B14 carburateur perikelen en oplossingen

Lees meer
03-05-2021 18:47 #1041185 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic B14 carburateur perikelen en oplossingen
Nog een aanpassing aan het spruitstuk gedaan, ook een hele gevoelige plek voor valse lucht bij de B14's. En gek genoeg altijd bij de voorste 2 cilinders.
Een rand laten staan rond de openingen, daaromheen 0,1mm weggefreesd, met als doel om de druk op de pakking te verhogen voor een betere afsluiting.

En dit werkt perfect :)

Je monteert eerst de uitlaat, die zet je met de buitenste moeren vast, en daarna pas de inlaat. Als laatste de 3 inbusbouten weer vast zetten.

Alles is nog in de testfase maar zo beloofd de B14 toch een stuk betrouwbaarder te worden :V300:

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-05-2021 15:44 #1041228 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic B14 carburateur perikelen en oplossingen
vet!, je zal er vast zelf al wel aan gedacht hebben, maar kom je nog uit met de 3 bouten die de spruitstukken verbinden? Anders kun je die op voorhand ook al een paar mm versleuven

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-05-2021 22:03 #1041229 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic B14 carburateur perikelen en oplossingen
Daar zit gelukkig genoeg ruimte op, hoef ik verder niets aan aan te passen.
Werkt nog altijd prima :)
Dit ga ik voortaan met alle inlaat spruitstukken doen.



En nog even wat anders:

Momenteel nog bezig met een Volvo 66 met 1100 motor. Die solex carburateurs hebben toch ook wat.
De gasklep as is van messing en zit zonder busje zo in het gasklephuis (van aluminium) Werkelijk al die carburateurs uitgelubberde gasklep asjes, en valselucht aanzuigen niet te kort.
Dus daar nu een modificatie voor aan het maken.
Bij deze types is het gasklephuis appart van de carburateur.
Feitelijk het zelfde als de B14.3E waarbij dit type carburateur rechtop staat (iets andere constructie en type)

Je kunt wel zien dat het echt gemaakt is voor een beperkte levensduur.


Overgens nu ook een 32 DIR 57 uit elkaar liggen voor de B14.0E
Ook hierbij, geen teflon busjes tussen de asjes en de gietijzeren behuizing. Deze kwamen pas bij de latere types. Gelukkig zijn de asjes van staal en lubberen en stuk minder uit als die solexen.
Maar ook deze ga ik aanpassen.
Foto's volgen nog.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
20-05-2021 16:17 #1041269 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic B14 carburateur perikelen en oplossingen
Grappig genoeg vond ik met een beetje googelen op die Solex EHSA carburateurs de revisiekit die Dafhobby aanbiedt, met aangehaakt deze scan uit het werkplaatshandboek (pdf) waarin ook staat vermeld dat het gasklepasje vervangen moest worden als het niet meer voldeed: het was dus een slijtonderdeel.

in de revisieset zit dat asje dan weer niet (het staat althans niet op het plaatje, wel de gebruikelijke winkel van pakkingen, membraan en ringetjes) dus het kan zeker geen kwaad dat ding iets te verduurzamen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-05-2021 20:11 #1041272 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic B14 carburateur perikelen en oplossingen
Grappig dat je dat gevonden hebt, dat verklaart weer een hoop :)
Spul is ook moeilijk nieuw te vinden, dus dan maar modificeren en herproduceren.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
21-05-2021 17:19 #1041273 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic B14 carburateur perikelen en oplossingen
Leuk projectje hoor. Dankbaar ook, want verder doen die Solexen het prima.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-05-2021 17:51 #1041274 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic B14 carburateur perikelen en oplossingen
Absoluut, beter dan die webers :yesyes:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
27-06-2021 10:38 #1041371 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic B14 carburateur perikelen en oplossingen
Hallo,

Indrukwekkende inzet in deze materie, Lof!!

Heb je inmiddels langtijdervaringen ten aanzien van de vacuumlek-miserabelemotorloop met enkel de 4 Viton plaatpakkingen in een 14.4S motor met 32DIR109 carburateur?

Dank voor je reactie.
rustybuster

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-06-2021 13:53 #1041372 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic B14 carburateur perikelen en oplossingen
Je bedoeld de eerdere versie met die witte flens?
Daar werd op den duur de pakking er tussenuit geknepen en het kunstof vervormde teveel waardoor het probleem terugkwam.

Moet zeggen dat ik nu een gevalletje heb met de nieuwe versie die hierbij ook niet lekker loopt. Heb nu 3 auto's rijden waar het wel op werkt.
Gister nog een andere ervan voorzien maar die lijkt het er niet lekker op te doen.

Dus ga nog een kleine aanpassing maken. Het lijkt erop dat de o-ring aan de onderzijde net iets te diep ligt waardoor deze niet goed wordt aangedrukt op het spruitstuk.
Het blijven ontzettend gevoelige carburateurs. Het kleinste beetje valse lucht zorgt al voor een hoop gesodemieter. Werkelijk niet te geloven.

Voor nu ben ik nog steeds bezig met het doorontwikkelen en kan er nog geen 100% op geven dat het veiloos werkt.
Ik bied ze dan ook nu nog niet (officieel) aan.

En wil eerst nog een gesloten testopstelling maken met een losse vacuüm pomp erop om te kijken of het ook daadwerkelijk dicht is en het vacuüm behouden blijft.
Zo weet ik namelijk wel 100% zeker dat het niet aan mijn constructie kan liggen.

Daarvoor moet ik eerst een spruitstuk dichtlassen en de voet van een carburateur eraf slijpen en dichtmaken o.i.d., al met al zit er nog wel even werk in.



Voor nu raad ik aan om de onderste isolatie flens weg te laten en de voorverwarming met één pakking zo op het spruitstuk te monteren.
Tussen de voorverwarming en de carburateur zou ik de flens wel laten zitten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
27-06-2021 14:59 #1041373 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic B14 carburateur perikelen en oplossingen
Is het geen idee, de hele voorwarmplaat en de originele isolatieflens weg te laten, en in plaats daarvan een veel dikkere isolatieplaat te maken?
Ik meen dat ik in jouw verhaal een dikke witte PEEK plaat afgebeeld zag, maar misschien heb ik het nog niet goed begrepen.
De vraag vooraf is of die voorwarmplaat absoluut nodig is om een rijdbare auto te hebben. Voor de koude start in de winter kan het nauwelijks meespelen want in die situatie is het koelwater koud en is er niet meteen voorverwarming (van de carburateur).
Als die voorwarmplaat niet of nauwelijks voordelen heeft, maar wel nadelen (extra flensnaden) zou ik zeggen 'weg ermee'. (wel de twee waterslangetjes met een pijpje verbinden).
De nieuw te maken isolatieflens kan dan duidelijk dikker worden (misschien nog wel dikker wanneer de carburateur ietsje hoger mag komen): dikker is beter isolerend zou ik zeggen.
Ik vermoed (uit ervaringen bij mijn auto) dat het basisprobleem de hitte is die de carburateurvoet krom doet trekken.
Casus: eergisteren had ik de carbvoetbouten aangedraaid (alle vier, Nyloc moeren); de vlotterkamerdeksel zat gewoon en goed vast (5 bouten).
Gisteren de auto gebruikt voor korte afstandsritjes: na de start: prima lopen, geen bokken of rukken. Aan het eind van de middag was het bokken er al weer (rijden in de 30 km. zones in mijn wijk gaat dan enkel soepel met half uitgetrokken choke).

Ben benieuwd naar jouw opinie hierover.

rustybuster

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets