Krukaspoelie

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-11-2005 17:14 #636063 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Krukaspoelie
beste mensen,

Ik race met een volvo 360 in de cup, een echte volvo en zeker geen renaultmotor... Dat gat zit als je voor de auto staat links, en een bout valt dan tegen een pen die in het vliegwiel zit, heb zo al meerdere malen (helaas) alles weer vast moeten zetten.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-11-2005 17:42 #636064 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Krukaspoelie
Hallo Alexander,
Dat zijn die kleine pennetjes waarmee je de timing kunt uitlezen, als je tenminste de uitleesapparatuur hebt. De uitleesstekker zit onder een van de moeren van het klepdeksel. Lijkt mij toch echt niet het je van het, maar ala sommigen draaien de krukaspoeliebout los door de sleutel op de bout te zetten en de motor te starten. Als ik jou was wilde ik niet op zo'n manier de krukaspoeliebout vastzetten. Dacht dat de racers toch wat professioneler bezig waren. Trouwens heb ik ook gereedschap om de bout met 350 Nm vasttezetten, loopt ie echt niet los ook niet bij 7000 toeren en dan meteen stilvallen. Bovendien is de tegenhouder geschikt om nokkenaswiel en pompwiel (stroomverdeler) tegen te houden.
Het nokkenas tandwiel zit jij dat ook wel eens ietsje te verstellen, voor meer vermogen onderin?
Succes met je racen.
Groet Timen

• Thomas de Wit (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-12-2005 12:29 #636065 door Thomas de Wit (GAST)
Beantwoord door Thomas de Wit (GAST) in topic Krukaspoelie
Weet iemand trouwens of je na het verwijderen van de krukaspoelie de krukas nog kunt draaien? Misschien via de bout van tussenriemwiel? Ik krijg namelijk de krukas niet met de merktekens op het puntje wanneer ik het speciale gereedschap van Tiemen gebruik. Dat past dan niet.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
23-12-2005 12:51 #636066 door V300 register
in een versnelling zetten en draaien aan het wiel(als hij op de brug staat)

en anders ff heen en weer he

• Thomas de Wit (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-12-2005 12:56 #636067 door Thomas de Wit (GAST)
Heen en weer lijkt me niet echt nauwkeurig. Ik probeer wel de poelie er los op te zetten, en dan met de tool van Tiemen de krukas te verdraaien en dan de poelie er weer af halen.

Maar goed, wanneer alle stippen een halve centimeter naast het merkteken staan staat het nog steeds getimed. Maar nauwkeurigheid is wel noodzaak.

(Bericht gewijzigd door randomhero+ op 23 december 2005)

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-12-2005 19:17 #636068 door Timen Smit
Hallo Thomas,
Wat je aanstipt is nu net het probleem waar je voor komt te staan. Je werkt als volgt: de nokkenas en tussenwiel goed zetten, dus de markeringen op riem en poelies vallen samen. Om te controleren of de krukas goed staat moet je de krukas poelie verder draaien tot de inkeping in het dwangplaatje overeen komt met de riemmarkering (tussen de dubbele strepen). Het beste kun je dit doen door de bougies er uit te hebben.De krukas kun je dan gemakkelijk met de hand verdraaien als je de poelie verdraait. Eventueel plaats je de krukaspoeliebout er al handvast in. Als je dit doet kun je natuurlijk ook met de tegenhouder de krukaspoelie draaien.(mits je voldoende ruimte onder de auto hebt, dus hoog genoeg van de grond)
Als je dan met een schuin oog omhoog kijkt kun je dan zien of de riem goed ligt.

Groet Timen

• Thomas de Wit (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-12-2005 20:01 #636069 door Thomas de Wit (GAST)
Ik heb de bout losgekregen en daarna de krukas nog verdraait met de poelie erop. Zodat de merktekens goed stonden.

Over die merktekens heb ik trouwens nog over gemaild Timen.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
25-12-2005 11:55 #636070 door V300 register
Thomas: hoeveel was je nou kwijt voor die riem en spanrol? Ik doe de mijne volgend jaar (met mooi weer).

• Thomas de Wit (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-12-2005 15:49 #636071 door Thomas de Wit (GAST)
De consumentenprijs voor een riem (Gates) en spanrol (SKF) is net iets meer dan 60 euro bij de gemiddelde auto-onderdelen zaak. Probeer het eens bij Brezan, daar zal je ongeveer dit kwijt zijn verwacht ik.

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-12-2005 16:22 #636072 door Timen Smit
Een riem 123 t + een spanrol heb ik voor 40 euro, kom je langs kun je het ook nog monteren met eventueel deskundig advies. Alleen mensen van de club, het moet natuurlijk hobby blijven.

Groet Timen

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC