Lekkende waterpomp 340

• Ted Bogers
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-10-2010 19:22 #630620 door Ted Bogers
Lekkende waterpomp 340 is gemaakt door Ted Bogers
De waterpomp van mijn 340 uit 89 lekt koelvloeistof.
Deze komt uit het onderste gaatje van de 2 gaatjes die in het pomphuis zitten.
Ik neem aan dat de waterkering van binnenuit kapot is en er aldus water naar deze gaatjes stroomt. Op een gesloopte pomp merkte ik dat deze gaatjes met elkaar verbonden zijn maar dat ze niet horen te lekken naar de binnenkant van de pomp.

Ik heb een paar vragen:
  • Iemand enig idee waar deze gaatjes voor dienen (Misschien smeren waterpompas bij piepen of puur afvoer van gelekt water zodat het niet bij de lager van het pomphuis komt?)
  • Ik heb eens ergens op het forum gelezen dat het niet wijs is de pomp te vervangen door een gebruikt exemplaar. Aangezien ik nog 2 exemplaren heb liggen wil ik weleens weten waarom het niet wijs is deze te gebruiken.
Graag commentaar en tips,

groeten,

Ted Bogers

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
11-10-2010 21:15 #850406 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Lekkende waterpomp 340
Omdat het een slijtage-onderdeel is en een nieuwe via marktplaats of dafhobby voor een appel-en-een-ei is te krijgen. Je gaat toch ook geen gebruikte distributieriem plaatsen? Of gebruikte schokbrekers? Als je al die moeite doet om de zaak los te halen, monteer dan een nieuw exemplaar. Ik meen dat 22 euro de laagste prijs is die ik ooit heb gezien. Heb er zelf 75 euro voor betaald bij de lokale onderdelenboer, omdat ik er acuut 1 nodig had.

• Ted Bogers
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-10-2010 22:09 #850425 door Ted Bogers
Beantwoord door Ted Bogers in topic Lekkende waterpomp 340
Uiteraard had ik al zo'n vermoeden.
Ben nog steeds benieuwd waar de 2 gaatjes voor zijn en of deze ook gebruikt kunnen als smeergat voor een piepende pomp.

gr. Ted

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
11-10-2010 23:08 #850433 door V300 register
nee, je kunt er niks aan smeren. De gaatjes zijn inderdaad om te zorgen dat er geen waterdruk kan opbouwen over het lager. Dan zou namelijk het lager vastlopen, en kom je acuut stil te staan (geen koeling meer, en geen dynamo)

als de as van de pomp die je hebt liggen nog vrij stroef draait kun je het proberen om deze te monteren. Als de as al heel soepel draait is het ?cht de moeite niet.

• Ted Bogers
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-10-2010 05:54 #850438 door Ted Bogers
Beantwoord door Ted Bogers in topic Lekkende waterpomp 340
Oke, duidelijk en wederom bedankt,

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
12-10-2010 17:03 #850450 door V300 register
Ik weet er ondertussen alles van en dit wordt een nieuwe pomp, heb de mijne pas vervangen door een exemplaar van Daf hobby maar voor het zelfde geld had ik er hier in Leerdam ??n bij de plaatselijke automaterialenzaak kunnen scoren. Als je vragen hebt over het vervangen, stel ze gerust.
Tip, controleer gelijk even goed de slangen en vervang de koelvloeistof nadat je de boel eerst even flink hebt uitgespoeld met de kachel op de warmste stand.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
07-11-2011 22:35 #891112 door V300 register
Heb nu helaas sinds kort hetzelfde probleem, maar ja 155.000 km en 24 jaar oud is ook niet niks natuurlijk. Waar kan ik voor een redelijke prijs aan een waterpomp komen? Dafhobby of toch ergens anders...

• E. van Oostveen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-11-2011 11:20 #891146 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Lekkende waterpomp 340
Ik denk dat je het overal wel kan proberen. Ik weet niet wat een redelijke prijs voor jouw is? Tweede hands zou ook kunnen, maar zonder garantie. En ik zou voor nieuw gaan.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
08-11-2011 12:05 #891151 door V300 register
Tussen de 22,50 en 70 euro.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
08-11-2011 20:29 #891214 door V300 register
Ik heb er net 1 besteld bij Danny voor 57,45 incl. verzendkosten en pakking. Lijkt mij een redelijke prijs. Nu nog even op zoek naar nieuwe slangklemmen want die er op zitten zijn geknepen, denk nog origineel. Hoop dat de oude pomp er wel makkelijk vanaf wil komen. Uitbouwen kan toch zonder de radiateur te verwijderen?

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC