B14.3E '83 met contactpunten staat te schudden stationair
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
17-08-2013 16:21 #632828
door V300 register
B14.3E '83 met contactpunten staat te schudden stationair is gemaakt door V300 register
De laatste tijd valt mij op dat mijn volvo 340 niet meer zo lekker loopt stationair... de motor loopt wat onregelmatig en staat iets te schudden.
Heb vandaag eea vervangen:
- nieuwe bougies
- nieuwe bougiekabels
- nieuwe contactpunten en de contacthoek op 57gr. ingesteld
Dit alles heeft weinig tot niets geholpen mbt het schudden.
Wat kan er mogelijk defekt zijn wat ik over het hoofd heb gezien?
De auto rijdt verder prima, trekt lekker vlot op, enfin, allemaal prima.
mvg,
anthony
Heb vandaag eea vervangen:
- nieuwe bougies
- nieuwe bougiekabels
- nieuwe contactpunten en de contacthoek op 57gr. ingesteld
Dit alles heeft weinig tot niets geholpen mbt het schudden.
Wat kan er mogelijk defekt zijn wat ik over het hoofd heb gezien?
De auto rijdt verder prima, trekt lekker vlot op, enfin, allemaal prima.
mvg,
anthony
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-08-2013 17:19 #934506
door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic B14.3E '83 met contactpunten staat te schudden stationair
zijn de rotor en verdelerkap nog goed? kleppen gesteld?
zoja; dan zou ik denken aan een vacu?mlekkage of eventueel iets bij de carburateur dat niet helemaal lekker werkt; de vlotterkamerontluchting bijvoorbeeld (is met een mechanisch hefboompje+afstelling bij een B14.3E Solex)
zoja; dan zou ik denken aan een vacu?mlekkage of eventueel iets bij de carburateur dat niet helemaal lekker werkt; de vlotterkamerontluchting bijvoorbeeld (is met een mechanisch hefboompje+afstelling bij een B14.3E Solex)
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
17-08-2013 19:02 #934511
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic B14.3E '83 met contactpunten staat te schudden stationair
Euh, mijn rotor en verdelerkap zitten er alweer bijna 5jaar in...zo'n 12000km in mijn geval.
Ik denk dat ik dat eerst maareens ga vervangen, zoveel zal zo'n rotor en verdelerkap niet gaan kosten, toch?
hopelijk is het probleem dan weer opgelost.
Ik denk dat ik dat eerst maareens ga vervangen, zoveel zal zo'n rotor en verdelerkap niet gaan kosten, toch?
hopelijk is het probleem dan weer opgelost.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
17-08-2013 19:41 #934514
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic B14.3E '83 met contactpunten staat te schudden stationair
Rond de 3 tientjes dacht ik.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
17-08-2013 20:29 #934521
door V300 register
Op het internet heb ik (totaal) voor beide onderdelen al bedragen gezien van 12.50, komt nog wel 2.95euro verzendkosten bij....maar dit is natuurlijk zeer goedkoop.
ik kan helaas de site niet exact noemen maar in het nederlands gezegd heet de site "meneer auto" .nl
ik kan helaas de site niet exact noemen maar in het nederlands gezegd heet de site "meneer auto" .nl
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
17-08-2013 20:56 #934524
door V300 register
?30 was voor de 1.7 dan denk ik...
Let wel op dat je de goede neemt, oudere 1.4-tjes hebben met klembevestiging, en nieuwere types met schroefbevestiging. Ook bestaan er 2 diameters voor de rotoras.
Ook moet je op de kwaliteit letten. Er is vaak veel immitatie-troep in de handel wat wel werkt maar (pas)problemen kan veroorzaken.
Let wel op dat je de goede neemt, oudere 1.4-tjes hebben met klembevestiging, en nieuwere types met schroefbevestiging. Ook bestaan er 2 diameters voor de rotoras.
Ook moet je op de kwaliteit letten. Er is vaak veel immitatie-troep in de handel wat wel werkt maar (pas)problemen kan veroorzaken.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
17-08-2013 21:06 #934525
door V300 register
dankje voor de tips. ik heb nu inderdaad de klembevestiging en die hadden "ze" er ook bij staan.ik moest mijn type motor selecteren, in mijn geval 64pk(47kw), 1400cc en de lijst verscheen in beeld.
ik neem je tips mee in ieder geval.
ik neem je tips mee in ieder geval.
- Steven340
-
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-11-2013 17:02 #939670
door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic B14.3E '83 met contactpunten staat te schudden stationair
Mijn 340 met een B14.4E loopt in eens ook niet zo lekker stationair.
Nou zag ik dat de contactpunten in de verdeler kap aardig ingesleten waren. Dus daar ga ik zoiezo een nieuwe voor bestellen + de rotor. Verder wil ik meteen de bougiekabels ook vervangen en op dafhobby gekeken. Die heeft ze wel maar er staat bij dat deze voor een renix ontsteking bedoeld zijn.
Wat is renix en zitten er nog veel verschillen in de ontstekingen van de B14's?
Heb op het motorisch gebied nog niet zo heel veel verstand.
Nou zag ik dat de contactpunten in de verdeler kap aardig ingesleten waren. Dus daar ga ik zoiezo een nieuwe voor bestellen + de rotor. Verder wil ik meteen de bougiekabels ook vervangen en op dafhobby gekeken. Die heeft ze wel maar er staat bij dat deze voor een renix ontsteking bedoeld zijn.
Wat is renix en zitten er nog veel verschillen in de ontstekingen van de B14's?
Heb op het motorisch gebied nog niet zo heel veel verstand.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-11-2013 17:05 #939671
door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic B14.3E '83 met contactpunten staat te schudden stationair
je hebt een contactpuntontsteking (zie mijn how-to topic) en elektronische ontsteking (met BDP-sensor e.d.).
Vanaf modeljaar 1984 hebben alle 300's elektronische ontsteking. Dat is de Renix. Je kunt die kabels dus rustig bestellen.
Wat ik zelf altijd tegelijkertijd vervang; bougies, rotor, verdelerkap. Elke 10.000 km. Bougiekabels gaan veel langer mee.
Edit: let trouwens op dat je de rotor en verdelerkap met de messing contacten (koperkleurig) neemt en NIET de aluminium contacten (zilverkleurig). Voor de juiste bougies => zie topic over bougies (overzicht per motortype).
Vanaf modeljaar 1984 hebben alle 300's elektronische ontsteking. Dat is de Renix. Je kunt die kabels dus rustig bestellen.
Wat ik zelf altijd tegelijkertijd vervang; bougies, rotor, verdelerkap. Elke 10.000 km. Bougiekabels gaan veel langer mee.
Edit: let trouwens op dat je de rotor en verdelerkap met de messing contacten (koperkleurig) neemt en NIET de aluminium contacten (zilverkleurig). Voor de juiste bougies => zie topic over bougies (overzicht per motortype).
- Steven340
-
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-11-2013 17:13 #939673
door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic B14.3E '83 met contactpunten staat te schudden stationair
De bougie kabels die er bij mij inzitten lijken al erg oud. Heb ook geen idee hoelang ze erin zitten.
De auto heeft een halfjaar geleden een grote beurd gehad waarbij de bougies zijn vervangen. Dus dat geloof ik allemaal wel. Reed gisteren weg bij m'n werk vanuit Amsterdam naar Heiloo niets aan de hand. Rij net de straat in en toen begon hij ineens te bokken en liep ongeveer 500 toeren stationair. Sloeg net niet af. Motor schudde ook aardig en liep erg onregelmatig.
Dus kwam meteen met de gedachte dat hij op 3 cilinders liep.
Verder heeft de auto ongeveer 92000 op de klok staan.
Edit: Op de website van Dafhobby staat niet wat voor contacten de verdeler kap heeft. Weet niet of iemand die eerder daar besteld heeft? Zal anders eens navragen.
De auto heeft een halfjaar geleden een grote beurd gehad waarbij de bougies zijn vervangen. Dus dat geloof ik allemaal wel. Reed gisteren weg bij m'n werk vanuit Amsterdam naar Heiloo niets aan de hand. Rij net de straat in en toen begon hij ineens te bokken en liep ongeveer 500 toeren stationair. Sloeg net niet af. Motor schudde ook aardig en liep erg onregelmatig.
Dus kwam meteen met de gedachte dat hij op 3 cilinders liep.
Verder heeft de auto ongeveer 92000 op de klok staan.
Edit: Op de website van Dafhobby staat niet wat voor contacten de verdeler kap heeft. Weet niet of iemand die eerder daar besteld heeft? Zal anders eens navragen.
Moderators: Mark Smeets