Viscokoppeling ventilator

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
30-09-2020 17:53 #988275 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Viscokoppeling ventilator

Pas daarna zou ik gaan denken aan zaken als een waterpomp of viscokoppeling


Jep. Raar dat ik nog niet eerder verder gekeken heb. (Waarschijnlijk omdat mijn koelslangen wel warm werden)
Maar net de visco vast gezet. Rondje gereden. Geen verschil, kei warm die motor. Ik zet m uit. Draai de dop van het expansievat. Bijna geen sis en koelwater koud.. waterpomp dus.. beetje jammer.. gaan we die maar eens vervangen. Weet iemand zo uit zijn hoofd of de radiateur er voor uit moet? Denk het haast niet trouwens....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
30-09-2020 18:17 #988276 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Viscokoppeling ventilator
Toevallig heb ik ooit naar de viscokoppeling gekeken, niet bij een Volvo maar het principe blijft voor elke auto het zelfde.
Voor een smallblock chevy kun je gewoon verschillende versies krijgen, hangt af van wat voor regio je woont. Het hete California stelt andere eisen dan het koude New York. Het blijft echter gerommel in de marges, net als je thermostaten met verschillende temperaturen kunt krijgen. Je kunt echter de viscokoppeling ook gewoon vervangen door een vaste plaat zodat de ventilator altijd meedraait. Geen big deal, want dat ding voegt alleen iets toe bij langzame snelheden en draait boven de 15km/h gewoon doelloos mee omdat de rijwind koelt.

Het bestaansrecht van de viscokoppeling is trouwens ook wel leuk. Dat is brandstofbesparing omdat de fan anders 95% van de tijd doelloos aangedreven wordt. Echt zo'n oliecrisis-achtig ding.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-09-2020 18:30 #988277 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Viscokoppeling ventilator
En dat terwijl bijna elke 240 in de jaren negentig al blazend voorbij kwam:-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-09-2020 18:39 #988278 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Viscokoppeling ventilator

Johnny40;258519 schreef : Jep. Raar dat ik nog niet eerder verder gekeken heb. (Waarschijnlijk omdat mijn koelslangen wel warm werden)
Maar net de visco vast gezet. Rondje gereden. Geen verschil, kei warm die motor. Ik zet m uit. Draai de dop van het expansievat. Bijna geen sis en koelwater koud.. waterpomp dus.. beetje jammer.. gaan we die maar eens vervangen. Weet iemand zo uit zijn hoofd of de radiateur er voor uit moet? Denk het haast niet trouwens....


Dat het koelwater niet rond gaat wil niet zeggen dat de waterpomp stuk is. Het kan nog steeds een verstopte radiateur of thermostaat zijn.
Dus ik blijf erbij: eerst doorspoelen ;)

Radiateur eruit maakt het makkelijker. Beetje schudden met schoonmaakmiddel. En als het dan toch de waterpomp is, kun je daar meteen goed bij.

Er zit trouwens verschil tussen de pompen van de B19 (wel/geen visco) en die van de B200 is op zijn beurt ook weer anders

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
30-09-2020 18:53 #988279 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Viscokoppeling ventilator
Oke ik heb een 940 met een thermostaat die open blijft staan.. het komt altijd tegelijk. Dus die ga ik eens wisselen. Kleine moeite natuurlijk

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-10-2020 09:33 #988281 door Mark Smeets
Beantwoord door Mark Smeets in topic Viscokoppeling ventilator

General Custom;258520 schreef :
Het bestaansrecht van de viscokoppeling is trouwens ook wel leuk. Dat is brandstofbesparing omdat de fan anders 95% van de tijd doelloos aangedreven wordt. Echt zo'n oliecrisis-achtig ding.


Niet mee eens. Je merkt het ook echt in vermogen en reactie van de motor. Een beetje hetzelfde effect als een zwaarder vliewiel.
Mijn 760 heeft ook zo'n prachtig geluid als hij koud start. Maar hij rijdt merkbaar 'zwaarder' die eerste minuut.
Behalve voor het geluid wil je zo'n fan helemaal niet op je motorblok hebben. Daarom zijn ze later ook terecht vervangen door elektrische fans.
Dus behalve verbruik is het ook voor het vermogen gedaan. En vroeger hield het vermogen van auto's al helemaal niet over, dus waren die 5 PK meteen mooi meegenomen + dat de auto veel soepeler rijdt. ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
01-10-2020 18:15 #988282 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Viscokoppeling ventilator
Okee. Vandaag nieuwe thermostaat gemonteerd.. geen verbetering. Ik vind het nog wel raar dat ik geen drukopbouw heb in mijn koelsysteem... dus dop gewisseld met de 940. Geen verandering. Ik zal het koelsysyeem eens afpersen vanavond of morgen. Als dat niets opleverd moet de radiateur eruit en probeer ik hem te spoelen. Al voeld de radiateur wel overal warm. Bovenin wamer dan onder. Spoelen alleen met water en afwasmiddel? Of met een speciaal goedje?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-10-2020 18:22 #988283 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Viscokoppeling ventilator
Afwasmiddel zou ik sterk afraden, thermostaat er weer uit eerst eens goed spoelen met stromend water uit de tuinslang waarbij je eerst met de stroomrichting meegaat en daarna ertegenin.



Daarvoor geschikte middelen kun je altijd nog proberen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-10-2020 19:58 #988284 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Viscokoppeling ventilator
Je kunt voor de radiateur ook HG gootsteen ontstopper gebruiken, niet die 2 componenten!!! dat is even iets te sterk ;)
Leg hem plat op de werkbank en laat het even inweken voor een uurtje.
Daarna goed doorspoelen met de tuinslang.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • BartJu
  • BartJu's Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Lees meer
01-10-2020 20:13 #988285 door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic Viscokoppeling ventilator

v0lv0freak;258525 schreef : Niet mee eens. Je merkt het ook echt in vermogen en reactie van de motor. Een beetje hetzelfde effect als een zwaarder vliewiel.
Mijn 760 heeft ook zo'n prachtig geluid als hij koud start. Maar hij rijdt merkbaar 'zwaarder' die eerste minuut.
Behalve voor het geluid wil je zo'n fan helemaal niet op je motorblok hebben. Daarom zijn ze later ook terecht vervangen door elektrische fans.
Dus behalve verbruik is het ook voor het vermogen gedaan. En vroeger hield het vermogen van auto's al helemaal niet over, dus waren die 5 PK meteen mooi meegenomen + dat de auto veel soepeler rijdt. ;)



Scheelt het echt zoveel? 5PK is maar liefst 5% van de ongeveer 100PK die de B21A in mijn 245 levert.
Goed dat het in de 340 met B14.4 een electrische fan is, daar zou het 10% zijn...


Het soepeler lopen verhaal klinkt overigens wel heel logisch.

Begin me af te vragen of ik in de 245 ook een electrische fan moet plaatsen ipv die vaste...


EDIT: op internet kom ik electrische fans tegen tot ca 300Watt, hetgeen overeenkomt met ca 0.4 PK. Er zit vast nog een efficientieslag tussen, maar dat is dan een factor 12 om richting 5 PK te komen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets