beoordelen carburateur
- V300 register
- Verbannen
-
Vandaag weer (veel te lang) bezig geweest om het onregelmatig lopen van mijn auto (340 DL '85 14.4 E Weber carb) te verhelpen. Vorige week zondag had ik de auto bij me en heeft Anjo er even naar gekeken. Zijn advies heb ik opgevolgd (benzineslangetjes benzinepomp vervangen en carb afstellen). Helaas wil de auto ook na deze ingrepen het stationair lopen vaak niet oppakken na een flinke dot gas gegeven te hebben. Hij valt dan helemaal terug en slaat uiteindelijk af. Soms (wanneer ik daarna opnieuw start) loopt hij wel weer goed stationair, maar heel vaak ook niet.
Eerlijk gezegd weet ik het niet meer zo goed. Ook nog met deo aan de gang geweest vandaag (om lekken op te sporen) maar de motor gaf geen krimp. Alle vacuumslangen langs gelopen en de slechte vervangen. Carb zit goed vast evenals vlotterdeksel en spruitstukken.
Een ding viel me op: bij het verwijderen van de stationair sproeier kwam alleen de solenoid eruit en geen sproeier. .., daarom maar het gat doorgeblazen.
Zo langzamerhand kom ik tot de conclusie dat de carb zelf niet goed meer is en lijkt het me goed deze te reviseren. Nu herinner ik mij gisteravond op het forum gelezen te hebben dat Anjo een keer iemand thuis is gaan helpen met zijn auto en tot de slotsom kwam dat de carb 'beyond repair' was. Dus voordat ik de mijne ga reviseren wil ik graag weten of dat de moeite waard is. Zijn er punten waarop je je carb kunt beoordelen en die er toe kunnen leiden dat je beter een 'nieuwe' kunt aanschaffen?
Hoe dan ook, ik sta open voor tips, aanwijzingen etc. alsmede voor aanbiedingen voor een andere carb.
HG Pjotr
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
met de carburateur an sich (deel en vollast) is weinig mis, enkel het stationair gebeuren is niet lekker.
je hebt het probleem iig zelf al gevonden, als de stationairsproeier enkel de solenoid is, en niet solenoid+sproeier; gaat er een pisrijk stationair-mengsel de carburateur in; wat je met pijn en moeite "af kunt stellen" zodat de auto een soort van loopt, maar verre van netjes natuurlijk.
ik heb zelf al eens meegemaakt dat de solenoid los eruit kwam, en de sproeier in de carburateur bleek te zitten, is dat niet het geval dan moet er toch echt eerst een sproeier komen voor het spul afgesteld kan worden.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Moet de carb uit elkaar om dat te beoordelen?
Waar zat die sproeier toen jij hem aantrof in die carb?
Kun je ook van buitenaf zien of er nog een sproeier inzit?
Ik heb met een draadje zitten pielen on te kijken of er nog wat uit hat gat wilde komen, maar helaas. Of kan die zo vast zitten?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
het gedeelte met het gaatje aan de zijkant en in het midden van het uiteinde kun je nog van de solenoid af trekken.
van de sproeier is gaatje aan de zijkant en in het midden van het uiteinde een kanaaltje, hier gaat in feite de brandstof voor het stationair lopen doorheen, dit kanaaltje kan afgesloten worden door de solenoid.
normaal gesproken gaat als je het contact aan zet, door de solenoid dit kanaaltje open, en zodra het contact uit gaat zet hij het kanaaltje dicht. er is op sommige 340's nog het fuel-cutoff systeem forum.volvo300club.nl/showthread.php?t=3801&highlight=cutoff geleverd, wat de solenoid nog een extra functie geeft om een klein beetje brandstofbesparing op te leveren.
ik zou eens de kanalen in de carburateur doorblazen met perslucht, vlotterdeksel eraf en de vlotterhoogte controleren en de daarna zichtbare kanalen doorblazen en kijken wat dat oplevert.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Verder: vlotterhoogte reeds gecontroleerd. Ik zag geen afwijking.
Blijft over: alles doorblazen met perslucht. Ik beschik niet over perslucht. Heb je nog een alternatief? Of gewoon even naar de garage gaan?
Is het uiteindelijk dan toch niet handiger het hele ding uit elkaar te halen en meteen te reviseren?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
alternatief voor de perslucht heb je niet snel, het werkt toch wel het beste om alle kanalen door te blazen
dat is inderdaad wel de methode, 1x goed alles schoonmaken/afstellen nieuwe pakkingen en membramen, indien niet aanwezig een extra brandstoffiltertje in de leiding tussen brandstofpomp en carburateur en je hebt er jarenlang geen omkijken meer naar ?n vaak een veel gunstiger verbruik.Pjotr;160935 schreef : Is het uiteindelijk dan toch niet handiger het hele ding uit elkaar te halen en meteen te reviseren?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Kan iemand mij vertellen of er verschil zit in de uitvoering van carburateurs voor een automaat of handgeschakelde auto. Ik zie op foto's soms aansluitingen zitten (slangetjes) die volgens mij te maken hebben met de automaat? Of is dat verschil tissen 14.4 E of S?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.