B14.3E '83 met contactpunten staat te schudden stationair

  • 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-11-2013 18:52 #939679 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic B14.3E '83 met contactpunten staat te schudden stationair

Steven340;223100 schreef : Edit: Op de website van Dafhobby staat niet wat voor contacten de verdeler kap heeft. Weet niet of iemand die eerder daar besteld heeft? Zal anders eens navragen.


meestal zijn de exemplaren met de messing contacten rood/oranje van kleur en die met de alu contacten zwart

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-11-2013 22:34 #939696 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic B14.3E '83 met contactpunten staat te schudden stationair
Ik heb nooit problemen gehad met die alu contacten. Ik laat ze er zo 20.000+ km in zitten.

Maar, als mijn auto slechter gaat lopen, ligt het wel bijna altijd aan de verdeelkap/rotor.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-11-2013 23:03 #939700 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic B14.3E '83 met contactpunten staat te schudden stationair
het punt is dat aluminium bij buitenlucht al oxideert, elke keer dat er een vonk langs 1 van de 4 contactjes gaat cre?er je een stuke blank aluminium dat makkelijk kan corroderen. er komt dan een oxidelaag op het materiaal en dat geeft op een gegeven moment een dusdanige weerstand dat je spanningsverlies krijgt en dus een veel minder krachtige vonk.

van nature is koper hier uiteraard ook gevoelig voor, maar wel in mindere mate vandaar dat we die ook liever verkiezen. het grootste probleem is het vocht wat bij de B14's relatief makkelijk onder de kap kan komen, soms ook zelfs langs de hulzen van de bougiekabels zodat de buitenkant van de contacten ook oxideert.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Steven340
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-11-2013 08:47 #939705 door Steven340
Nou ja zeg, had vanochtend toch wat raars. Ik denk ik waag het erop en ben met de 340 naar m'n school gereden. Bij koude motor had ik de choke half uit en liep verder na mijn idee prima.

De motor was op temperatuur dus de choke helemaal in. Toen begon de auto weer als een gek te bokken en bij elk stoplicht viel de motor uit.

Een keer kreeg ik hem bijna niet meer aan. En stond ik een minuut lang voor het stoplicht de auto proberen te starten.

Met de choke half uit verder gereden, dat ging opzicht prima. En bijna bij m'n school aangekomen bokte de auto totaal niet meer. Dus de choke weer helemaal in en liep keurig stationair. Niets meer op aan te merken.

Kortom het probleem heeft zichzelf opgelost. Uiteraard ga ik de verdelerkap en alles wel vervangen.

Ik blijf dan toch denken dat het de onsteking is. Maar als iemand anders nog suggesties heeft wat het anders kan zijn hoor ik dat graag.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-11-2013 14:05 #939711 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic B14.3E '83 met contactpunten staat te schudden stationair
stationairsproeier

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Steven340
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-11-2013 17:25 #939716 door Steven340

volvofiel;223139 schreef : stationairsproeier


Dat heb ik even uitgezocht en dat was inderdaad de oorzaak.
Tijdens draaiende motor de stekker losgekoppeld gas gegeven heel klein stukje gereden en was precies zoals het probleem was.

Hij maaktje erg slecht kontakt, en was erg vuil. Kontaktje + de stekker schoongemaakt probleem opgelost!

Aangezien de kontakten in de verdeelkap ook aardig ingesleten waren vond ik dat nog niet zo erg om ook te vervangen.


Nog een vraagje, welke B14 motoren hebben een weber carb. en welke een solex?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-11-2013 20:11 #939725 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic B14.3E '83 met contactpunten staat te schudden stationair
Solex: B14.3 (en B14.3E)
Weber: de rest

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-11-2013 21:35 #939727 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic B14.3E '83 met contactpunten staat te schudden stationair

Niels;223154 schreef : Solex: B14.3E
Weber: de rest (inclusief B14.3S)

fixed that for you :humor:

edit; overigens is de solex er wel in 2 versies, die flink verschillen. 1 is voor puntjes ontsteking de andere voor renix.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-11-2013 23:23 #939728 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic B14.3E '83 met contactpunten staat te schudden stationair
Danku ;)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD