Motor Type?
- V300 register
- Verbannen
-
de koelwaterslang is wel apart, de rest van de randapparatuur (ontsteking, dynamo, waterpomp) ziet eruit alsof het van de B14.3 overgezet is.
wat voor carburateur en spruitstukken zitten erop?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
antiekeradio;167655 schreef : zo te zien is het blok inderdaad een smeltkroes van diverse uitvoeringen.
de koelwaterslang is wel apart, de rest van de randapparatuur (ontsteking, dynamo, waterpomp) ziet eruit alsof het van de B14.3 overgezet is.
wat voor carburateur en spruitstukken zitten erop?
Ik weet niet wat voor carburateur erop zit en ik haal liever de pannenkoek er niet af aangezien hij nu prima werkt.
Misschien heb je iets aan deze foto's, eventueel kan ik nog wel proberen de spruitstukken er beter op te krijgen.
Hoe kan ik achterhalen van welk type de kop is en of er dus lood bij moet?
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
je ziet op deze foto:
forum.volvo300club.nl/attachment.php?att...id=2976&d=1297091419
links achter het veertje van het gasmechanisme een slangetje zitten dat afgedopt is met een bout, dit verraad dat het een B14.1 cylinderkop is en er dus loodvervanger bij de brandstof moet.
- V300 register
- Verbannen
-
Dan ga ik maar eens testen of ie goed loopt op 95 + loodvervanger.
De motor heeft denk ik al minstens 30000 km geen lood gezien. Hij heeft wel altijd z'n beurten gehad.
Is er een manier om de kleppenspeling te beoordelen zonder hem uit elkaar te halen?
- V300 register
- Verbannen
-

- V300 register
- Verbannen
-
Ik weet niet helemaal zeker of de klepzittingen van de B14.1 wel lood pers? nodig hebben om heel te blijven, maar feit is wel dat de minimale RON waarde voor de benzine voor dit type 96 was.
Een motor met klepzittingen die echt lood moeten hebben op LPG rijden is het zwaarste effect wat je kunt hebben, dan moet je ongeveer iedere 1000 km de speling terug opdraaien omdat ze anders niet meer sluiten.
- V300 register
- Verbannen
-
Ik heb in mijn dashboardkastje nog een boekje van de shell gevonden over de 'nieuwe' super plus benzine. Zie de afbeelding.
Een zwart vierkantje is zonder beperking toegestaan. Een 1) betekent raadpleeg instructieboekje of dealer.
Zo te zien heeft geen enkele 300 officieel lood nodig.
Niet elke B14.3 kan op 95 kennelijk.
- V300 register
- Verbannen
-
je ziet wel dat Euro 98 altijd OK is, dus bij geval van twijfel kun je dat tanken zonder vermogensverlies. (het later stellen van de ontsteking om een lager RON getal te kunnen gebruiken kost dus wat vermogen)
- V300 register
- Verbannen
-
- Floris Schropp
- Nieuw lid
-