Motor Type?

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
07-02-2011 10:26 #862209 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Motor Type?
zo te zien is het blok inderdaad een smeltkroes van diverse uitvoeringen.

de koelwaterslang is wel apart, de rest van de randapparatuur (ontsteking, dynamo, waterpomp) ziet eruit alsof het van de B14.3 overgezet is.

wat voor carburateur en spruitstukken zitten erop?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
07-02-2011 16:12 #862225 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Motor Type?

antiekeradio;167655 schreef : zo te zien is het blok inderdaad een smeltkroes van diverse uitvoeringen.

de koelwaterslang is wel apart, de rest van de randapparatuur (ontsteking, dynamo, waterpomp) ziet eruit alsof het van de B14.3 overgezet is.

wat voor carburateur en spruitstukken zitten erop?


Ik weet niet wat voor carburateur erop zit en ik haal liever de pannenkoek er niet af aangezien hij nu prima werkt.
Misschien heb je iets aan deze foto's, eventueel kan ik nog wel proberen de spruitstukken er beter op te krijgen.
Hoe kan ik achterhalen van welk type de kop is en of er dus lood bij moet?





Bijlagen:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-02-2011 17:06 #862237 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Motor Type?
jes, spruitstukken/carburateur is iig de solex, dus het lijkt er wel op dat het kale blok gewisseld is in het verleden.


je ziet op deze foto:
forum.volvo300club.nl/attachment.php?att...id=2976&d=1297091419

links achter het veertje van het gasmechanisme een slangetje zitten dat afgedopt is met een bout, dit verraad dat het een B14.1 cylinderkop is en er dus loodvervanger bij de brandstof moet.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
07-02-2011 17:37 #862240 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Motor Type?
Bedankt!
Dan ga ik maar eens testen of ie goed loopt op 95 + loodvervanger.
De motor heeft denk ik al minstens 30000 km geen lood gezien. Hij heeft wel altijd z'n beurten gehad.
Is er een manier om de kleppenspeling te beoordelen zonder hem uit elkaar te halen?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
07-02-2011 18:32 #862245 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Motor Type?
Tenzij je gehoor zo goed is dat je de speling tot op de honderdste millimeter nauwkeurig akoestisch kunt registreren zal toch echt het kleppendeksel eraf moeten :)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
07-02-2011 18:55 #862248 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Motor Type?
Ja, je kunt vaak wel iets zien aan de positie van de stelboutjes.

Ik weet niet helemaal zeker of de klepzittingen van de B14.1 wel lood pers? nodig hebben om heel te blijven, maar feit is wel dat de minimale RON waarde voor de benzine voor dit type 96 was.

Een motor met klepzittingen die echt lood moeten hebben op LPG rijden is het zwaarste effect wat je kunt hebben, dan moet je ongeveer iedere 1000 km de speling terug opdraaien omdat ze anders niet meer sluiten.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
07-02-2011 19:26 #862252 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Motor Type?
Octaangetal en lood

Ik heb in mijn dashboardkastje nog een boekje van de shell gevonden over de 'nieuwe' super plus benzine. Zie de afbeelding.
Een zwart vierkantje is zonder beperking toegestaan. Een 1) betekent raadpleeg instructieboekje of dealer.
Zo te zien heeft geen enkele 300 officieel lood nodig.
Niet elke B14.3 kan op 95 kennelijk.

Bijlagen:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
07-02-2011 20:11 #862258 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Motor Type?
in het ledenmenu staat nog wat aanvullende informatie over de benodigde aanpassingen aan de betreffende motortypen (gaat over verlating van het ontstekingstijdstip)

je ziet wel dat Euro 98 altijd OK is, dus bij geval van twijfel kun je dat tanken zonder vermogensverlies. (het later stellen van de ontsteking om een lager RON getal te kunnen gebruiken kost dus wat vermogen)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
07-02-2011 20:18 #862259 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Motor Type?
Ja 96 ron staat ook in mijn boekje wat van de auto is. Ik gooi er meestal 95 in zonder dat ik het idee heb dat het slechter loopt ed. Maar aangezien deze motor nog ouder is zal het verschil wellicht groter zijn. Ik dacht trouwens ook aan het onstekings tijdstip bijstellen maar ik dacht dat dat dus niet kon vanwege de renix. Maar dat heb ik dus mis...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Floris Schropp
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-02-2011 22:18 #862281 door Floris Schropp
Beantwoord door Floris Schropp in topic Motor Type?
shit, dat betekend dus dat ik geen 95 mag tanken? ('86, 14.4E)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD