Carburateur pakking lek, motor slaat af

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
31-08-2010 13:00 #630508 door V300 register
Carburateur pakking lek, motor slaat af is gemaakt door V300 register
Ik heb vermoedelijk een probleem met de carburateur. Tijdens het optrekken naar de 100 op de snelweg gaf hij een soort van tussengas (teveel gas) richting de 80 a 90 km/h.

Na wat zoeken op het forum kwam ik er achter dat de bovenkant van de carburateur wat los was getrild. Ik heb hierbij de bovenkant losgeschroeft en geconstateerd dat de pakking kapot was. (nr 6 op t plaatje)

Ik heb het voorlopig laten zitten en de bovenkant weer vastgedraaid. Maar nu valt de motor uit bij langzaam rijden, naderen stoplicht. Om dat te voorkomen kan ik de choke wel aanzetten, wat niet echt bevorderlijk is voor het verbruik.
De pakking moet sowieso worden vervangen. Maar wat zou ik verkeerd gedaan hebben waardoor de motor nu ineens uitvalt.

Groeten Jeroen

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
31-08-2010 13:33 #844649 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Carburateur pakking lek, motor slaat af
Er kan een scheurtje in een vacuumslang zitten, waardoor het stationair toerental gaat schommelen of te laag wordt. Controleer de slangen goed, met name die aan de onderkant van de carburateur. Of test met remmenreiniger of er ergens valse lucht wordt aangezogen.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
31-08-2010 14:18 #844651 door V300 register
waarschijnlijk is de motor met losse pakking afgesteld geweest, bijvoorbeeld voor de laatste APK

dus eerst pakking vervangen, vacuumslangen controleren, etc. Daarna opnieuw afstellen, zou het goed moeten zijn.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
16-09-2010 12:29 #846012 door V300 register
Ik heb inmiddels de pakking vervangen en de slangen gecontroleerd, waarvan ??n vervangen. Toen hield het probleem nog aan. Bij een garage hebben ze erna gekeken. Wat bleek nou, de Solanoid valve was defect. Even gesoldeerd en hij loopt weer als een zonnetje!

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
16-09-2010 13:35 #846021 door V300 register

jeroen85;155879 schreef : de Solanoid valve was defect.

Is dat de stationairsproeier?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
16-09-2010 15:31 #846028 door V300 register
Ik denk t wel, op het plaatje hierboven is het nr 49, links van de carburateur.

• Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
16-09-2010 17:12 #846044 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Carburateur pakking lek, motor slaat af
Het pennetje in de solenoid sluit de stationair sproeier af zodra je de motor af zet. (in bekrachtigde toestand word het pennetje naar achteren getrokken om de stationair sproeier open te houden)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
17-09-2010 03:29 #846104 door V300 register
gesoldeerd? klinkt spannend maar ik zou niet weten wat je aan zo'n klep kunt solderen

als niets meer helpt kun je altijd nog het pinnetje eraf knippen. Dan is het gewoon een 'schijnbaar elektrische stationairsproeierhouder zonder enige verdere functie' geworden :+

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-09-2010 13:10 #848540 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Carburateur pakking lek, motor slaat af
als het kontaktje waar het draadje/connectortje op gedrukt zit afscheurd is dan is dat in enige mate te solderen, verder blijft er idd weinig over.

bij een defecte solenoid de afsluiter zelf wegknippen is de makkelijkste/snelste oplossing, beter is de solenoid vervangen (en de sproeier altijd overzetten!!!) omdat je met een afgeknipte afsluiter grote kans hebt op nadieselen.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
21-09-2010 09:33 #848823 door V300 register
Vervolg: Start probleem

Het carburateur verhaal krijgt nog een staartje. Sinds de solenoid gesoldeerd is heb ik een nieuwe rotor en luchtfilter erin gezet. Hij heeft het toen een paar dagen weer goed gedaan. Totdat hij ineens niet meer wou starten.

Tijdens het starten "stotterde" de motor een beetje en gaf af en toe een "plof", ik denk een beetje ontbranding maar niks meer.
Later heb ik het luchtfilter eraf gehaald en kwam er een ontzettende benzine damp uit de carburateur. Toen nog eens proberen te starten, en met veel geweld ging hij dan uiteindelijk aan (zonder luchtfilter).
Hij bleef even lopen totdat ik gas gaf en er sputters benzine uit de carburateur kwamen.:no: Het lijkt wel alsof de vlotterkamer volledig ondergelopen is.

Terwijl de motor nog liep, de luchtfilter en de deksel er weer opgezet duurde het maar even totdat hij vanzelf uitviel.

Ik zou echt niet weten wat ik er aan moet doen, durf eigenlijk ook niet de carburateur weer open te schroeven omdat ik bang ben dat ik het alleen maar erger maak.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC