stationair afsluiter krijgt geen spanning?

  • Mark Smeets
  • Moderator
  • Moderator
Meer
23-11-2010 09:44 #853421 door Mark Smeets
Beantwoord door Mark Smeets in topic stationair afsluiter krijgt geen spanning?
Nu moet het wel duidelijk zijn ;)

Bijlagen:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-11-2010 11:18 #853423 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic stationair afsluiter krijgt geen spanning?
Links bovenaan, vlak boven de lijst met topics.

v0lv0freak;161063 schreef : Nu moet het wel duidelijk zijn ;)


Nu in ieder geval... (je bijlage was voor mij net blijkbaar nog niet zichtbaar...) :D

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-11-2010 18:54 #853455 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic stationair afsluiter krijgt geen spanning?

sleutelen;161030 schreef : Zo, die doet het weer. draad 29 is blauw.
toch nog wat vragen
waar dient die fuel-cutoff eigenlijk voor, om het nadieselen te voorkomen of zo?
want dat doet ie namelijk vreselijk.
waarom zit er een electrische stationairsproeier op als die toch altijd aanstaat als je rijdt, kun je toch net zo goed een normale sproeier nemen. of staat er nu niet constant spanning op nu hij aangesloten is op draad 29 en dus alleen spanning bij stationair draaien.


heel kort gezegd, de stationairsproeier is ervoor om het brandstofmengsel door te laten om de motor stationair te laten lopen. de afsluiter hierin zorgt ervoor dat de auto niet gaat nadieselen als je de motor via het contact uit zet doordat die brandstoftoevoer dan gestopt wordt.

de stationairsproeier staat in principe altijd aan als het contact ook aan staat, maar in deel en vollast situaties wordt het stationairmengsel nieteens gebruikt doordat dit gedeelte van de brandstofaanvoer overgenomen wordt door de hoofdsproeiers; enkel bij het gas los laten komt direct het stationairmengsel er weer bij kijken. in weze is dit nutteloos, want als je gas los laat loopt hij niet direct stationair en vaak bent je aan het afremmen op de motor waarbij helemaal geen brandstof nodig is..

voor dit laatste is dus de fuel-cutoff; om een beetje brandstofbesparing te creeren. bij een 1.4 is de formule toerental boven 1800rpm en gas volledig los om de stationairsproeier uit te schakelen.

als hij nu vreselijk nadieselt is er iig niets niet ok. ik adviseer alle servicedelen af te lopen en evt hierna het mengsel afstellen en kijken hoe het dan is.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD