olie
- V300 register
- Verbannen
-
Motor 1400 benzine.
Verdurmen DANNY.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Erick Janssen (GAST)
- Nieuw lid
-
SanderAchterhoek;233325 schreef : 10W40 Halfsynthetisch
gewone mineralen olie is goed genoeg voor onze "bolides"
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minerale olie is in principe goed genoeg, halfsyntheet net ff iets beter, en volsyntheet een beetje overbodige luxe.
Vergelijk het met rum; met Bacardi kun je een prima feestje houden, Havana Club is ook puur vrij goed te drinken, en als je ?cht wat lekkers wilt moet je Brugal hebben, maar dat is duur en het verschil proef je toch niet in je Mohito

Waar je wel rekening mee moet houden is dat het niet echt goed is om te switchen tussen verschillende soorten olie. Opwaarderen naar een betere olie (meer synthetisch) schijnt niet zo'n probleem te zijn, alleen moet je de eerste keer nadat je bent overgestapt je olie na 1000km of zo verversen omdat er vuiligheid los kan weken. Downgraden in olie moet je nooit doen (van synthetisch naar mineraal), want daar zijn genoeg horrorverhalen over te vinden.
Belangrijk is wel dat je de getalletjes in de gaten houdt. 10W40 is gewoon prima in nederland, gooi je er bijvoorbeeld 20W50 in dan zal je olie te dik zijn en misschien niet goed circuleren in de kleine kanaaltjes.
Hele dunne olie als 5W20 is echter ook weer niet goed omdat de oliefilm die deze olie op de verschillende onderdelen van de motor achterlaat te dun is. De toleranties van ruimte tussen de onderdelen zijn daar niet op gemaakt. Heel grof en overdreven gezegd zul je dan eerder last hebben van bijvoorbeeld kantelende zuigers.
Ook kan het zijn dat als je olie veel te dun of veel te dik is, deze niet goed wordt rondgepompt omdat de oliepomp niet op deze viscositeit gemaakt is.
Uiteraard zal dunne olie eerder weglekken, maar dat is natuurlijk niet de grootste zorg...
Conclusie: 10W40 semi-synthetisch (halfsyntheet) zal dus de veiligste keuze zijn voor onze Volvo's.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Hoe lager de viscositeit hoe minder 'drag' de olie geeft, dus het is altijd een beetje een compromis tussen levensduur en verbruik.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Steven340
-
- Nieuw lid
-
- Berichten: 18
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Steven340;233341 schreef : Nou heeft de garage er bij mij ooit 5W40 in gedaan. Toch maar verversen naar 10W40?
Nee, dat is niet echt nodig. Het eerste getal geeft de dikte aan bij koude motor, het 2e getal bij warme motor. 5W40 zal bij koude motor dus iets dunner zijn dan 10W40, iets wat met onze auto's in ons klimaat niet echt nodig is, maar ook eigenlijk geen kwaad zal kunnen.
In Zweden (of ergens anders waar een kouder klimaat heerst), zou 5W40 wel eens de standaard kunnen zijn.
Overigens heb je in het instructieboekje ook een overzicht van welke olie je moet gebruiken bij welke temperaturen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.