Renix Sensor plaatsing
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
23-10-2010 14:15 #851246
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Renix Sensor plaatsing
de sensor is gevoelig voor de aanwezigheid van materiaal wat magnetisme geleidt (een Hall Effect Sensor dus, zie wikipedia/google)
de ontstekingsunit is zo ingericht dat deze de positie van de krukas vrij nauwkeurig kan bepalen aan de hand van het aantal tanden wat voorbij komt en gebruikt het 'blokje' waar dus even geen wisseling van het signaal plaats vindt als referentie.
de ontstekingsunit is zo ingericht dat deze de positie van de krukas vrij nauwkeurig kan bepalen aan de hand van het aantal tanden wat voorbij komt en gebruikt het 'blokje' waar dus even geen wisseling van het signaal plaats vindt als referentie.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
23-10-2010 22:04 #851291
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Renix Sensor plaatsing
@wouter: Dat idee had ik ook al. Ik dacht dat ik 8 tanden een keer heb geteld op de sloop bij een 340...Is alweer een tijdje geleden dus weet het niet meer zeker..
Ik heb vandaag alle bedrading even netjes gemaakt en het nog even nagemeten. Alles zit goed en heb de stroboscoop erop gezet. Wat me opviel is dat de ontsteking nu stationair praktisch geen vervroeging heeft.... Ook niet goed natuurlijk, maar dat kan er in ieder geval op wijzen dat ik een nok teveel geteld heb in eerste instantie en dat deze eerder moet.
Als iemand het aantal nokken eens zou willen tellen vanan de bdp indicatie (dubbele nok) tot aan de sensor zou dat tof zijn :y:.
Ik heb hiervoor wel motormanagement geprogrammeerd maar dat was met een edis systeem en dat is allemaal wat handiger gedocumenteerd
.
Ik heb vandaag alle bedrading even netjes gemaakt en het nog even nagemeten. Alles zit goed en heb de stroboscoop erop gezet. Wat me opviel is dat de ontsteking nu stationair praktisch geen vervroeging heeft.... Ook niet goed natuurlijk, maar dat kan er in ieder geval op wijzen dat ik een nok teveel geteld heb in eerste instantie en dat deze eerder moet.
Als iemand het aantal nokken eens zou willen tellen vanan de bdp indicatie (dubbele nok) tot aan de sensor zou dat tof zijn :y:.
Ik heb hiervoor wel motormanagement geprogrammeerd maar dat was met een edis systeem en dat is allemaal wat handiger gedocumenteerd

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
23-10-2010 22:06 #851293
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Renix Sensor plaatsing
nee stationair is het goed, de curves beginnen bij het laatste ontstekingstijdstip, en dat is ongeveer het tijdstip bij stationair toerental.
het vacuum komt er bij renix units pas in als je enig gas geeft, de boring van het kanaaltje van die vacuum aansluiting zit dus net iets boven de gasklep bij stationair.
(hierdoor zijn er ook 2 verschillende versies van een carb. die zowel met puntjes als met renix geleverd is)
het vacuum komt er bij renix units pas in als je enig gas geeft, de boring van het kanaaltje van die vacuum aansluiting zit dus net iets boven de gasklep bij stationair.
(hierdoor zijn er ook 2 verschillende versies van een carb. die zowel met puntjes als met renix geleverd is)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
25-10-2010 23:08 #851502
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Renix Sensor plaatsing
Gelukkig lijkt de timing redelijk goed te zijn. Redelijk is in dit geval in ieder geval een waarde waar ie wel ok op zou moeten lopen..
Vanavond nog maar even weer gestart en gekeken hoe het zat met de tijdstippen. Hij vervroegd in ieder geval pas na het enige gas geven en gaat weer naar de 3-6 graden vervroeging.
Koud start ie, loopt enig onregelmatig maar zodra hij wat warmer wordt loopt ie stationair wel ok. Bij gas geven knalt ie echter nog steeds uit de caburateur. Zal dat ook eens bekijken met de stroboscoop erop om te zien of de tijdstippen veranderen wanneer ie dat doet.
Bij een beetje gas geven gaat het prima, het probleem komt pas wanneer de motor echt meer toeren gaat maken.
Vanavond nog maar even weer gestart en gekeken hoe het zat met de tijdstippen. Hij vervroegd in ieder geval pas na het enige gas geven en gaat weer naar de 3-6 graden vervroeging.
Koud start ie, loopt enig onregelmatig maar zodra hij wat warmer wordt loopt ie stationair wel ok. Bij gas geven knalt ie echter nog steeds uit de caburateur. Zal dat ook eens bekijken met de stroboscoop erop om te zien of de tijdstippen veranderen wanneer ie dat doet.
Bij een beetje gas geven gaat het prima, het probleem komt pas wanneer de motor echt meer toeren gaat maken.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
25-10-2010 23:14 #851504
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Renix Sensor plaatsing
heb je er wel een luchtfilter op zitten?
en vertel nog eens wat over de uitlaat
en vertel nog eens wat over de uitlaat

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
26-10-2010 19:03 #851539
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Renix Sensor plaatsing
euhmmm...... Nu je het zo zegt... geen luchtfilter inderdaad, zou dat met de carb uitmaken? Ben wel bezig om iets in elkaar te tiggen maar das nog niet klaar...
De uitlaat heb ik gebaseerd op de 340 uitlaat zoals die onder de auto zat waar ik het blok ook van heb. De 4-2-1 heb ik uit elkaar geslepen en anders laten lopen zodat ik het in de bus kon gebruiken (subframe zag beetje boel in de weg). De lengtes zijn wel gelijk gebleven en ik heb de middendemper als ook de pot eronder gebruikt. Maakt wel erg weinig geluid trouwens, wist niet dat ze zo stil waren...fijn!
De uitlaat heb ik gebaseerd op de 340 uitlaat zoals die onder de auto zat waar ik het blok ook van heb. De 4-2-1 heb ik uit elkaar geslepen en anders laten lopen zodat ik het in de bus kon gebruiken (subframe zag beetje boel in de weg). De lengtes zijn wel gelijk gebleven en ik heb de middendemper als ook de pot eronder gebruikt. Maakt wel erg weinig geluid trouwens, wist niet dat ze zo stil waren...fijn!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
26-10-2010 22:21 #851574
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Renix Sensor plaatsing
Luchtfilter maakt inderdaad uit. Zet die er eens op en ga dan opnieuw proberen?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
27-10-2010 00:13 #851587
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Renix Sensor plaatsing
het zou ook kunnen dat je triggerwiel niet 'massief' genoeg is waardoor de sensor de weg kwijt raakt. in dat geval zie je waarschijnlijk het tijdstip alle kanten op gaan op moment dat ie begint te knallen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
29-10-2010 21:53 #851743
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Renix Sensor plaatsing
Daar had ik ook aan gedacht, en heb mede daarom het wiel 5mm dik laten snijden en 20cm in doorsnede. Kan goed zijn hoor, dat het alsnog door vergroting van de omloopsnelheid de mist in gaat.
Morgen ga ik er weer mee aan de slag en dan zal ik meteen eens met de stroboscoop kijken wat de timing doet op het moment dat het gebeurt. Onder het motto van meten is weten...
Ik heb best wel veel energie gestoken in het gebruiken van alle originele volvo onderdelen voor het beste resultaat en zou het jammer vinden als ik tijdelijk terug moet vallen naar een contactpunten oplossing. 70-75 PK in een oude renault estafette bus van 1960 die maar 800 kilo weeg is best leuk :w00t:.
Morgen ga ik er weer mee aan de slag en dan zal ik meteen eens met de stroboscoop kijken wat de timing doet op het moment dat het gebeurt. Onder het motto van meten is weten...
Ik heb best wel veel energie gestoken in het gebruiken van alle originele volvo onderdelen voor het beste resultaat en zou het jammer vinden als ik tijdelijk terug moet vallen naar een contactpunten oplossing. 70-75 PK in een oude renault estafette bus van 1960 die maar 800 kilo weeg is best leuk :w00t:.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
30-10-2010 17:11 #851791
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Renix Sensor plaatsing
Probleem opgelost...... :woops:
Na wat gaskabels omgeleid te hebben zodat ik gas kon geven en tegelijk meten met de stroboscoop werd het duidelijk.
Het blijkt dat de beugel van de sensor licht begint te trillen bij wat meer toeren. Gevolg is: timing valt weg en motor bokt en ploft....
Proef op de som: Voet tegen de beugel, gas geven en probleem opgelost!
Nu een andere beugel maken en deze solide tegen het blok zelf vastbouten.
Weet als geen ander dat haastige spoed zelden goed is maar moest toch even een tijdelijke beugel maken om te kijken of de motor het doet. Het gevolg kennen we.....
Na wat gaskabels omgeleid te hebben zodat ik gas kon geven en tegelijk meten met de stroboscoop werd het duidelijk.
Het blijkt dat de beugel van de sensor licht begint te trillen bij wat meer toeren. Gevolg is: timing valt weg en motor bokt en ploft....
Proef op de som: Voet tegen de beugel, gas geven en probleem opgelost!
Nu een andere beugel maken en deze solide tegen het blok zelf vastbouten.
Weet als geen ander dat haastige spoed zelden goed is maar moest toch even een tijdelijke beugel maken om te kijken of de motor het doet. Het gevolg kennen we.....

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Mark Smeets