Slecht lopen + Suizende koppeling 340 CVT
- V300 register
- Verbannen
-
Steven340;252661 schreef : Klopt Bart, heb één van jouw carbs. hier liggen.
Die ga ik zeker nog reinigen voor je.
Dat had je nog tegoed.
Dat komt goed Steven. Nogmaals dank dat je dat voor me wilt doen.
Goed te weten dat ik een 104 ook kan gebruiken.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Afgelopen week heeft GC me geholpen met de carburateurproblemen. Hierbij vastgesteld dat het probleem (zo goed als zeker) valse lucht is. Daarbij is de CO-schroef van mijn 109 ook mede de boosdoener geweest van het slechte lopen.
Na monteren van de 104 liep de motor meteen een stuk beter. CO-schroef stond op normale waardes. Helaas hadden we geen complete set verse pakkingen dus trok hij nog steeds een beetje valse lucht.
De 104 van GC heb ik tijdelijke in bruikleen gekregen om het geheel lopend te krijgen. Ik heb de revisiedelen van mijn 109 ondertussen op de 104 gezet. Komende donderdag komen de nieuwe pakkingen binnen waarmee ik hoop de auto in ieder geval weer rijdend te krijgen.
GC heeft me aangeraden op zoek te gaan naar een andere 109 (inclusief spruitstuk).
Ik ben erg blij met de hulp van GC. Samen zie je meer dan alleen en ik vond het ook erg gezellig. Op aanraden van GC heb ik besloten lid te worden van de 300 club om op hiermee bij te dragen aan het voortbestaan van de (kennis over de) 340 en 360.
Wordt vervolgd.
- V300 register
- Verbannen
-
Cas340;252736 schreef : Samen zie je meer dan alleen en ik vond het ook erg gezellig. Op aanraden van GC heb ik besloten lid te worden van de 300 club om op hiermee bij te dragen aan het voortbestaan van de (kennis over de) 340 en 360.
Ik vond het ook erg gezellig, en het mooiste is natuurlijk dat we het probleem hebben gevonden.
En alvast welkom bij de club natuurlijk :V300:
- V300 register
- Verbannen
-
Update over de vorderingen:
Afgelopen week ben ik met de 104 van GC aan de slag gegaan. De nieuwe onderdelen van mijn 109 overgezet op de 104 en de choke en vlotterontluchting afgesteld. Na monteren bleek dat het inlaatspruitstuk nog valse lucht trok. Ik heb het zekere voor het onzekere genomen en het hele spruitstuk eraf gehaald en alle pakkingen nogmaals vervangen. Tapeinden van de inlaat/uitlaat opnieuw geborgd en spruitstuk met een nieuwe pakking gemonteerd. Bij het monteren van de carb heb ik tussen alle pakkingen wat vloeibare pakking gebruikt om het zeker dicht te krijgen. Nylon borgmoeren vervangen door geheel metalen borgmoer om ervoor te zorgen dat alles ook vast blijft zitten. Normaal zet ik alles vast op gevoel maar deze keer momentsleutel gebruikt om spruitstuk op 23nm en carb op 17nm te zetten.
Heb nu eindelijk een netjes draaiende motor! De auto rijdt prima en zelfs beter dan oorspronkelijk met mijn 109. Ik heb het idee dat de motor wat minder toeren maakt bij dezelfde snelheid. Nog niet perfect, hij wil wel eens afslaan bij het in de versnelling zetten maar daar kan ik voor nu wel mee leven.
Achteraf blijkt dat een combinatie van beschadigde (draad van de) CO-schroef en valse lucht via het spruitstuk het probleem is geweest. Ik denk dat ik alles wel zo'n 10 keer los en vast heb gehad en dat het overhaast, of te vast, terug monteren de problemen alleen maar erger heeft gemaakt.
Met een goed werkende 104 is het uiteindelijke gelukt! Net op tijd trouwens want het zwangerschapsverlof van mijn vrouw is ondertussen begonnen

Hartelijk dank aan iedereen die met me heeft willen meedenken! De aanvraag voor mijn lidmaatschap van de 300 club loopt dus wellicht tot ziens bij een van de aankomende evenementen.
Groet Cas
- V300 register
- Verbannen
-
Dat afslaan als je hem in de versnelling zet zou misschien nog kunnen komen doordat je bij het indrukken van de knop op de pook een blaasbalg activeert die op het motorvacuüm werkt, dit veroorzaakt een klein hikje. Als het stationair toerental of het co net wat te laag staat afgesteld dan willen ze daar ook nog wel eens op afslaan bij het bedienen van de pook.
- V300 register
- Verbannen
-
The story continues..
Zo'n 150 km gereden de afgelopen dagen en er zijn weer problemen. Nu niet met valse lucht maar inhouden en bokken tussen 25% en 50% gas.
Valse lucht gechecked met remreiniger, dat durf ik uit te sluiten.
Vreemd:
1. Motor blijft lopen met CO schroef helemaal dicht.
2. Motor blijft lopen als de stationairsproeier niet aangesloten is (ook bij mijn reserve sproeier).
3. De bougies zijn heel licht, alsof de motor te arm draait.
Misschien is de werking van de 104 toch niet optimaal. Ik krijg het geheel ook niet goed afgesteld, toerental blijft een beetje schommelen en reactie op de rem blijft aanzienlijk.
Misschien toch de beste optie om een goede 109 op te sporen en die erop te zetten. Wat denken jullie?
- Steven340
-
- Nieuw lid
-
Een 104 moet het gewoon prima kunnen doen.
- V300 register
- Verbannen
-
Een korte update:
Zoon ondertussen geboren, auto geschorst en verplaatst naar een opslag. Ik heb een 360 injectie gekocht (van Volvofiel) als vervanging van de 340. Ik verwacht over een maand of 6 weer wat meer tijd te hebben en dan pak ik dit project weer op.
Tot zover iedereen hartelijk dank voor het meedenken!
Groet Cas
- V300 register
- Verbannen
-
- V300 register
- Verbannen
-