Kapotte motor
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
15-11-2011 15:00 #891735
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Kapotte motor
De ANWB wilde niet nog een keer naar de motor kijken, hebben de diagnose van de monteur van zaterdagavond overgenomen. Motor stuk. Niet meer te repareren. Ik stuur jou, Anjo, nog even een berichtje.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
15-11-2011 18:56 #891740
door V300 register
Zou wel lachen zijn als Anjo de auto daar weer rijdend vandaan zou krijgen!
Ik stel voor, naast een uitgebreide koffer met handgereedschap, mee te nemen:
-setje bougies
-setje bougiekabels
-rotor
-verdeelkap
-een paar meter luchtslang van verschillende diameter
-een meter benzineslang
-slangenklemmen in verschillende diameters
-5 liter verse benzine
-nieuw luchtfilter
-1 liter 15W40 motorolie
-busje haarlak
-voetpakking carburateur
-inlaat/uitlaatspruitstukpakking
-geteste ontstekingsunit
-overige onderdelen?????
Ik stel voor, naast een uitgebreide koffer met handgereedschap, mee te nemen:
-setje bougies
-setje bougiekabels
-rotor
-verdeelkap
-een paar meter luchtslang van verschillende diameter
-een meter benzineslang
-slangenklemmen in verschillende diameters
-5 liter verse benzine
-nieuw luchtfilter
-1 liter 15W40 motorolie
-busje haarlak
-voetpakking carburateur
-inlaat/uitlaatspruitstukpakking
-geteste ontstekingsunit
-overige onderdelen?????
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
15-11-2011 23:31 #891770
door V300 register
je kunt ook vragen of je even een ANWB auto mag lenen, hoef je zelf niet al die onderdelen mee te nemen...

- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-11-2011 21:18 #892228
door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Kapotte motor
is het nog gelukt anjo?
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-11-2011 21:24 #892231
door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Kapotte motor
probleem lag waarschijnlijk aan een bevroren carburateur; de luchtinlaat stond op de koude stand en de dikke slang voor de voorverwarmer hing eigenlijk ook koude lucht aan te zuigen..
van alles gecontroleerd; slangaansluitingen, carburateur, kleppendeksel los en de tuimelaargallerij/stoterstangen gecheckt; motor met de hand rondgedraaid geen gekke dingen, ontsteking & draaien van de rotor gecontroleerd en de bougies eruitgedraaid. van cyl 4 was de isolator beschadigd en stond hij scheef; de zuiger was zichtbaar beschadigd dus er zat idd nog wat in de motor mee te rammelen; nieuwe bougie erin gedraaid en starten/lopen het ding maar wel met een harde rammel.
mijn sterke vermoeden is wel dat er dus bij het eerder diagnoseren van de motor wat in gevallen is; ik kon in de buurt van de carburateur/gaskleppen etc echter geen missende boutjes/ringetjes ontdekken.
dus; de cilinderkop moet daar zowieso af om de schade aan zuiger, kop en klepzittingen te bekijken en het stalen projectiel te verwijderen. we weten allemaal dat direct een andere motor erin schroeven sneller is:D
van alles gecontroleerd; slangaansluitingen, carburateur, kleppendeksel los en de tuimelaargallerij/stoterstangen gecheckt; motor met de hand rondgedraaid geen gekke dingen, ontsteking & draaien van de rotor gecontroleerd en de bougies eruitgedraaid. van cyl 4 was de isolator beschadigd en stond hij scheef; de zuiger was zichtbaar beschadigd dus er zat idd nog wat in de motor mee te rammelen; nieuwe bougie erin gedraaid en starten/lopen het ding maar wel met een harde rammel.
mijn sterke vermoeden is wel dat er dus bij het eerder diagnoseren van de motor wat in gevallen is; ik kon in de buurt van de carburateur/gaskleppen etc echter geen missende boutjes/ringetjes ontdekken.
dus; de cilinderkop moet daar zowieso af om de schade aan zuiger, kop en klepzittingen te bekijken en het stalen projectiel te verwijderen. we weten allemaal dat direct een andere motor erin schroeven sneller is:D
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-11-2011 21:27 #892232
door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Kapotte motor
top dat je het gevonden hebt!
wordt er ook een andere motor in gehangen of is het einde verhaal voor de auto?
wordt er ook een andere motor in gehangen of is het einde verhaal voor de auto?
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
21-11-2011 21:42 #892234
door V300 register
Kun je er met een veer met magneetje via het bougiegat in vissen?
Dan krijg je dat ringetje of moertje er misschien uit?
Dan krijg je dat ringetje of moertje er misschien uit?
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-11-2011 21:50 #892236
door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Kapotte motor
jep, maar het is wel verstandig om te controleren of er verdere schade is, als er een stalen moertje meerammelt in een omgeving die vrijwel volledig uit aluminium bestaat is het aluminium het eerste dat meegeeft.
heb ditzelfde geintje gehad bij de 2e B14.4E die in mijn oude rode 340 lag, er was toen een ringetje aan de zijkant van de zuiger vastgedrukt tegen de cilinderbus aan wat een stel dikke/diepe groeven tot gevolg had en allemaal kuilen en putten in zuiger en cilinderkop. daar krijg je nu niet echt een gunstige compressie/verbranding van en de kans op een spoedig defect is veel groter.
heb ditzelfde geintje gehad bij de 2e B14.4E die in mijn oude rode 340 lag, er was toen een ringetje aan de zijkant van de zuiger vastgedrukt tegen de cilinderbus aan wat een stel dikke/diepe groeven tot gevolg had en allemaal kuilen en putten in zuiger en cilinderkop. daar krijg je nu niet echt een gunstige compressie/verbranding van en de kans op een spoedig defect is veel groter.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
22-11-2011 12:34 #892271
door V300 register
Wat gaat er nu verder gebeuren?
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
22-11-2011 16:44 #892282
door V300 register
Dat was een erg hartverwarmend actie, dat Anjo zo doelgericht in de motor sprong en tot de bovenstaande conclusie kwam.
Er spoken nog een paar opties door mijn hoofd, het meest logische is met de auto op een autoambulance naar Erik en de motor vervangen. Maar ik heb het erg druk met andere dingen die op dit moment meer aandacht vreten. Jammer, vooral omdat de auto op een erg duister parkeerterreintje staat.
Anjo wees me er ook nog op dat het handig is om meteen de koppeling te vervangen en dat waarschijnlijk de vering aan de linkervoorkant gebroken is... Ik hou jullie op de hoogte.
Er spoken nog een paar opties door mijn hoofd, het meest logische is met de auto op een autoambulance naar Erik en de motor vervangen. Maar ik heb het erg druk met andere dingen die op dit moment meer aandacht vreten. Jammer, vooral omdat de auto op een erg duister parkeerterreintje staat.
Anjo wees me er ook nog op dat het handig is om meteen de koppeling te vervangen en dat waarschijnlijk de vering aan de linkervoorkant gebroken is... Ik hou jullie op de hoogte.
Moderators: Mark Smeets