2e ventilator
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
13-09-2007 10:55 #681792
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 2e ventilator
Kun je zelf kiezen. Komt niet zo nauw
Het staat er meestal op.
Het staat er meestal op.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Frank de Boer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-09-2007 16:15 #681812
door Frank de Boer
Beantwoord door Frank de Boer in topic 2e ventilator
Heb vanmiddag een setje ventilator opgehaald. Ze komen van een fiat af, maar dat maakt natuurlijk niet uit. Ze passen perfect voor de radiateur, ga ze zaterdagmiddag plaatsen.
Maar ik zat even na te denken hoe ik ze ga aansluiten. Ik dacht eraan om 1 constant te laten draaien door middel van een motorloopsignaal (als die er is). Dit omdat de visco ook altijd meedraaid. En de andere wil ik dan via een sensor aan laten slaan als de motor te warm word.
Weet iemand of er een motorloopsignaal op zit. Of een ander idee om ze aan te sluiten.
Maar ik zat even na te denken hoe ik ze ga aansluiten. Ik dacht eraan om 1 constant te laten draaien door middel van een motorloopsignaal (als die er is). Dit omdat de visco ook altijd meedraaid. En de andere wil ik dan via een sensor aan laten slaan als de motor te warm word.
Weet iemand of er een motorloopsignaal op zit. Of een ander idee om ze aan te sluiten.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
13-09-2007 18:03 #681820
door V300 register
ik denk dat je dat loopsignaal gewoon van een soort contact bedrading af kan halen? daar iets van een schakelaar maken en dan over die schakelaar de spanning van de fan zetten.
maar dan wil je dus je eigen viscofan erop, en 2 extra?
maar dan wil je dus je eigen viscofan erop, en 2 extra?
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
13-09-2007 18:10 #681823
door V300 register
Nee, eigenlijk werkt die viscofan alleen vanaf een bepaalde temperatuur. Dus je moet ze gewoon via een thermocontact laten lopen.
+ naar de twee fans, min van de fans naar de thermoschakelaar, en dan van de thermoschakelaar naar massa.
Wel afzekeren natuurlijk.
(Als je het heel mooi wilt doen, haal je twee schakelaars met verschillende inschakeltemperaturen. Dan gaat de 2e pas werken als het echt heel warm is. Maar bovenstaande werkt ook)
+ naar de twee fans, min van de fans naar de thermoschakelaar, en dan van de thermoschakelaar naar massa.
Wel afzekeren natuurlijk.
(Als je het heel mooi wilt doen, haal je twee schakelaars met verschillende inschakeltemperaturen. Dan gaat de 2e pas werken als het echt heel warm is. Maar bovenstaande werkt ook)
- Frank de Boer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-09-2007 23:18 #681860
door Frank de Boer
Hoe kan ik de verschillende temperaturen meten als het er niet op staat. Zal iets met ohm's of watts zijn maar hoeveel moeten die dan ongeveer zijn als ik 2 verschillende temperaturen wil heben.
En wat is de normale temp. van de visco wanneer die aanslaat. En als ik dus 2 verschillende inschakeltemperaturen wil hebben, welke moet ik dan ongeveer hebben. Dacht zelf iets van de eerste rond 50 graden en de andere rond de 80 graden.
Ik haal de visco er wel helemaal af. Dus ipv komen er 2 elektrische fans aan de voorkant. Ik was trouwens bij de sloop geweest. En daar lag een thermoschakelaar voor 2 snelheden. Zou ik zoiets ook nog kunnen gebruiken, voor misschien die 2e fan.
En wat is de normale temp. van de visco wanneer die aanslaat. En als ik dus 2 verschillende inschakeltemperaturen wil hebben, welke moet ik dan ongeveer hebben. Dacht zelf iets van de eerste rond 50 graden en de andere rond de 80 graden.
Ik haal de visco er wel helemaal af. Dus ipv komen er 2 elektrische fans aan de voorkant. Ik was trouwens bij de sloop geweest. En daar lag een thermoschakelaar voor 2 snelheden. Zou ik zoiets ook nog kunnen gebruiken, voor misschien die 2e fan.
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-09-2007 11:10 #681883
door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic 2e ventilator
Hoe warm wordt je motor eigenlijk? Heb je een tweede meter? De meter van de 360 zelf is niet echt nauwkeurig, in elke 300 waar ik in heb gereden stond hij anders wanneer hij op bedrijfstemperatuur is.
Zo'n elektrofan is overigens altijd een goed idee, dat scheelt weer een klein beetje koppel onderin. Of je het echt merkt weet ik niet, maar je hoeft in ieder geval de viscofan niet meer op gang te brengen als je toeren oplopen.
Zo'n elektrofan is overigens altijd een goed idee, dat scheelt weer een klein beetje koppel onderin. Of je het echt merkt weet ik niet, maar je hoeft in ieder geval de viscofan niet meer op gang te brengen als je toeren oplopen.
- Frank de Boer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-09-2007 16:58 #681897
door Frank de Boer
Toen de originele motor er nog in zat stond hij altijd iets voor het rode lampje (ronde). Ook als ik flink aan het trappen was geweest.
Met deze motor staat die normaal iets erna en als ik flink ga trappen gaat die aardig richting het rode.
Met deze motor staat die normaal iets erna en als ik flink ga trappen gaat die aardig richting het rode.
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-09-2007 17:35 #681900
door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic 2e ventilator
Dan kun je er inderdaad beter iets aan doen...
Ik denk niet dat een extra fan veel tegen de hogere temperatuur bij "flink trappen" doet. Als je eenmaal harder als een x aantal km gaat koelt de rijwind harder als de fan. De fan wordt dan zelfs bijna aangedreven door de wind...
Die extra fan zal alleen merkbaar extra koelen als je last van de warmte hebt als je langzaam rijdt of stilstaat.
Als je bij langdurige hogere snelheden last van de warmte hebt, is volgens mij alleen een grotere radiator een oplossing.
Als je electrofans aan de voorzijde plaatst heb je aan de achterzijde, v??r de motor wel plaats voor een wat dikkere radiator. Misschien heb je zelfs wel plaats voor een tweede identiekeradiator die je achter de eerste plaatst als je geen passende dikkere kunt vinden.
steunen verlengen, slangen doorlussen, en klaar, 2 keer zoveel koelcapaciteit.
Ik denk niet dat een extra fan veel tegen de hogere temperatuur bij "flink trappen" doet. Als je eenmaal harder als een x aantal km gaat koelt de rijwind harder als de fan. De fan wordt dan zelfs bijna aangedreven door de wind...
Die extra fan zal alleen merkbaar extra koelen als je last van de warmte hebt als je langzaam rijdt of stilstaat.
Als je bij langdurige hogere snelheden last van de warmte hebt, is volgens mij alleen een grotere radiator een oplossing.
Als je electrofans aan de voorzijde plaatst heb je aan de achterzijde, v??r de motor wel plaats voor een wat dikkere radiator. Misschien heb je zelfs wel plaats voor een tweede identiekeradiator die je achter de eerste plaatst als je geen passende dikkere kunt vinden.
steunen verlengen, slangen doorlussen, en klaar, 2 keer zoveel koelcapaciteit.
- E. van Oostveen
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-09-2007 22:35 #681929
door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic 2e ventilator
Ik zou een dikkere radiator prefereren boven een dubbele. Vrachtwagens hebben vaak wel een grotere radiator.
- Frank de Boer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-09-2007 23:17 #681936
door Frank de Boer
In een auto zit een radiateur die de vloeistof moet koelen, geen radiator die vloeistof verwarmd 
Maar ik zal eens kijken of ik ergens voor een mooi prijsje misschien een andere radiateur kan vinden.

Maar ik zal eens kijken of ik ergens voor een mooi prijsje misschien een andere radiateur kan vinden.
Moderators: Mark Smeets