Slang van waterpomp naar carburateur
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-08-2010 16:53 #843184
door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Slang van waterpomp naar carburateur
yep, dit is de situatie van de "oude" waterpomp; hierbij zijn ?lle kleine aansluitingen zoals bovenstaande zeer makkelijk op te lossen met rechte slang; het loopt dan niet zoals de originele gevulkaniseerde slangen maar werkt minstens net zo goed.
B14.4 heeft vanaf de waterpomp idd 2 simpele slangetjes van waterpomp naar carburateur en that't it. de waterpomp zijde wil hiervan nog wel eens sneuvelen.
wat bij de nieuwe waterpomp vaak kapot gaat is de bovenste kachelslang (die over het kleppendeksel heen loopt), bij het oude koelsysteem loopt deze onder de verdeler langs en gaat daar ook nog wel eens kapot, bij de nieuwe waterpomp wil de aansluiting op de waterpomp nog wel eens scheuren. het leuke is dat die slang bij de nieuwe waterpomp geintroduceerd is, en later met het nieuwe kachelhuis (ergens laat in '86) gewijzigd is zodat de kachelkraan in de motorruimte gemonteerd kon worden (S-bocht toegevoegd)
daarnaast het haakse bochtje van de kachel aan de andere zijde van de waterpomp; deze zit bij alle B14.4's nog op het laatste tapeindje bij het uitlaatspruitstuk geschroefd en dat vind dat rubber ook niet al te lang lekker.
de carb-slangetjes voor de B14.2, B14.3S, B14.4 (allen enkel in een 340) zijn zover ik begrepen heb niet meer nieuw te krijgen; al kun je deze ook gewoon met rechte slang oplossen (de achterste gewoon via de andere zijde van de carb laten lopen om knikken te voorkomen).
ik heb het bij die 2 slangetjes altijd belachelijk gevonden dat die slangklemmen bij het voetverwarmingsblok zo vastgeknetterd zijn dat de kopje van de voorste klem vrolijk in de achterste slang staat te porren; wat een blunder is dat zeg!
B14.4 heeft vanaf de waterpomp idd 2 simpele slangetjes van waterpomp naar carburateur en that't it. de waterpomp zijde wil hiervan nog wel eens sneuvelen.
wat bij de nieuwe waterpomp vaak kapot gaat is de bovenste kachelslang (die over het kleppendeksel heen loopt), bij het oude koelsysteem loopt deze onder de verdeler langs en gaat daar ook nog wel eens kapot, bij de nieuwe waterpomp wil de aansluiting op de waterpomp nog wel eens scheuren. het leuke is dat die slang bij de nieuwe waterpomp geintroduceerd is, en later met het nieuwe kachelhuis (ergens laat in '86) gewijzigd is zodat de kachelkraan in de motorruimte gemonteerd kon worden (S-bocht toegevoegd)
daarnaast het haakse bochtje van de kachel aan de andere zijde van de waterpomp; deze zit bij alle B14.4's nog op het laatste tapeindje bij het uitlaatspruitstuk geschroefd en dat vind dat rubber ook niet al te lang lekker.
de carb-slangetjes voor de B14.2, B14.3S, B14.4 (allen enkel in een 340) zijn zover ik begrepen heb niet meer nieuw te krijgen; al kun je deze ook gewoon met rechte slang oplossen (de achterste gewoon via de andere zijde van de carb laten lopen om knikken te voorkomen).
ik heb het bij die 2 slangetjes altijd belachelijk gevonden dat die slangklemmen bij het voetverwarmingsblok zo vastgeknetterd zijn dat de kopje van de voorste klem vrolijk in de achterste slang staat te porren; wat een blunder is dat zeg!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
18-08-2010 21:18 #843235
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Slang van waterpomp naar carburateur
Anjo, het is inderdaad een B14.4E volgens mij, Die 180 graden bocht kan ik best wel wat ruimer maken maar die 90 graden knik bovenop de waterpomp is bij mij de plek waar de slang gaat sneuvelen weet alleen nog niet hoe lang het gaat duren. Zijn er standaard slangen die beginnen met zo'n 90 graden knik?? Morgen eens informeren bij mijn materialenmannetje!
Vertel me niks over die stomme standaard slangklemmetjes!!
Vertel me niks over die stomme standaard slangklemmetjes!!
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-08-2010 22:14 #843247
door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Slang van waterpomp naar carburateur
hoeft niet, rechte slang kun je ook in een 90gr bocht laten lopen:)
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
02-09-2010 00:09 #844804
door V300 register
Ok?, ga nu maar op zoek want er zit een heel klein gaatje net onder de 90 graden bocht, ga ook eens kijken of ik de slang nog een stukje in kan korten heb wel wat speling. Maar het liefst heb ik gewoon een nieuwe slang, ga maar eens op zoek bij een Renault garage.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
02-09-2010 11:56 #844825
door V300 register
H? Anjo, net nog eens onder de motorkap gedoken en die slang kan inderdaad mooi rond de carburateur lopen, volgens mij zit ze dan ook veel beter, tenminste niet dat rare 180 gr bochtje erin. Wat is de interne maat van die slang???
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
03-09-2010 10:28 #844857
door V300 register
Ik kan me nog herinneren van een paar jaar geleden dat de koelslang die over het kleppendeksel loopt gescheurd was. De garage op de hoek had dezelfde dag nog een nieuwe slang voor mij in huis. Kostte iets van 20 euro.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
03-09-2010 13:56 #844877
door V300 register
Slangetje is nu weer dicht, iets ingekort maar nu is de 90 gr bocht wel erg kort, bang dat het niet goed doorstroomt. maar een nieuwe rechte slang halen en dan op zijn Anjo's, laat ik hem netjes om de carburateur heen lopen met een mooi geleidebeugeltje voor de 90 gr bocht.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-09-2010 16:32 #844883
door Anjo van den Akker
als ie niet geknikt is dan is het wat betreft doorstroom goed.
10mm, bij de waterpompzijde veel zeepsop/vaseline gebruiken:)
10mm, bij de waterpompzijde veel zeepsop/vaseline gebruiken:)
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
03-09-2010 17:14 #844888
door V300 register
10 mm??????????? De doorsnede van het uitloopje van de waterpomp is 14 mm?????
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-09-2010 17:18 #844890
door Anjo van den Akker
vandaar veel vaseline/zeepsop.
Moderators: Mark Smeets