Onregelmatig stationair lopen 1700

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
26-07-2008 00:18 #720968 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Onregelmatig stationair lopen 1700
De 340 1.7 is 1 van de vele Volvo"s die ik heb. Met de 340 wordt maar zo'n 2500 km per jaar mee gereden. Het is een hobby auto, die ik toch wil bewaren. Het is eigenlijk toch een unike model
De ontsteking etc is al vervangen, bougies nog OK.

Ik heb op dit moment niet zo gauw een foto, maar als je aan de kant van het expansietankje staat, kijk je naar links, dan heb je eerst de zkekeringskast, dan zie je daarna dat gat, waar water door het ventilatie rooster in wegloopt.
Kijk je daar ter hoogte naar beneden, dan zie je zo,n zwart doosje met een pijpje erop. Het lijkt op een inbouw doos van een stopkantakt. Er loopt ook nog elektra draadjes in de richting van het remvloeistof potje en daaronder.

Ik dacht, dat dit eventueel met de vaccumslangen van de carburateur te maken had.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • E. van Oostveen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-07-2008 09:21 #720969 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Onregelmatig stationair lopen 1700
Stationair sproeier checken en er uithalen en daarachter doorblazen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
26-07-2008 19:00 #720998 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Onregelmatig stationair lopen 1700
dit kunnen veel dingen zijn, maar hebben bijna allemaal met de carburateur te maken.

1.7 motoren zijn hier berucht om, en dat is niet voor niets. Ik weet dat ik ze
(met de nodige moeite + kosten) goed kan krijgen, maar dat is niet iedereen gegeven. Je moet een pietje precies zijn en veel theoretische
+ praktische kennis hebben om er aan uit te komen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
26-07-2008 22:32 #721016 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Onregelmatig stationair lopen 1700
Het is een Renault motor. Vandaag van een Renault monteur vernomen om alle vacuumslangen te vervangen. Deze kunnen soms verteerd zijn en dus lek of geknikt zijn. Toen ik zei, dat het rempedaal soms wel een spons leek, bleek ook de rembekrachtiging niet goed te functioneren.
Dit had ook te maken met het vaccuumsysteem.
Aldus gedaan alle slangen vervangen voor deelijke rubberslang, dik en knikvrij.en alles met nieuwe slangklemmetjes vastgezet
Nu loopt ie weer als een trein. Motor schudt niet meer en loopt stationair prachtig ca 900 toeren.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-07-2008 12:41 #721035 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic Onregelmatig stationair lopen 1700
Mooi!

Eindelijk eens een niet-carburateur gerelateerd 1700 probleem... :D

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • E. van Oostveen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-07-2008 00:44 #721116 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Onregelmatig stationair lopen 1700
Uit een ander topic gepikt: soms kan het in de aandrijflijn zitten. Iemand mag utileggen hoe dat zit???

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-07-2008 12:08 #721152 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Onregelmatig stationair lopen 1700
Goed dat het opgelost is!

maar... vacuumslangen moeten doorgaans niet met klemmen vastgezet worden; dit hangt o.a. af van de slangpilaar waar ze opgeschoven worden. Gebruik van klemmen op locaties waar het niet hoort, kan op termijn zelfs lekkage veroorzaken..

voor een volledig overzicht (exploded view) van op welke plek wel en niet klemmen horen te zitten, kun je kijken in het hoofdstuk brandstofsysteem / luchtfilter in het onderdelenboek.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-07-2008 20:00 #721222 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Onregelmatig stationair lopen 1700

Erik;63852 schreef : Uit een ander topic gepikt: soms kan het in de aandrijflijn zitten. Iemand mag utileggen hoe dat zit???


Tuurlijk kan dat, Erik. Maar eigenlijk is dat niet nodig, je hebt het afgelopen klusdag bij mijn auto kunnen zien (en dat is helaas nog niet opgelost).
Wat er aan de hand is: de as zit met klemblokken op de spie-assen die in/uit de koppeling en de bak komen. De inbusboutjes gaan wat los zitten --> speling op de as. Langzaam rijden wordt dan een kermisritje aangezien de motor de as steeds een oplawaai geeft, deze met een schok verder schiet (en dus de auto ook), vervolgens remt dat allemaal weer af en begint het hele verhaal weer opnieuw.
Tenminste, ik neem aan dat dat is wat jij bedoelt?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-07-2008 20:20 #721225 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Onregelmatig stationair lopen 1700
als je bij een handbak speling hebt op de lagers in de koppeling (als die dus versleten zijn) schud de motor als je je koppeling niet intrapt door de onbalans die de motor dan krijgt. eigenlijk is een dergelijke speling bij ons type auto zelfs gevaarlijk aangezien er ook nog een as aanhangt die met het motortoerental draait en dus dezelfde onbalans ondervind.
trap je de koppeling in dan draait de as niet mee en zal de motor in dat geval niet meer schudden doordat een motor wel gebalanceerd is.

schudden in de auto kan naast de koppeling ook uit je bak komen, echter heb je daar bij stationair uiteraard geen last van. als je speling op de tandwielen hebt (loopvlakslijtage) kunnen de tandwielen bij een bepaalde krachtontlasting(rijden met zelfde snelheid bijv) tegen elkaar aan gaan klapperen terwijl ze ronddraaien, wat ook weer voor onbalans zorgt.

dat is uiteraard enkel het schudden door de aandrijflijn, schudden kan ie ook doen door valse lucht/vacuumlek/ontstekingsonderdelen defect-versleten/carburateurproblemen etc etc etc.

wat diede zegt is ook al zo'n voorbeeld, 't zijn maar kleine dingetjes wat een onbalans of een trillende motor veroorzaakt.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • E. van Oostveen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-07-2008 20:21 #721227 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Onregelmatig stationair lopen 1700
Klinkt plausibel. Kan het ook door verkeerd afstellen van de koppelingsplaten of versleten drukgroep gebeuren?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD