Uitvallen bij remmen met warme motor
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
06-11-2012 21:47 #632365
door V300 register
Uitvallen bij remmen met warme motor is gemaakt door V300 register
In mijn
showroom topic
is het al eens voorbij gekomen maar dat is geen technisch gedeelte dus toch hier maar een topic.
Wanneer ik met een warme motor moet stoppen voor een verkeerslicht valt de motor uit.
Vaak laat ik de auto langzaam uitrollen, rem een beetje bij en dan gaat het over het algemeen goed.
Maar soms moet je toch op de rem omdat het op oranje/rood springt en op die momenten bij een grotere vertraging begint de motor te schudden en valt deze stil. Door de choke iets open te trekken of open te laten staan blijft het blokje wel netjes draaien.
Kan dit met een vuile of slecht afgestelde carburateur te maken hebben? Dan komt de carburateur revisie set toch direct van pas
Of kan het een andere oorzaak hebben giezien het alleen voorkomt bij remmen?
Ik heb de tabel van het technische gedeelte van de homepage er bij gepakt.
1. Stationair toerental te laag afgesteld: Stationair toerental lijkt goed gezien het alleen bij stevig afremmen voorkomt.
2. De chokeklep blijft hangen: Choke moet toegepast worden om probleem te verhelpen dus lijkt me niet van toepassing.
3. Contactpunten niet goed afgesteld: Contactpunten afstellen, niet van toepassing bij bobine (correct me if i'm wrong).
4. Motor zuigt valse lucht aan: Spraytest uitgevoerd geen merkbare veranderingen.
5. Motor krijgt te veel benzine: Hoe kan ik het vlotterniveau controleren en afstellen? Hoe kan ik het stationaire mengsel afstellen?
Het warme start probleem is overigens niet meer voorgekomen, met een klein beetje gas start ze nou warm ook erg snel en blijft netjes draaien.
Wanneer ik met een warme motor moet stoppen voor een verkeerslicht valt de motor uit.
Vaak laat ik de auto langzaam uitrollen, rem een beetje bij en dan gaat het over het algemeen goed.
Maar soms moet je toch op de rem omdat het op oranje/rood springt en op die momenten bij een grotere vertraging begint de motor te schudden en valt deze stil. Door de choke iets open te trekken of open te laten staan blijft het blokje wel netjes draaien.
Kan dit met een vuile of slecht afgestelde carburateur te maken hebben? Dan komt de carburateur revisie set toch direct van pas

Of kan het een andere oorzaak hebben giezien het alleen voorkomt bij remmen?
Ik heb de tabel van het technische gedeelte van de homepage er bij gepakt.
1. Stationair toerental te laag afgesteld: Stationair toerental lijkt goed gezien het alleen bij stevig afremmen voorkomt.
2. De chokeklep blijft hangen: Choke moet toegepast worden om probleem te verhelpen dus lijkt me niet van toepassing.
3. Contactpunten niet goed afgesteld: Contactpunten afstellen, niet van toepassing bij bobine (correct me if i'm wrong).
4. Motor zuigt valse lucht aan: Spraytest uitgevoerd geen merkbare veranderingen.
5. Motor krijgt te veel benzine: Hoe kan ik het vlotterniveau controleren en afstellen? Hoe kan ik het stationaire mengsel afstellen?
Het warme start probleem is overigens niet meer voorgekomen, met een klein beetje gas start ze nou warm ook erg snel en blijft netjes draaien.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
06-11-2012 23:19 #917718
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Uitvallen bij remmen met warme motor
Gebeurt hetzelfde als je stilstaat en je remt flink? Ik denk het wel. Hiermee kun je iig de invloed van het remmen isoleren. Zo ja, dan kun je al iets op gehoor de carburateur afstellen, zie o.a. hier:
forum.volvo300club.nl/showthread.php?t=7...ht=invloed+rempedaal
Zo niet is het vreemd en is er een combinatie van factoren aan de hand, want de carb is zo gepositioneerd dat bij remmen juist niet zomaar benzine de venturi's instroomt (niet verzuipen dus). Dan moet ie het dus puur van het vacu?m hebben dat er nog is, als die teveel wordt be?nvloed gaat het dus mis en is de 'oplossing' de choke. Dit i.v.m. evt. verkeerde vlotterhoogte; heeft meestal invloed op stationair, constant en optrekken als ik me niet vergis
forum.volvo300club.nl/showthread.php?t=204
&
forum.volvo300club.nl/showthread.php?t=7834
- Laszlo Mogyorossy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-11-2012 00:09 #917720
door Laszlo Mogyorossy
Beantwoord door Laszlo Mogyorossy in topic Uitvallen bij remmen met warme motor
Hoewel je het niet schrijft, denk ik dat je een cvt hebt.
Dan is het de klassieke afstelfout van garage's (meestal tijdens de APK) om het CO percentage veel te laag (= 0.5%) af te stellen .
Volgens opgave van Volvo moet het tussen 1.5 en 3.0 zijn ,
mijn ervaring is dat 2.0 - 2.5 in de praktijk goed werkt .
Je kunt het zelf corrigeren, maar het schroefje is wat moeilijk te vinden,
zit in een buisje als je van links vlak over het kleppendeksel naar de carb. kijkt.
Misschien kan iemand anders er een fotooke van plaatsen .
Dan is het de klassieke afstelfout van garage's (meestal tijdens de APK) om het CO percentage veel te laag (= 0.5%) af te stellen .
Volgens opgave van Volvo moet het tussen 1.5 en 3.0 zijn ,
mijn ervaring is dat 2.0 - 2.5 in de praktijk goed werkt .
Je kunt het zelf corrigeren, maar het schroefje is wat moeilijk te vinden,
zit in een buisje als je van links vlak over het kleppendeksel naar de carb. kijkt.
Misschien kan iemand anders er een fotooke van plaatsen .
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
07-11-2012 00:52 #917721
door V300 register
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
09-11-2012 15:56 #917837
door V300 register
Het was inderdaad de afstelling van de carb.
Vanochtend even aan het draaien geweest.
Vanochtend even aan het draaien geweest.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
02-12-2012 23:31 #918728
door V300 register
Laatste afstelling een paar dagen gelden gedaan, motor schokt soms nog wel bij stationair draaien maar valt niet meer uit.
Laatste tankbeurt ook 1:11 gereden in plaats van 1:8 dus scheelt ook flink
Hopen dat dat zo blijft of nog iets beter gaat worden. 1:12 zou mooi zijn.
Twee andere gingen zijn dat die bij afremmen soms ook begint te bokken bij bijna stilstand en na remmen er soms een rammelend/schrapend geluid te horen is zodra ik stil sta.
Dit is weg wanneer ik 'm in de N zet of de knop op de pook even ingedrukt hou.
Wat kan dit zijn? niet juist/helemaal ontkoppelen? en hoe is dit op te lossen?
Laatste tankbeurt ook 1:11 gereden in plaats van 1:8 dus scheelt ook flink

Twee andere gingen zijn dat die bij afremmen soms ook begint te bokken bij bijna stilstand en na remmen er soms een rammelend/schrapend geluid te horen is zodra ik stil sta.
Dit is weg wanneer ik 'm in de N zet of de knop op de pook even ingedrukt hou.
Wat kan dit zijn? niet juist/helemaal ontkoppelen? en hoe is dit op te lossen?
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
03-12-2012 12:40 #918741
door V300 register
heb je de vlotterhoogte al gecontroleerd/nagesteld?
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
03-12-2012 21:10 #918771
door V300 register
Nee nog niet, dat wou ik gelijk met een grote carburateur schoonmaak/revisie doen. Ergens in de lente volgend jaar zodat ik rustig aan de slag kan gaan aangezien ik er nog geen ervaring mee heb.
Misschien moet ik dat maar naar voren halen..
En wat kan het rammelen bij stilstaan veroorzaken? De rammel is weg nadat de bak even in de neutraal gezet is en dan weer terug naar de drive. Ik neem aan dat dat niet met de vlotterhoogte te maken heeft.
Misschien moet ik dat maar naar voren halen..
En wat kan het rammelen bij stilstaan veroorzaken? De rammel is weg nadat de bak even in de neutraal gezet is en dan weer terug naar de drive. Ik neem aan dat dat niet met de vlotterhoogte te maken heeft.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
04-12-2012 10:26 #918794
door V300 register
Soms is het ook zoiets simpels als de uitlaat die ergens tegenaan bonkt.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
11-01-2013 17:41 #922534
door V300 register
Nog niet achter wat de rammel heeft veroorzaakt. Het lijkt ook verdwenen te zijn.
Nog wel wat problemen met de carburateur na de revisie.
Bij een warme start verzuipt de motor bijna, maar bij terugdraaien co schroef valt die uit met parkeren.
Vanmiddag even warm gereden en daarna de stationairsproeier losgetrokken. Geen verschil, kabeltje even gemeten en die geeft spanning.
Kan het dan zo zijn dat ik de carburateur met de co schroef rijk genoeg gezet heb dat de motor blijft draaien (n?t te rijk voor warme start) en de stationairsproeier kapot is?
Nog wel wat problemen met de carburateur na de revisie.
Bij een warme start verzuipt de motor bijna, maar bij terugdraaien co schroef valt die uit met parkeren.
Vanmiddag even warm gereden en daarna de stationairsproeier losgetrokken. Geen verschil, kabeltje even gemeten en die geeft spanning.
Kan het dan zo zijn dat ik de carburateur met de co schroef rijk genoeg gezet heb dat de motor blijft draaien (n?t te rijk voor warme start) en de stationairsproeier kapot is?
Moderators: Mark Smeets