olie

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-11-2014 10:40 #951909 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic olie
dat eerste cijfer maakt niet zo gek veel uit; die geeft de viscositeit aan bij koude temperaturen. In de winter is bij een koude start 15W40 dus veel stroperiger dan 5W40. Waarschijnlijk zul je er niet veel van merken, hooguit op de lange termijn dat het wat slijtage scheelt. Bij moderne auto's is het een heel ander verhaal omdat je dan met hydraulische klepstoters zit, om maar eens een voorbeeld te noemen.

Het tweede cijfer is belangrijker; dat is de viscositeit op bedrijfstemperatuur. Als de motor eenmaal op temperatuur is, is er dus weinig verschil meer tussen 5W40 en 15W40.

Zelf gebruik ik overigens al sinds jaar en dag 15W40 minerale olie, omdat ik tot de categorie behoor die gelooft dat dat beter is voor de oude keerringen. Eventueel zou 10W40 half-synthetisch ook nog kunnen maar 5W40 volsyntheet is voor mij geen optie.

Edit: Bart was me net voor. Ik moet sneller leren typen :D

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
15-11-2014 10:43 #951910 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic olie

volvofiel;233343 schreef : Edit: Bart was me net voor. Ik moet sneller leren typen :D

Een dubbele onafhankelijke controle is altijd goed Joost, dan klopt het zeker :D

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
15-11-2014 18:04 #951918 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic olie
Even een paar dingen over motorolie:
- Mengen van verschillende soorten olie is absoluut geen probleem. En dan praat ik over motorolie, niet over andere soorten. Alle soorten motorolie zijn gemaakt van basisoli?n die met elkaar mengbaar zijn. Dat moet ook, omdat het anders in een of ander ver warm land waar de fles olie die je bij een tankstation koopt onleesbaar is het anders erg moeilijk zou zijn om een bijvullitertje te kopen.
De olie zal de gemiddelde eigenschappen van de 2 soorten aannemen. Waarschijnlijk meer richting de slechtste kwaliteit dan de beste, omdat de additives in de olie hun werk niet goed meer kunnen doen en dus de "betere" olie minder tot zijn recht komt.
Echter gaat het niet vlokken, verbranden, of wat er nog meer ooit geroepen wordt.

- Het lage getal is niet de viscositeit bij koude temperaturen, maar een normering (af te lezen in de relevante tabel van het SAE) waaraan de olie minimaal qua viscositeit moet voldoen om dat getal te mogen dragen bij de voorgeschreven buitentemperatuur (-25 bij een 10W). Hoe dik de olie werkelijk is hangt af van de viscositeitsindex van dat type olie, een 5W kan bij -15 best even dik zijn als een 10W of zelfs een 15W. Het getal achter de W geeft ook een viscositeit afgelezen uit een tabel aan bij 100 graden, maar is in principe leidend. In een V300 is een W30, W40 of W50 voorgeschreven door de fabriek, waarbij de W40 het grootste temperatuurbereik heeft. Een W30 kan in Nederland prima, een W50 is in de winter niet meer aan te raden.

Een heel moeilijk verhaal om aan te geven dat het getal voor de W eigenlijk helemaal niks zegt, omdat je in de winter bij -10 geen idee hebt hoe dik de olie eigenlijk zal zijn. Daarvoor moet je temperatuurgrafieken bij de fabrikant opvragen en wie doet dat eigenlijk? :humor:

- De stelregel voor het gebruik van viscositeiten is dat dikker (in het redelijke) geen probleem is, dunner is gevaarlijker. Omdat bij dunnere olie zoals eerder genoemd de constructie van de motor veel belangrijker wordt (smeerfilm opbouwen). Bij dikkere olie zal er gewoon vermogensvermindering/meer verbruik zijn omdat de motor veel harder moet werken om alles rond te pompen. Geen 0W20 in een V300 gooien dus.

Olie is best een ingewikkeld verhaal maar voor gewone motorolie, en zeker voor oudere auto's, geldt dat je een redelijke viscositeit (vaak gewoon 10W40, 15W40 of 20W50) kunt pakken en gewoon op tijd moet verversen omdat de goedkopere oliesoorten vaak vlug "uitgewerkt" zijn wat additives betreft. En een oudere motor heeft veel meer last van brandstofverdunning en verbrandingsgassen in de olie omdat de toleranties nou eenmaal wat groter zijn (enerzijds door de productie en anderzijds door slijtage) waardoor de olie veel sneller verslijt. Of die olie dan mineraal, semi-synthetisch of synthetisch is maakt allemaal niet zo veel uit. Belangrijk is wel dat de olie uit een degelijke fabriek komt, omdat je anders nooit weet wat de minimale kwaliteit is. En van een API of ACEA klassering op de fles is bijna niet na te checken of het echt is. Best gewoon je olie van Shell, Total, Mobil, Castrol, Petronas etc. kopen. Dan weet je in ieder geval zeker dat er een minimale kwaliteit aanwezig is.

Bij transmissies en industri?le oli?n is het allemaal veel belangrijker om de juiste specificaties en basisoli?n te kiezen.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC