Bougies 340 b14.4

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
20-06-2011 10:29 #877611 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Bougies 340 b14.4
Nou die van mij, zien er na 7500 km toch niet meer als niwu uit. Maar de gebruikelijke slijtage van het bruinworden enzo..

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
07-11-2011 10:02 #891047 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Bougies 340 b14.4
Ik heb van de week de bougies vervangen maar heb nu dat de motor licht pingelt bij flink het gas erop. De bougies die ik nu gebruik zijn de ZGR5B zoals hier ook genoemd in deze topic. Wat mij ook opvalt dat als ik in mijn achteruitkijkspiegel kijk er tijdens dit pingelen stofwolken uit de uitlaat komen, het pingelen wordt daarna wel wat minder maar blijft licht hoorbaar. Is dit gewoon een kwestie van ff schoonblazen op de snelweg of heeft dit te maken met de bougies. Ik denk zelf dat er gewoon kool in de verbrandingsruimte zit wat het pingelen tot gevolg heeft...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
07-11-2011 10:07 #891050 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Bougies 340 b14.4
Ontstekingsvolgorde goed?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
07-11-2011 10:30 #891057 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Bougies 340 b14.4
1-3-4-2 zoals het hoort. Hij loopt verder prima. Denk omdat de ZGR5B bougies wat langer zijn dat dit gewoon de oorzaak is. Waarschijnlijk heeft deze bougie een betere of hetere verbranding tot gevolg waardoor hij gaat pingelen als er kool in de kop zit. Ik ga vandeweek wel even richting Hoorn want daar mag je 130 tot aan de afsluitdijk. Even het gas erop, kijken of het dan afneemt.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
07-11-2011 21:26 #891096 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Bougies 340 b14.4
heb je een katalysator of andere milieu systemen op de motor zitten?

zoja kan het zijn dat de C-stekker van de ontstekingsmodule geen contact maakt met massa; dan krijg je wat te vroege ontsteking.

Kijk hier in ieder geval even naar en als dit niet van toepassing is of OK blijkt te zijn, zou ik zeker eerst de tank rustig leegrijden en dan euro 98 of v-power erin doen, en DAN PAS weer meer gas geven.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
07-11-2011 22:47 #891113 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Bougies 340 b14.4
Het is een B14.4S uit 1988 maar ik heb de EGR en Pulseair jaren geleden al afgedopt. Het fenomeen heeft zich pas voor gedaan sinds dat de bougies van de week zijn vervangen. Die `C` stekker zit neem ik aan op de Renix ergens? en loopt die direct naar de massa of zit dit in een kabel verwerkt. Overigens wordt er meestal Shell Fuelsave getankt, weet niet of dat het probleem veroorzaakt maar daar loopt hij het zuinigste op.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
08-11-2011 09:33 #891134 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Bougies 340 b14.4
De draden op de C-stekker die massa moeten maken doen dat ook vrijwel direct op de carosserie.

De stekker zit inderdaad op de Renix naast de stekker waar de voeding en toerental signaal op zitten (blauwe, oranje en grijze draad)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
08-11-2011 13:02 #891161 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Bougies 340 b14.4
Maar als de EGR eraf is en je hebt g??n katalysator dan is de verlating van het ontstekingstijdstip niet meer nodig. Dan zou ik het ook niet meer weten, je zou eventueel een 'chinese water torture' met seafoam kunnen overwegen. Dat lijkt me minder link voor de motor dan pingel effecten.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
10-11-2011 22:38 #891443 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Bougies 340 b14.4
Nou, ben even lekker aan het blazen geweest en het gepingel is weg. Wist niet dat de 340 nog 170 kon halen. Toch kool in de kop geweest wat er even uit moest...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
11-11-2011 10:17 #891460 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Bougies 340 b14.4

antiekeradio;187730 schreef : Maar als de EGR eraf is en je hebt g??n katalysator dan is de verlating van het ontstekingstijdstip niet meer nodig.


Goed om te weten.

antiekeradio;187730 schreef : Je zou eventueel een 'chinese water torture' met seafoam kunnen overwegen. Dat lijkt me minder link voor de motor dan pingel effecten.


Daar had een kennis van me het laatst ook nog over, ik ben er verder maar even niet op in gegaan omdat ik dacht in de maling genomen te worden, water in m'n trouwe torretje, ik moet er niet aan denken eigenlijk.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD