel te houden.
het is goed mogelijk dat je door het exact uitwegen, balanceren en afstellen van al die motoronderdelen een hoger toerental veilig kunt aantikken.
het is alleen zo jammer als je net een keer 100rpm teveel draait. plof=opnieuw beginnen.
een ander punt is het 'zweven' van de kleppen. motoren die voor hoge toerentallen zijn ontwikkeld, hebben vaak extreem zware klepveren zodat de kleppen ook bij die hoge toerentallen nog op tijd dichtgetrokken worden.
de begrenzer die meneer volvo erop heeft gezet is bedoeld om ook de motoren aan de slechte kan van het tolerantie gebied van gewichtsverschil tussen zuigers, onbalans in de krukas, beetje tacky afstelling van de carburateur/ontsteking, bij dat toerental (kortstondig!) heel te houden.
het is goed mogelijk dat je door het exact uitwegen, balanceren en afstellen van al die motoronderdelen een hoger toerental veilig kunt aantikken.
het is alleen zo jammer als je net een keer 100rpm teveel draait. plof=opnieuw beginnen.
Moderators: Mark Smeets