Nieuw schroefdraad tappen in Weber 32DIR109

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-08-2014 16:27 #633409 door V300 register
Nieuw schroefdraad tappen in Weber 32DIR109 is gemaakt door V300 register
Sinds enkele dagen is mijn motor steeds meer gaan schokken bij stationairloop. Vandaag even het luchtfilterhuis verwijderd en gekeken naar de aansluiting van de carburateur (weber 32DIR109 op 1.4.4E blokje). Met remmenreiniger de verschillende vlakken gecontroleerd. Niet lang geleden is de spruitstukpakking al vervangen, en deze lekt dan ook nauwelijks. De voetpakking van de carb lijkt ook weinig te reageren. Het bovendeel lekt echter enorm. Bij wat spary loopt de motor plotseling enorm veel rustiger. Het verschil is groot. Twee van de drie bouten, maarmee het bovendeel van de carb vast zit, zitten los en draaien door. Eentje kun je er zelfs gewoon uittrekken!

Nu heb ik zojuist bij Dafhobby twee nieuwe pakkingen besteld. Echter is nu de vraag hoe ik het beste de bouten opnieuw vast krijg? Kan ik de gaten opboren en opnieuw tappen (maatje groter) of zijn er andere oplossingen die sneller en makkelijker werken? Het lijkt me een beetje een standaardprobleem, dus er is vast wel wat ervaring op dit forum aangaande dit proleem.

Een revisie is ook nog een optie, maar ik zit nu even krap ivm WW, dus ik wil eerst dit probleem oplossen en daarna later op mijn gemak eens de hele carb uit elkaar halen en reinigen. Gezien het feit dat de hele bovenkant los blijkt te zitten, denk ik hier al heel veel mee te winnen als dit weer netjes vast zit met een verse pakking ertussen.

alvast bedankt.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-08-2014 17:52 #950159 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Nieuw schroefdraad tappen in Weber 32DIR109
Wil ik ook wel weten... :y:

• Steven340
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-08-2014 17:57 #950160 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Nieuw schroefdraad tappen in Weber 32DIR109
Helicoil? (of hoe je het ook spel)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-08-2014 18:17 #950161 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Nieuw schroefdraad tappen in Weber 32DIR109
(borg)moertjes er onder?

• Erick Janssen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-08-2014 22:13 #950168 door Erick Janssen (GAST)
Beantwoord door Erick Janssen (GAST) in topic Nieuw schroefdraad tappen in Weber 32DIR109
Als het de schroeven aan de bovenkant van de carb zijn kun je schroeven gebruiken die 5 mm langer zijn, er zit nog wat schroefdraad die goed is.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-08-2014 22:16 #950169 door V300 register

General Custom;231494 schreef : (borg)moertjes er onder?

Is het iets wat je kunt doorboren dan? Is je carburateur vervolgens dan niet lek?

Het gaat om de drie boutjes (platte schroevendraaier). M4 dacht ik.

Er wordt op internet verwezen naar helicoils. Maar dan moet je de zaak sowieso een metrische maat opboren. De vraag is of hier voldoende vlees voor is. Daarbij kost een pakketje met tapje, boortje en helicoils ?45,-. Als het alleen met een goed tapje van %20,- ook kan, dan is dat een voordeligere keus voor mij op het moment.

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-08-2014 22:28 #950170 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Nieuw schroefdraad tappen in Weber 32DIR109
nee, de boutjes van het vlotterdeksel kun je niet doorboren. makkelijkste optie nu is inderdaad 5mm langere boutjes nemen, als die tzt ook doldraaien dan ga je naar M5 Helicoils (originele boutjes zijn ook M5), voor een helicoil is genoeg vlees maar zet ze er ajb wel met degelijk gereedschap in (bij voorkeur boren met een kolomboormachine ivm haaks op carburateur boren)

de 3 tapeinden van het luchtfilterhuis kun je overigens wel eenvoudig upgraden van M5 naar M6

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-08-2014 23:01 #950172 door V300 register
Ok, ik begrijp hier uit dat de draad in de carb nog dieper doorloopt dan de standaard bouten lang zijn? Met 5mm langere bouten heb ik kans op nog wat vers draad onderin begrijp ik.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-08-2014 23:41 #950175 door V300 register
en om later dit gezeur te voorkomen de tip toepassen zoals in de laatste volvoice staat.. extra steuntje eraan maken.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-08-2014 08:19 #950179 door V300 register

Wouter;231509 schreef : en om later dit gezeur te voorkomen de tip toepassen zoals in de laatste volvoice staat.. extra steuntje eraan maken.

Haha, grappig dat je dit zegt. Heb toevallig gistermiddag, om precies die reden, van een 45mm brede strip aluminium een steuntje gebogen! :D

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC