Olie verversen?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
12-03-2007 18:49 #625614 door V300 register
Olie verversen? is gemaakt door V300 register
Als eerst wil ik even kwijt dat ik erg blij ben dat het forum weer werkzaam is! No offense maar het tijdelijke forum vond ik toch minder, maar goed. Even tijd gehad om wat af te kicken met de verslaving.

To the point; Mijn 360 heeft nu sinds vorig jaar september tegen de 12k km gereden. Nu is het toch bijna een jaar geleden dat de olie vervangen is, is het erg raadzaam dat ik dit binnenkort doe? Wat is het belang ervan eigenlijk precies? :p
Mijn rijstijl is over het algemeen rustig tot sportief te noemen, maar af en toe trek ik wel door in het rood. De snelweg rij is meestal tussen de 120 en 150, afhankelijk van drukte.
Zal de auto beter presteren na wat nieuwe olie?

Hij lekt trouwens minimaal, heb er slecht een beetje bij hoeven gieten.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
12-03-2007 20:58 #660752 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Olie verversen?
Olie verversen zeker doen. Ik zelf doe het om de 5000 km. Als je normaal rijdt is dat niet nodig. Om de 10.000 zou ik het dan toch wel doen. De olie is essentieel qua smering, oude of vervuilde olie is slecht voor een motor.

Beter presteren zal hij niet doen. Een minimaal olie verbruik is ook niet erg.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
12-03-2007 22:06 #660762 door V300 register
Met nieuwe olie kan het wel zijn dat je motor iets koeler blijft en dat hij een tikje zuiniger gaat lopen. Of verbeeld ik me dat maar?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
12-03-2007 22:17 #660766 door V300 register
;) Nee, is onzin.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
12-03-2007 22:54 #660774 door V300 register
Ik heb wel het idee dat ie met verse olie ietsje beter loopt, maar het zou ook goed kunnen dat dat gewoon een goed gevoel bij mezelf is natuurlijk :D

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
12-03-2007 23:26 #660779 door V300 register
als je GOEDE olie vervangt door NIEUWE olie (van dezelfde soort), is het zelfs zo dat je motor ongeveer een half pk minder vermogen heeft.

totdat de olie een keer goed warm geweest in de motor (120+ graden), en dan heeft ie dat halve peekaatje weer terug.

was oa een storende factor bij de testbankruns waarbij de ideale sproeierbezetting voor de carburateurs voor de 343 bepaald werd (jaren 1975-1985)

wel denk ik trouwens dat bij VEROUDERDE olie, er een groter verlies zal zijn dus als je dan ververst door nieuwe, ga je er juist op vooruit (en na 1 keer warmgereden nog iets verder)

Op tijd olie verversen is zowieso wel het minste wat je moet doen aan onderhoud. vind het onbegrijpelijk dat mensen soms een paar tientjes besparen zodat het motortje uiteindelijk toch 'raar gaat doen' en ze weer een andere kunnen gaan kopen.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-03-2007 08:59 #660783 door V300 register
Hebben jullie zo'n sleutel met een ketting waarmee je je oliefilter kan los draaien? En een sleutel voor onder in het blok? Hoe kun je daar aan komen?

Grt Noe

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-03-2007 10:23 #660784 door V300 register
Automaterialenzaak :)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-03-2007 11:49 #660785 door V300 register
Is die speciale sleutel nodig als je de auto op een brug zet?
Ik denk namelijk dat ik toch voor dat tientje even naar een hobby garage ga, ben ik meteen van de vuile olie af. En ze hebben meteen goeie olie (Kroon) tegen een goede prijs.

En ja, ik vind ook dat het vaker mag gebeuren. Misschien komt het omdat ik het nog nooit heb gedaan, maar het lijkt me al met al nogal een moeite.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-03-2007 14:02 #660808 door V300 register
Zo'n sleutel voor het oliefilter is handig als die erg vastzit. Maar goed, je kan er ook goed bij met een gewone tang, of je prikt er een schroevedraaier in en draait hem zo los. Wel van tevoren goed kijken of het nieuwe filter hetzelfde is, anders heb je een probleem.

En als je een sleutel voor de carterplug bedoelde, die haal je dus bij een automaterialenzaak :D

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC